Weinig leeftijdsverschil tussen de kinderen, hoe gaat dat?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cobon, 17 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Goedemorgen!

    Als alles mee zit hebben wij straks 18 maanden leeftijdsverschil tussen onze jongste kinderen. Dit vind ik héél leuk! Ik ben wel heel benieuwd naar een paar dingen..

    Ze gaan bij elkaar op de kamer als de baby ongeveer een half jaar is. Hoe werkt dat? Wij kunnen ons er niets bij voorstellen haha, maken/huilen ze elkaar dan niet de hele tijd wakker? En de dutjes overdag, gaan ze dan niet ouwehoeren?

    Hoe kolf/voed je terwijl er een kleintje rondloopt, waar je achteraan moet? Zet je die dan telkens in een stoel oid? Ik zal veel moeten kolven + kolven na iedere voeding dus ik overweeg een Elvie te kopen zodat ik m'n handen vrij heb en mobiel ben.

    Hebben jullie een duowagen? Voor de eerste tijd kopen we denk ik een Marsupi maar ik kan een wat zwaarder kindje niet lang dragen, maar ik denk dat ik om dezelfde reden ook geen duowagen kan duwen, is te zwaar. Zo'n plankje achter de wagen lees ik hele dubbele verhalen over..

    Maw; ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat :)
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Bij ons zit er 14 maanden tussen.
    Een duo wagen was wel echt een must, de oudste liep net en was wel fijn om de baby gewoon in de wagen te hebben.
    Vond het niet zwaar en juist handig om een duo wagen te hebben. Later ging de oudste mee op een plankje.
    Met 1.5 zou ik zeker nog een duo wagen halen.

    Wij hadden een cosleeper voor de jongste, ging met 1.5 ofzo bij zijn broer op de kamer.
    Hij was een slechte slaper maar huilde nooit zijn broer wakker. Ik haalde hem er altijd gelijk uit en sliep dan bij mij verder.

    Kolven en voeden ging prima, oudste kon even in de box of speelde even met iets.
    Scheelde wel dat wij nog een oudere dochter hadden van 7.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  3. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Ik ben toen wel voor duinwater gegaan maar wel een die je ook bij een kind kunt gebruiken. Zoals bugaboo donkey maar zijn tegenwoordig heel veel kinderwagen die je voor een en twee kinderen kunt gebruiken.
    Voeding ging bij mij toen heel goed daar de oudste heel rustig kind was die zal niet snel iets uit vreten. En ging liefst gewoon lekker bij ons zitten. Maar ja dat is hoe je kindje is. Anders misschien lekker in de box of in stoel.

    slapen deden ze bij ons in aparte kamer dus dat weet ik niet maar zal vast ook goed gaan.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.116
    15.624
    113
    Vrouw
    Onze oudste 2 schelen 11maand.

    Draagdoek of draagzak.
    Duo wagen.
    Veiligheidhekkentjes

    Wij hadden ook een grondpark.
    Doordat de box in gebruik was voor de jongste was het plekje om de andere eventjes in te zetten namelijk niet meer vrij.

    Op vlak van slapen zal je moeten zien.
    Onze 2de was een enorme huilbaby en had zware reflux, dus die kon sowieso niet samen met een ander kind liggen.

    Voeden is ook wat te zien hoe uw oudste kind is.
    Kan je die lekker op de bank zetten naast u of is het eentje die stuitert door huis? Dat maakt nogal een verschil.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  5. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ahh wat lief!
     
  6. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Hier 20 maanden verschil tussen de kinderen. Ik heb ook overwogen een duowagen te kopen maar dat zou dan voor best korte tijd zijn en dat vond ik zonde.
    Dus ik heb een plankje achter de wagen gekocht. Dat werkte hier heel goed. De afspraak was dat als ze tijdens het rijden van het plankje zou gaan, ik direct niet meer verder zou gaan. Nooit problemen mee gehad.

    Tijdens het voeden speelde de oudste altijd binnen oogafstand. Nou moet ik wel zeggen dat zij altijd een lief en goed luisterend meisje was.
     
    3musketierseneengirl en Cobon vinden dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Wauuw wat een leuk nieuws, gefeliciteerd! Hier ook 14 maanden ertussen. Je hebt je handen vol eraan, maar ik geloof echt dat het heel leuk is straks als O. ook wat ouder is en meer kan. Het voeden tja, haha. N. gaat dan wel lekker spoken afentoe, maar ze komt er ook vaak bijzitten en meehelpen. Of ik vraag of ze een boekje wilt pakken, dan kunnen we samen lezen. Met slaapjes overdag ben ik nog heel erg zoekende, maar ook dat loopt wel zoals het komt.. Go with the flow ofzo haha. Wat voor mij ook lastig is hoor, control freak hier.

    Met slapen.. ze slapen apart op een kamer maar O. houdt N. niet wakker met huilen (krampjes piek). Dat was wel de eerste week zo.. Ze wisselde elkaar toen af met huilen. :|
     
    Cobon en 3musketierseneengirl vinden dit leuk.
  8. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Hier 17mnd verschil tussen de oudste 2. Ik had ook een duowagen, wat echt wel fijn was. Ik droeg ook veel, maar bijvoorbeeld bij boodschappen doen vond ik het echt niet handig om baby in de draagdoek te hebben en dreumes in de kinderwagen, je moet dan toch steeds bukken om dingen in of uit je mandje te halen, dat vond ik met een kind op buik of rug niet prettig. En ook kon de kleinste dan lekker in het babynestje blijven slapen als we weer terug waren. Als ze in de draagdoek zat dan kon ik haar er niet uithalen zonder dat ze wakker werd, dus dan was het ook direct urenlang met baby in de drager, dat komt ook niet altijd lekker uit.

