Misschien een beetje vreemde vraag omdat je kolfrecht maar tot 9 maanden loopt, maar mijn leidinggevende heeft vandaag aangegeven dat ik gewoon door mag blijven kolven (in de baas zijn tijd) zolang als dat nodig is. Nu zei ze tegelijkertijd wel dat ze er natuurlijk niet vanuit ging dat ik door zou gaan tot F. 2 jaar is. Ik zat er al mee in mijn maag, omdat F. echt nog op 6 voedingen per dag zit (minimaal). Dus van 2 keer naar 1 keer was niet helemaal mijn ding. Echter.. Nu vraag ik me af. tot wanneer blijf je kolven? Stel ik geef wel langer dan een jaar bv, blijf je dan kolven op je werk of is je productie dan stabiel genoeg om dat niet meer te hoeven doen? ook omdat ik vanaf september een opleiding naast mijn werk ga volgen (af en toe 2 dgn. achtereen naar school) en ik daar eigenlijk niet meer wil kolven.
Ik ben rond 9 maanden naar 1x kolven gegaan. Ben toen gaan sturen dat ze ipv 7.00/8.00 - 11.00 - 15.00, om 13.00u dronk. Dat doet ze nu nog. Als ik vrij was dronk ze soms nog een keer vaker. Scheelt dat ze ook al een tijd van 10-12 slaapt, krijgt ze dan brood en daarna bv wanneer ze wil. Ik heb tot 13 maanden denk ik onder werktijd nog een keer gekolfd. Als ik wat melk heb staan, geef ik dat mee naar de oppas en als ik een keer vroeg thuis ben, kolf ik even. (heb geen vaste tijden). Maar ze kan ook wel zonder. Als ik thuis ben, wil ze meestal nog wel ergens rond die tijd drinken. En soms drinkt ze op het moment dat ik thuiskom eventjes. Mijn productie is hier wel aardig stabiel, keldert alleen als ik ongesteld moet worden. Ze krijgt hier nog 4x per dag (7.00/8.00 - 13.00/14.00 - 19.00/19.30 - 23.00/0.00)
Ik zou bljven kolven tot je kind overdag meer vast voedsel eet, en dus de tijd zonder borst makkelijker kan overbruggen. Ik heb bij de jongste tot 15 maanden in mijn lunchpauze gekolfd. Eigen tijd dus.
Ik kolf maar 1x per dag omdat ik met mijn werk alleen tijdens de lunch kolven kan. Kolf daarnaast om 8 uur mijn borsten leeg. Dit is genoeg voor 3 voedingen, al heb ik meestal iets uit de diepvriesvoorraad nodig. Heb ook dagen gehad dat het kolven 's middags niet lukte en ik dus pas om 17 uur live kon voeden. Dat was toen geen probleem.
Ik ben een paar weken geleden begonnen met 1 keer overdag kolven. Simone is nu 9 maanden en ik mag van mijn baas 20 minuten per dag nog aan het kolven besteden totdat ze een jaar is, daarna ben ik van plan niet meer overdag te kolven, als ze dan overdag nog een fles wil mag ze van mij een beetje kv krijgen (of gewone melk). Ze drinkt nu nog 4 keer, dus 2 flessen overdag. Als ik op mijn werk kolf heb ik 1.5 voeding, 's avonds voor het slapen gaan kolf ik de rest en ik hou dan nog een restje over voor mijn 'klant', ik ben namelijk ook donor (die inmiddels 20 liter van me heeft gehad). @JuJu81 Ik las dat je nog twijfelde om donor te worden maar ik kan het je echt aanraden. Ik was ook even bang dat ik mezelf in de vingers zou snijden en de voorraad zou missen, maar in de praktijk bleek dat ik het toen de voorraad weg was eigenlijk ook wel weer een uitdaging vond om genoeg te houden (en dus af en toe ff extra te kolven). Het is echt kicken om te weten dat een ander kindje ook nog groeit op jouw melk! Veel beter dan met pijn in je hart melk wegspoelen kan ik je vertellen.... Gewoon doen!
