waarom onder de 6 maanden groente en fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door sa1980, 10 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Hoi,

Mijn meisje is nu bijna 4,5 maand. Ik wil haar pas vanaf 6 maanden groente en fruit gaan geven (misschien 1 of 2 weken eerder om af en toe eens te oefenen).

Maar ik hoor en lees eigenlijk veel vaker dat mensen met 4-5 maanden of zelfs al met ruim 3 maanden groente en fruit gaan proberen.

Waarom dan? Ik heb nl begrepen dat het beter is om daar nog even mee te wachten. Terwijl ik de indruk heb dat het merendeel van de kindjes voor 6 maanden al hapjes krijgt.

2. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ik denk omdat veel ouders dat leuk vinden?

3. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik vraag me af waarom het tegenwoordig pas vanaf 6 maanden wordt aangeraden?
    Heb mijn oude groeiboekje er eens bij gepakt en met 7 weken kreeg ik al mijn eerste fruithapje.
    Dat was op aanraden van het cb toen.

Niet dat ik nu met 7 weken al zou beginnen maar waarom is het ineens 6 maanden.
    Jaslene heeft al wel eens een hapje fruit gehad en dat vond ze zelfs lekker.

4. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    ze zeggen altijd vanaf 4 maanden, omdat er ook speciale potjes te kriigen zijn voor kindjes vanaf 4 maanden.

iedereen bepaald natuurlijk zelf wanneer hun kind een fruit of groente hapje krijgt, maar op een gegeven moment is een kind er ook aan toe denk ik.

onze kleine meid is nu bijna 4 maanden, en ik ga er dan zeker mee beginnen, aan het begin is het toch wennen en willen ze misschien toch niet meer dan een klein hapje per keer.

en als het vanaf 6 maanden beter zou zijn, waarom zijn er dan potjes op de markt vanaf 4 maanden??

5. Daffie1977

Daffie1977 Fanatiek lid

23 okt 2008
    1.059
    0
    0
    Winkel
    Ik ben zelf pas met ruim 5 maanden begonnen met fruit en heb dat eerst 2 weken gegeven en daarna ben ik begonnen met groente. Ik merkte aan mijn zoon dat hij er aan toe was vandaar ik ermee begonnen ben en het gaat prima. Ik heb wel opgelet hoe hij er op reageerde en hij is niet allergisch. Ik ben wel met 4 maanden begonnen met rijstebloem op advies van het cb daar hij slecht doorsliep doordat hij honger had. Bij mij hebben ze nooit gezegd dat ik hem niks mocht geven. Moet morgen weer naar het consultatiebureau en merk het wel. Hij doet het goed en daar gaat het om.

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    love8: de potjes zijn er vanaf 4 maanden maar het advies van het cb is hier toch echt te wachten tot 6 maanden.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Het advies om met 6 maanden te beginnen is omdat de darmpjes er dan pas klaar voor zijn en het beter is ivm kans op allergiën.
    Waarom er 4 maanden potjes zijn? Omdat de fabrikant graag geld verdient! Je zou het namelijk ook anders kunnen zeggen, waarom zijn er uberhaupt potjes te koop, je kunt het toch ook zelf maken?

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    dank je suus.
    Tja ik maak het ook zelf hoor.
    Enne oeps dan heeft dochter lief te vroeg gehad.
    Nou ja ik heb er niets van gemerkt bij haar dus zal wel goed zijn

9. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Om dezelfde reden dat er ook kant en klaar maaltijden bestaan. Gemak voor de mensen met weinig tijd, of die gewoon lui zijn ;).

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    @marijke: haha, ja ik heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt hoor.Soms is het ook heel handig, maar daar speel de fabrikant natuurlijk ook gewoon heel handig op in.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De wetenschap is het over één ding eens: de darmpjes zijn gerijpt bij 18 weken en dat is 4 maanden.. tja...
    De reden waarom 6 maanden wordt aangeraden is omdat tot 6 maanden het enige wat een kind NODIG heeft melkvoeding is en daarna heeft een kind meer nodig (de aangeboren ijzervoorraad loopt terug e.d.)
    Over allegieën is men het helemaal niets eens. De één zegt juist dat je moet wachtenl, de ander zegt dat dit juist allergieën in de hand werkt.

Het advies is dus: in ieder geval te wachten tot 4 maanden (behalve bij uitzonderen op aanwijzen van artsen) en te beginnen met 6 maanden. Wat je er tussen doet, moet je als ouder lekker zelf weten. De slechtste reden om te beginnen is omdat de ouder het leuk vindt. Maar sommige kinderen zijn er klaar voor. Als ouder kun je dat het beste inschatten.

