Beste co-zwangerwens-hebbende stellen, mijn vriendin en ik zijn momenteel bezig via ICSI zwanger te worden. Nu hebben we de afgelopen zondag één bevruchte embryo teruggeplaatst gekregen, en ik vroeg me af of er tips zijn om de kans te maximaliseren dat deze embryo ook echt nestelt. Ik ken de tips qua voedsel (geen rauw voedsel etc), maar .. .zijn er meer tips? Of juist dingen die we (mijn vriendin vooral) juist niet moet doen? Ik kon de informatie trouwens niet (eenvoudig) via het zoeken op de website vinden, dus vandaar dat ik de vraag maar gewoon stel. Links naar andere nieuwsberichten zijn uiteraard ook welkom. Alvast bedankt Hester en Willem
Hoi Hester en Willem, het schijnt als je gestrest bent de Embryo minder snel zal nestelen en je dus minder kans hebt op een zwangerschap, dus ik zou voor heel veel rust zorgen. En een beetje proberen te genieten van iets, bijvoorbeeld een lekker warm bad of iets anders waar je van houd. De psychische kant schijnt namelijk ook heel belangrijk te zijn. Nou ik hoop voor jullie dat het raak mag wezen! Liefs
Eigenlijk kun je zelf heel weinig doen om de innesteling te bevorderen. Er zijn niet echt tips voor, je lichaam moet het helaas op eigen kracht doen en er komt een grote geluksfactor bij kijken. Ook medisch gezien kun je het eigenlijk niet beinvloeden. Ik neem aan dat je vriendin vanaf de punctie tot de testdatum aanvullende hormonen moet gebruiken om het baarmoederslijmvlies in stand te houden? Dat is al heel erg belangrijk. Heel veel succes de komende twee wachtweken en ik hoop dat het mag lukken!
Dank je wel Rozijntje en Jippie, stress is in dit soort weken moeilijk te voorkomen, maar ik doe mijn best om mijn vriendin 'te behagen' Die hormonen voor het in stand houden van het baarmoederslijmvloes zeggen ons niets; morgen nemen we zeker nog contact op met het ziekenhuis waar we in behandeling zijn. Dank alvast voor jullie reacties! Willem
Hallo Willem, Het is van belang dat het baarmoederslijm gestimuleerd wordt vanaf de punctie om te groeien. Dit is voor de maximale kans tot innesteling te krijgen. Dit wordt meestal door middel van Progestan gedaan. Dit zijn tabletjes die vaginaal ingebracht moeten worden... Je bent met 3x2 per dag. Dat gaat vervolgens naar 2x2 en zo bouw je het af. Het gebruik van Progestan gaat door tot iets na de wachtperiode. Het kan ook met Pregnyl (dit zijn spuiten), maar liever zien we gebruik van Progestan. Reden hiervan is het risico van overstimulatie. Bij Pregnyl wordt nl. het hele gebied gestimuleerd, dus eierstokken, eileiders en baarmoeder en Progestan is plaatselijk op alleen de baarmoeder zodat er geen overstimulatie als gevolg van dit middel ontstaat. Wil je meer lezen over hoe een ander ziekenhuis werkt...? Kijk eens onder deze link... Is van de Isalaklinieken in Zwolle: http://www.isala.nl/patient/afdelingen/ ... fault.aspx
Hee Willem, Allereerst ontzettend lief dat je zo mee denkt en betrokken bent bij de behandeling. Voor mannen lijkt me zoiets heel lastig aangezien zij lichamelijk niets voelen... dus nu al 'petje af' voor jou! Wat betreft die innesteling...Vaak is er idd aanvullende medicatie om het baarmoederslijmvlies in stand te houden. Door alle gebruikte hormonen tijdens de behandeling maakt het lichaam in beginsel zelf geen progesteron aan (wat o.a. zorgt voor de instandhouding van dat BM-slijmvlies). Door Pregnyl-injecties en Utrogestan-bolletjes wordt dit effect wel bereikt, zoals Wishgirl al zei... Verder kan je eigenlijk weinig doen om de innesteling te bevorderen. Het is van zoveel factoren afhankelijk nl! Ik heb zelf gewoon gesport, ook gewoon de 1e 2 dagen na de tp, en normaal gewerkt (en dat kan best pittig zijn). Thuis heb ik dan wel helemaal nix uitgevoerd in huis, qua schoonmaken, kleren wassen of koken... Bij mij is de innesteling wel gelukt (nu nog hopen dat ie goed blijft vastzitten) maar dat is natuurlijk ook een kwestie van geluk maar dat moet je ook af en toe hebben! Ik wil jullie iig heel veel succes wensen! Gr Susan
Dank jullie allen weer voor de reacties ! En op zich jammer te horen dat er geen speciale dingen zijn die je kan doen die je een 100% garantie geven, maar ja: dat had ik op zich ook niet verwacht. We hebben vandaag contact met onze artsen over de baarmoederslijmvlies-in-stand-houdende medicatie; ons zei het niets, en ik weet ook dat mijn vriendin gisteren net een laatste prik heeft moeten zetten met ... tja, een of andere medicatie (ik vergeet de namen van de medicaties voortaan). Wordt vervolgd... en (nogmaals) dank voor jullie reacties (en evt nog komende reacties)! Willem
Als ze gisteren nog een spuit heeft moeten zetten, heeft ze waarschijnlijk pregnyl om dit te ondersteunen. Verder is er helaas niets om te doen. Het hangt ook echt vooral af van geluk. Artsen weten van dit gedeelte van de behandeling nog het minst om iets te beïnvloeden. Heel veel succes!