Je kan overwegen om je kindje alleen borstvoeding te geven in de tijd dat je niet werkt, 's ochtends/'s avonds/'s nachts. Overdag zou je hem dan vaste voeding kunnen geven (of de kinderopvang doet dat). Zolang hij nog 500 ml melkvoeding per dag minimaal binnenkrijgt, is dat goed. Het is wel een gok, aangezien je natuurlijk niet precies weet hoeveel hij binnenkrijgt met borstvoeding. Dan hoef je niet eens meer te kolven. Dit is hoe ik het nu doe, ook als ze thuis is, dochterlief krijgt per dag 2x vaste voeding onder werktijd, na elke vaste voeding een paar slokjes water, en verder 3 borstvoedingen. Ze groeit goed en is nog steeds een blije baby.
Ricardo krijgt ook nog 4 a 5 voedingen, omdat hij pas laat begonnen is met hapjes vanwege eczeem. Ik wil noge ven doorgaan tot hij meer vaste voeding eet. Nu loopt mijn BV al wel wat terug, dus hoef nog maar 1 x op werk te kolven. dan krijgt hij 1 flesvoeding. Wel fijn dat je baas je de ruimte geeft. En heb je een dubbelzijdige kolf? dat scheelt tijd en kun je bv ook een 2e keer tijdens je lunch kolven, waardoor je niet hoeft te stoppen. en idd voor en na je werk kolven of leeg laten drinken. Succes! groet Regenboogje
Ik kolf sinds een paar weken nog 1 keer per dag. Om 22.00 nog een keer thuis. Dochter krijgt 2 flessen mee naar kdv en drinkt bij opstaan en naar bed gaan. Ga wel proberen dat nog een tijdje te doen. Bij mijn zoon ben ik bij 11 maanden ofzo gestopt met overdag kolven. Dat ging goed. Hij dronk dan 'gewone' melk overdag als ik werkte en de rest aan de borst. Productieproblemen merkte ik toen niet meer omdat dat wel opgevangen wordt door het vaste voedsel.
@Geke ik ben vandaag ook begonnen met 1x kolven .. maar nu kolfde ik maar 120 ml Hoeveel kolf jij als je maar 1x p dag kolft? Heb je het idee dat je produktie is terug gelopen sinds je 1x p dag bent gaan kolven? @mamavansimone je weet het niet , maar je hebt me enorm geinspireerd deze week Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben naar ons hoofd p&o gegaan met de vraag of ik totdat mijn kindje 1 jaar was 20 min p dag aan kolven mocht besteden.... en wat denk je? Hij was akkoord! Tja, ik dacht als jij het hebt kunnen regelen, dan kan ik toch ook een poging wagen Ben er heeeeeel blij mee, scheelt alles bijelkaar toch weer heel wat uurtjes!! Ik ga dus tot 1 jaar zeker 1x p dag kolven!!!
ik heb bij de oudste tot ze 1 was op hele werkdagen 2x gekolfd. Op het laatst zat ze er net tussen met 1 of 2 voedingen meegeven. Lag aan het slapen. Ik heb toen pas te laat ontdekt dat ze op het kdv ook yoghurt wilde geven ipv die ene voeding. Kolfde toen vaak op mijn vrije dag extra om toch genoeg mee te kunnen geven. Toen ze 1 was ben ik die ene voeding er ook af gaan laten en kreeg ze gewone melk bij de boterham ipv bv erbij. Heb daarna nog tot 15 mnd gegeven eerst 2x per dag en daarna 1x per dag. (en was toen alweer zwanger, kon productie goed aan) suc6 ermee!
Cowgirl, miijn productie wisselt wel wat, vooral vermoeidheid heeftf ermee te maken. Als ik moe ben kolf ik minder. Meestal 160-200 ml. Ik kolf dan om 13.00 en dochter heeftvdan om 7.00 voor jet laatst gedronken. Kun je misschien doorkolven tot tweede en derde tsr?