Wij zijn begonnen met bijna 5 maanden. Waarom? Omdat mijn zoontje die doorsliep vanaf 6 weken, steeds eerder wakker werd. Hij had niet meer genoeg aan zijn melkvoedingen. Wij zijn - zoals vaak geadviseerd wordt - gestart met groenten en met 7 maanden zat hij op een volwaardig eetschema: drie eetmomenten per dag en twee melkvoedingen. Daar was hij duidelijk aan toe maar het verschilt sterk per kind.

Kijk goed naar je kindje. Een kind kan zijn hele leven nog eten dus begin vooral niet te vroeg maar alles tussen 4 en 6 maanden is prima.

12. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Als ik het goed begrijp heeft je kindje NA 6 maanden meer nodig dan alleen melk maar het advies is ook om MET 6 maanden te starten met groente en fruit.

Maar als ik echt met 6 maanden ga beginnen is de kans toch groot dat het weken duurt voordat mijn meisje het (Goed) gaat eten? Mist ze in die tussentijd dan geen voedinsstoffen?

Volgens mij heeft ze nu nog geen zin in iets anders. Ja ze kijkt wel als ik eet maar kindjes vinden toch het toch altijd interessant als mama iets doet??
    En ik zou er zeker niet aan beginnen omdat het voor de ouders zo leuk is.... die tijd komt dan nog wel.

13. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    is het ook niet zo dat ze bepaalde voedingsstoffen moeten binnen krijgen op de leeftijd van 4m voor de baby'tjes die fles voeding krijgen?!
    bij mij is dat zo op het cb gezegt.
    heb iets gelezen van vitamines enzo.

groetjes

14. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    het is niet zo dat je kindje dan tekort komt.
    Want je start met 6 maanden ook evt. als je FV geeft met opvolgmelk, hier zitten meer voedingsstoffen in en je kindje heeft dan tijd genoeg om het alsnog te leren.
    En als je BV geeft is moeder natuur heel speciaal want die heeft geregeld dat na 5 maanden ook deze samenstelling veranderd!

Bij mij zeiden ze op het CB dat een kindje tot 6 maanden genoeg heeft aan melkvoeding.
    Wel kan je in de tussen tijd van4 tot 6 maanden potjes of zelf gemaakt introduceren.
    Na de 5 maanden ga je ervoor zorgen dat het ook echt in het schema van je kindje wordt opgenomen, want dan hebben ze het nodig.

Wel zeiden ze tegen mij dat ik 3 dagen hetzelfde moest geven dan een dag wachten en kijken hoe hij reageerde.
    Als hij er niet op reageerde dan mocht ik weer wat anders geven.
    Ze vertelde ook, dat je nu kan kijken waar ze op reageren ( allergieen e.d.) en bij 6 maanden wordt dit moeilijker want dan is het vaak moeilijker te achterhalen want dan reageren ze minder fel op groente en fruit en dat komt weer door de opvolgmelk.
    Hier blijkt iets in te zitten waardoor de bijvoeding anders wordt verteerd bij je kleintje en er dan vaak minder last van heeft.

En als je bij 4 maanden al gaat introduceren dan heb je mee rkans dat je er achter komt waar je kleintje wel en niet tegen kan.
    Overigens adviseerde ze pas met 6 maanden echt te beginnen enn u alleen nog te introduceren.
    Maar ons mannetje vind de groente zo lekker dat hij iedere dag een potje krijgt van 125 gram.

( DIT ZEI HET CB TEGEN MIJ)

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Dat is niet waar hoor, ook met flesvoeding kun je met 6 maanden beginnen, er zitten genoeg vitamines in.

16. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    lelystad
    hmmm ik ga dinsdag eens vragen op het cb hoe en wat.
    Dochterlief slaapt hier alweer een week niet door en komt 2 keer per nacht om te drinken.
    De laatste voeding is al vervangen door een fles met rijstebloem maar ook dat helpt niet.
    Misschien is ze ook wel toe aan iets erbij.
    Toch maar eens overleggen dan.

17. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    wijzijn begonnen met hapjes omdat finn er naar mijn idee aan toe was.. hij is sowieso al een flinke baby en als ikzelf wat zit te eten, zit hij alles te volgen.. hij doet zelfs zn mondje dan open! Dus vandaar dat ik er mee ben begonnen!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mi is dat gewoon omdat de ouders het willen.

Bijvoeding voor de 6 maanden is niet nodig, en erna is nog tijd genoeg om te wennen aan de bijvoeding. Melkvoeding blijft de hoofdvoeding en zit alles in wat ze nodig hebben.

En ja das dus mijn mening en genoeg die er anders over denken, prima, ieder zijn/haar eigen waarheid :D!

19. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik zou het me eerlijk gezegd ook helemaal niet voor kunnen stellen dat ik haar nu al fruit of groente zou geven (nu 4 maanden en 2 dagen). Ze is nog zo klein!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lieverd, dat zijn regeldagen! Gewoon op verzoek aanleggen GEEN flessen met rijstebloem en je bent er met een weekje door!

Deel Deze Pagina