Tja, de titel zegt het al: ons zoontje drinkt (strutureel) 3 tot 4 keer per nacht. Ook overdag drinkt hij veel. Het gebeurt nog steeds geregeld dat er maar net 2 uur of soms zelfs minder tussen twee voedingen zit. En ik ben kapot, ik kan niet meer! Hij is nu acht maanden oud en ik wi het liefst nog doorgaan met borstvoeding, maar dit trek ik echt niet meer. De afgelopen twee weken had ik vakantie. Ik heb hem overdag zo veel mogelijk laten drinken, in de hoop dat hij 's nachts minder nodig zou hebben. Mijn partner heeft een aantal nachten van me overgenomen zodat ik weer eens door kon slapen. We hebben toen steeds kleinere flessen geprobeerd, in de hoop het af te kunnen bouwen. Allemaal geen resultaat. Ik heb twee weken niet meer op ons bed gevoed 's nachts, omdat we dachten dat het misschien ook een rol speelt dat hij liever bij ons ligt dan in zijn eigen bed. Maar ook dat heeft niks opgeleverd. Biobim rijstebloem bij de laatste voeding helpt ook niet. Nu vraag ik me af of ik dan overdag juist meer tijd tussen de voedingen moet laten. Voeden op verzoek loslaten en toch maar gaan voeden schema? Maar ja, als ik hem dan hoor huilen slaat de twijfel weer toe. Maar misschien is het ook wel mijn vermoeidheid waardoor ik daar slecht mee uit de voeten kan. Mijn man kan er beter mee omgaan. Onze zoon is trouwens op de wereld gekomen als een flinke 8 ponder. Hij was. Met drie dagen alweer terug op zijn geboortegewicht en weegt inmiddels ongeveer 10,5 of 11 kg. (weegschaal thuis is net zo nauwkeurig). Zolang hij op tijd zijn melk krijgt is hij een heel makkelijk tevreden kind. Ee echte lachebek. Het enige probleem zijn de gebroken nachten die -zeker in combinatie met een baan- gewoo echt te zwaar worden. Help.
Beste Tupp, Borstvoeding is voeding en troost. Een baby van 8 maanden heeft geen 3-4 nachtvoedingen nodig Goed dat ook jij nog eens zegt dat de rijstebloem niet werkt: de kans is namelijk groot dat het niet aan de voeding ligt maar aan de slaapmanier van je kindje. Valt hij in slaap aan de borst? Is het echt een voeding als hij 3-4 keer bij je drinkt of zijn het mindere voedingen dan anders. Eet hij al vast voedsel bij? Voeden op vraag is perfect, maar altijd ook kijken wat haalbaar is en of iedere voeding wel een hele voeding is. Ben je niet veel halve voedingen aan het geven? Tja wat is wijsheid om te gaan doen: wellicht misschien echt drastisch gaan zeggen: 1 of misschien zelfs wel geen nachtvoeding meer geven. Als hij wakker wordt aai over de bol en weer lekker instoppen. Is dit niet haalbaar houd het dan bij 1 goede voeding. En laat dit na een tijdje ook weg. Je partner heeft dan als taak om erheen te gaan. Wij hielden de 5 minuten-regel aan: iedere 5 minuten troosten en weer weg (niet echt oppakken en knuffelen maar aai over de bol weten dat je er nog bent). Als je er voor kiest om een nachtvoeding weg te laten probeer dan ook echt vol te houden ook in de nacht, ook als het de derde nacht is dat hij vaker wil. Kies er bijvoorbeeld voor dat de 1e keer dat hij zich meldt hij getroost wordt, als hij dan in slaap valt en zich later weer meldt je wel voedt. Toekomst zal het leren of dit bij jullie past
Bedankt voor je reactie. Vooral overdag krijgt hij veel halve voedingen. Misschien zelfs maar kwart voedingen. Er is zoveel te zien en te doen, dus na een paar slokken vind hij het wel weer best e gaat hij weer verder spelen. Hij gebruikt de borst duidelijk ook als 'slaapmutsje'. Meestal drinkt hij 's nachts één keer erg lang, soms wel drie kwartier tot een uur! Het tempo gaat op een gegeven moment wel omlaag, maar ik hoor hem toch steeds echt slikken. Hij 'pikt' het dan ook niet om van de borst gehaald te worden. (Overigens weet ik ook niet of zo'n lange voeding op deze leeftijd egenlijk wel goed is. Maar het is wel de voeding dat hij echt het meeste drinkt van het hele emaal.) De andere nachrvoedingen zijn vaak inderdaad een stuk korter en vooral om terug in slaap te komen. Ik denk zelf dat we er goed aan doen om meer tijd tussen de voedingen te laten en hem zo te leren echt zijn buikje vol te eten. Vooral 's nachts moeten we misschien maar even heel resoluut zijn. Maar na 8 maanden voeden op verzoek, is het lastig om hem zo te zien huilen. Het moederschap heeft een watje van me gemaakt. Hoewel mijn hart het moeilijk vindt, zeg mijn hoofd wel dat als we dit een weekje consequent zo doen, dat het leed waarschijnlijk geleden is en we allemaal tevreden zijn met een nieuw ritme. Toch maar even doorzetten dus. Bedankt voor jouw reactie. Het sterkt mij in het idee dat deze aanpak wel eens zou kunnen werken.
en succes en steun elkaar ook (wij moesten elkaar echt in bed houden om niet naar het ledikantje te rennen....) herken dus wel je gevoel. Maar inderdaad met een kleine week was het klaar