100% garantie kan hierbij nooit gegeven worden Willem! Was dat maar waar.... dan waren heeel wat mensen een stuk gelukkiger Zelfs als je vriendin zwanger zou zijn nu heb je nog geen garanties dat het goed gaat. Je hebt nl. met IVF/ICSI een iets verhoogde kans op een miskraam... Dus de spanning zal er nog wel even blijven al moet je wel proberen niet overal bij stil te staan... Probeer het los te laten!
Garanties zijn er natuurlijk nooit, maar vooral positief en rustig blijven, dat is het beste. En verder: gezond eten, veel drinken, voldoende rust, foliumzuur etc. Mijn motto: baat het niet, dan schaadt het niet !
Tja, veel rust voor de 'moeder' bedoelen jullie zeker? En ik ben het 'slachtoffer' weer; ik mag alles in huis doen. Nog een week of wat, en dat weten we of mijn vriendin 'op tijd' ongesteld wordt of niet. Willem
Super om eens een man te treffen op deze site! Wat het proberen waard is, is acupunctuur. google maar eens, verhoogd dus echt de kansen. Wat wel zo is is dat je vriendin het rustig aan moet doen. Er moet genoeg energie zijn om te laten nestelen. Want je lichaam werkt ook gewoon logisch, heb je niet genoeg energie voor jezelf, dan heeft je lichaam dat dus ook niet voor 2... Acupunctuur kan hierbij ook helpen. Wens jullie heel veel succes!
Om de innesteling te bevorderen heb ik acupunctuur gedaan . Ben ik wel al 3 maanden voor mn ivf mee begonnen. Ze gaf me ook een dieet mee en kruidentabletten om de nesteling te bevorderen. Ik vond het in t begin wat zweverig maar heb doorgezet en voelde me er goed bij. En het heeft resultaat gehad want ben nu 5 weken zwanger. Komt natuurlijk niet alleen daardoor maar geloof wel dat het heeft meegeholpen. Succes met jullie traject.
Ik heb IVF gehad en ik heb/had problemen met het innestellen. Het is bij mij ook bijna mis gegaan! ik had in het begin van mn zwangerschap een (wkn7) week achterstand.......dat is heel veel zo pril in de zwangerschap. Reden bijna gemiste innestelling. Wat heb ik gedaan, eigenlijk niet echt veel bijzonders. Natuurlijk gezond eten. Door de IVF had ik hele opgezette eierstokken en hierdoor moest ik veel rust houden. Ik ben dus elke dag minimaal 3uurtjes op bet gaan liggen. En ik heb geen koffie gedronken.......het is een fabel maar ik wil ook denken dat het geholpen heeft want ik ben Zwanger!
Hoi hoi weer, dank jullie wel voor al jullie reacties. Ik snap dat het geen exacte wetenschap met een handleiding 'als je dit en dit doet is de kans op innesteling 100%'; maar het is wel fijn om jullie ervaringen te 'horen'. Mijn vriendin en ik kijken het wel even aan; ze heeft de pech dat ze overgestimuleerd is, dus ze ligt nu vooral de hele dag op de bank. Aan de ene kant fijn omdat ze zeker voldoende rust krijgt zo, aan de andere kant weet ik ook niet of het een negatief effect heeft op de innesteling/embryo. We zien het wel. Over een week zou ze ongesteld moeten worden (of eigenlijk: niet ongesteld moeten worden), en tot die tijd hopen we maar en doen we het rustig aan. Ik voorzie al wel als man dat ik het wel drukker krijg dan gemiddeld Wat betekent gezond eten eigenlijk? De open deuren zoals gevarieerd eten? Of juist heel veel groen-voer? Het is ons trouwens wel duidelijk dat de standaard nogo's (als rauw vlees etc) eventjes in de koelkast moeten blijven Willem
Gezond eten betekende bij mij veel warme kruidenthee, geen koude dingen. warme groenten geen rauwkost. Geen zuivel, matig met vlees, veel vis, volkorenprodukten geen witte meelspijzen, geen caffeiine, . Dit was het lijstje dat ik van mijn acupunctuur kreeg.
Willem, laat je vriendin veel water drinken... Echt minimaal 2 liter op een dag! en veel rusten... Dat helpt bij de overstimulatie... Als ze veel pijn heeft mag ze een paracetamol innemen...