Drinkt hij wel genoeg?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door PEB, 9 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PEB

PEB Lid

6 dec 2009
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje is nu twee weken oud en weegt 3310 gram. Hij krijgt afgekolfde moedermelk in de fles aangeboden.
    Ik twijfel een beetje of hij wel genoeg drinkt: Hij valt eigenlijk tijdens elke fles in slaap en drinkt dan vaak maar 60-70 cc (vaker 60 dan 70). Hij krijgt wel 8 voedingen op een dag.

We moeten van alles uit de kast halen om hem weer een beetje wakker te krijgen zodat hij aan die hoeveelheid komt. Een flessessie duurt dan in totaal zeker wel 45 minuten.

Heb je hier enige tips voor??

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Om hier antwoord op te kunnen geven moet je weten hoeveel je baby groeit. Misschien heb jij wel 'slagroom' en heeft hij niet meer nodig. Of misschien voed je hem wel te vaak en moet je het hem meer zelf aan laten geven hoeveel hij wil drinken. Dat zou je ook doen als hij uit je borst zou drinken.
    Is er een reden dat je 8 voedingen geeft?
    Hoeveel plasluiers en poepluiers heeft hij?
    Hoeveel is hij afgevallen na de geboorte en hoeveel weegt hij nu?

je ziet, nog veel vragen.

Linda

3. PEB

PEB Lid

6 dec 2009
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Hij is twee dagen na de geboorte opgenomen geweest in het ziekenhuis (geboortegewicht was 3145, gewicht op dag twee was 2884), omdat hij niet dronk. Met de escape van sondevoeding hebben we hem daar uit de fles leren drinken. In het ziekenhuis hielden ze vast aan 8 voedingen per dag. Hier weer thuis, laten we hem bepalen wanneer hij wil drinken, maar komen we doorgaans ook uit op 8 voedingen. Zoals beschreven, krijgen we er dan met enige moeite 60-70 cc in. Hij woog afgelopen maandag 3310 gram en was toen 130 gram aangekomen in 4 dagen. Hij dronk toen echter ook wat meer dan dat hij nu doet.

Nagenoeg elke luier is een poep- en flinke plasluier, dus dat is goed!

Hopelijk heb je nu een beter beeld?

4. Linda Offereins

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Dan denk ik dat hij voldoende binnen krijgt.
    Hij is in 2 weken tijd ruim 400 gram aangekomen en dat is prima. Ik zou hem de komende week nog eens ergens gaan wegen zodat je er wat meer vertrouwen in gaat krijgen. Hij drinkt dus graag wat vaker kleine beetjes: op zich prima.

Durf je het nog aan om hem weer aan je borst te krijgen? Je zou voorzichtig kunnen beginnen met 1 voeding per dag aanleggen om te kijken hoe het gaat? En dan voorzichtig uitbreiden als het goed gaat?

succes
    Linda

5. PEB

PEB Lid

6 dec 2009
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje voor je antwoord. Gelukkig krijgt hij genoeg binnen!

Eerlijk gezegd durf ik het niet meer aan om hem aan de borst te gaan voeden... Ivm de ziekenhuisopname, is het eten een heikel punt geworden wat we graag goed in de gaten willen houden. Als hij aan de borst drinkt (als dit überhaupt al lukt), hebben we helemaal geen beeld van wat hij drinkt.

Heb je misschien nog tips om hem wakker te houden/krijgen als hij in slaap valt??

6. Linda Offereins

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    De meeste baby's worden weer goed wakker als je ze uit hun evenwicht brengt, dus licht heen en weer bewegen en van zit naar lig etc.
    Ook met je hand over hun buik masseren werkt goed.

Als je het aandurft zou je een lactatiekundige in de arm moeten nemen om je te helpen je baby weer aan de borst te krijgen. Zij zal jullie leren hoe je kunt zien dat je baby genoeg binnenkrijgt, wanneer hij goed drinkt en hoe je hem tussendoor even opnieuw kunt wekken.

Ik raad het je erg aan; in de praktijk blijkt kolven heel moeilijk lang vol te houden, omdat je er weinig voldoening voor terug krijgt.
    Dat het in de eerste week een beetje mis is gegaan wil niet zeggen dat het niet alsnog goed kan gaan.

vr gr
    Linda

7. PEB

PEB Lid

6 dec 2009
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Linda,

Ik zal dat inderdaad in overweging nemen. Mochten we weer terug naar de borst willen is het zéker een geruststelling als er een lactatiekundige meekijkt.

Bedankt voor de tips om hem weer wakker te krijgen als hij in slaap valt. Ik zal ze eens gaan uitproberen. Ik heb ook het idee dat hij al wat minder snel in slaap valt tijdens de fles. Wellicht wordt hij al sterker en sterker en kan hij het langer volhouden om wakker te blijven!

Iig hartstikke bedankt voor het meedenken!

Deel Deze Pagina