Hoi, Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Over 2 weken ga ik weer werken, en nu ben ik al een tijdje bezig om een kolf voorraad aan te leggen. Ik kolf maximaal 60ml per keer, maakt niet uit op welk tijdstip van de dag, is dat niet erg weinig? Nu is het zo dat we haar een tijdje geleden een paar keer een voeding met de fles hebben gegeven en toen dronk ze ongeveer 160 voordat ze verzadigd is. Als ik dan op dat moment ging kolven, kolf ik nog steeds maar 60ml. Dus mijn voorraad gaat straks hard als ik 3 dagen werk. Maar nu lopen we ook nog tegen een ander probleem, ze begint nu met de fles te weigeren. Ik was zaterdag even met een paar vriendinnen uit eten, mijn man wil haar de fles geven, nou mooi niet dat ze die accepteerde, ik ben toen eerder naar huis gegaan, aangelegd en het was meteen goed. Nu hebben we het zondag weer geprobeerd, maar was ik gewoon thuis, zowel ik als mijn man kregen de fles er niet in, aanleggen en het was meteen goed. Maar als ik straks werk dan kan ik niet steeds naar huis/kdv om haar te voeden (werk op ongeveer 3 kwartier van huis). Hebben jullie misschien een tip hoe ik haar de fles kan geven?
Hoi. Kolven: Ik bedoel dit niet vervelend, maar omdat je je nu druk maakt over je kolfproductie, werkt dit averechts op je productie. - Met kolven heb je altijd minder melk dan je kindje uit de borst zou drinken. - Kolf m.n. na de ochtend voeding. 's ochtends heb je de meeste melk. - Kolf in het begin na elke voeding. - Kolf in een aangenaam warme en rustige ruimte. - Kolf naast je kindje, met een foto van je kindje of met een geurdoekje van je kindje. - Masseer je borsten richting de tepel, elke keer op een andere plek. Doe dit voor en tijdens het kolven. - Masseer met een warme natte doek. Fles weigeren: - Oefen met een 20-30 ml per keer. - Oefen met de fles als je kindje wat slaperig is. - Gebruik een fles met een langzame flow. Bijvoorbeeld de breastflow of de calma - Dwing niet, lukt het niet, probeer het later gewoon nogmaals. - Laat iemand anders het eens proberen, babys associëren moeders vaak met borst. Bij papa/oma/buurvrouw hebben ze die associatie niet. - Bied de fles op een rustige manier aan, streel eerst met de speen de lipjes en wacht tot je kindje zelf zijn mondje open doet. Laat je kindje daarna zelf happen en zorg dat de fles diep genoeg in het mondje komt, net als de borst. - Zuigt je kindje wel op een vinger, laat het dan eerst even op je vinger zuigen en vervang de vinger daarna door de fles. - Probeer verschillende houdingen, bijvoorbeeld met het ruggetje tegen je aan op schoot of in de box, op zijn zij of maxi cosi. - Gebruik vers afgekolfde melk, melk die in de koelkast of vriezer bewaard is, kan soms anders smaken. - Varieer in de temperatuur van de melk. Sommige kindjes willen liever opgewarmde melk, andere kindjes vinden kamertemperatuur ook prima. - Bied de fles aan op de plek waar je je kindje ook de borst geeft. Je kindje kan de fles weigeren vaak niet omdat het niet uit de fles wil drinken, maar omdat hij de fles niet met voeding associeert en soms zelfs niet weet hoe hij de melk uit de fles moet krijgen. Met rust en geduld gaat het goed komen. Groetjes Saskia