    Dus ik vond een duowagen wel echt een must.

    Met voeden vind je daarin vanzelf je weg. Het scheelt enorm als je je huis kind-veilig hebt. Ik kon oudste lekker rond laten lopen. Ze kon eigenlijk niets gevaarlijks doen, of iets pakken wat niet mocht, want dat was gewoon allemaal buiten bereik. Ik zorgde dan dat ze wat te spelen had. Of ze ging erbij zitten en dan lazen we samen een boekje bijvoorbeeld. Ze snapte al heel snel dat ik dan niet iets anders kon pakken, dus dan haalde ze zelf een nieuw boekje op, of een puzzel oid.

    Met samen slapen van de kids heb ik geen ervaring op die leeftijd. Maar ik denk dat het veel scheelt als ze elkaar niet kunnen zien. Dus misschien iets met een kamerscherm, of stapelbedje. Op het kinderdagverblijf hebben ze bijvoorbeeld ook van die ledikant stapelbedjes.

    En als de baby echt een huilbaby blijkt, of 's nachts heel onrustig is, dan zou ik baby lekker wat langer bij jullie op de kamer houden. Hier is de jongste nu net sinds 2 weken naar een eigen kamertje verhuisd, ze wordt in maart 2. Bij ons op de kamer ging echt prima, juist ideaal dat we haar zo dichtbij hadden als ze vaak wakker was 's nachts.

    Oh... wil ik toch nog even toevoegen. Het is als ze klein zijn natuurlijk best even pittig. Maar het is zo leuk voor de kids als ze dicht op elkaar zitten. Mijn oudste meiden zijn nu 14 en 15, en zolang ik me herinner zijn ze altijd super close. Ze doen heel veel samen, hebben veel aan elkaar, delen ook gedeeltelijk dezelfde vriendschappen. Zitten al jaren samen op dezelfde sport in dezelfde groep, etc.
    Waar ze willen kunnen ze hun eigen gang gaan, omdat ze in een ander leerjaar zitten etc. Maar verder trekken ze haast als een tweeling met elkaar op.
     
    Cobon en 3musketierseneengirl vinden dit leuk.
  9. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Wij hebben een duowagen (hebben zowel de versie gehad dat ze "naast elkaar" zitten als de versie dat er 1 onder en de ander boven zit, ik vind ze allebei fijn trouwens). Duowagen is voor mij echt een enorme uitkomst en zou niet zonder kunnen. Als ik boodschappen doe en oudste dochter loopt los of zou op een plankje moeten staan ben ik na 4 uur nog niet thuis denk ik ;) heerlijk om met die 2 in de wagen te wandelen of dus boodschappen te doen.

    Voeden: ik geef de fles. Als ik de jongste moest voeden, moest de oudste gewoon even wachten. Nu hebben wij een pittige oudste maar zelfs zij vond dat niet zo erg. Of ik gaf de oudste iets om mee te spelen of te eten zodat ze zichzelf even kon vermaken. Jaloers is ze overigens wel als ik de jongste knuffel, dan komt ze bovenop me zitten.

    Hier slapen ze op aparte kamers. Het ligt er denk ik aan hoe de jongste slaapt als ze samen gaan slapen. Hier wordt de oudste soms wel wakker van de jongste als die aan het huilen is snachts.

    Maar zooo leuk, zo'n klein leeftijdsverschil.
     
    Cobon en 3musketierseneengirl vinden dit leuk.
  10. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    zie nu dat duinwater staat maar bedoelde duo wagen.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  11. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Wij hebben een ruime 14 maanden tussen de oudste 2. Een duowagen was absoluut noodzakelijk, de oudste ging nl met 18 maanden ‘pas’ lopen.
    Combinatie enkele kinderwagen en draagzak had ook gekund, maar ik hou niet zo van (lang) dragen…

    Ik gaf flesvoeding, maar ook dat was af en toe wat onhandig. De oudste snapte niet altijd even goed dat ik bezig was en niet kon helpen oid. Maar dat ging gauw beter :)

    Ze hebben nooit samen op een kamer gelegen, dus daar kan ik geen tips voor geven :)
     
    Cobon vindt dit leuk.
  12. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Tussen onze oudste 2 zit 17 maanden. Aan het begin zeker veel een duowagen gebruikt. Na 4/5 maanden wel weer overgestapt naar m'n Joolz. Dus die duowagen was een beetje zonde. Ik denk dat het ook wel aan je kindje ligt of het al op een plankje kan of niet.

    Samen slapen toen ze klein waren nooit gedaan. Onze middelste heeft tot 13 maanden ook veel gehuild s nachts. Lijkt me dan vrij onrustig voor de oudste. Maar ook dat ligt er natuurlijk weer aan hoe je kindje slaapt ;)
    Ze slapen nu wel samen in een stapelbed een jaartje ongeveer. En dat vinden ze heerlijk! Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen ;)

    Met voeden was het altijd wel een uitdaging. Ze in de kinderstoel zetten met iets lekkers of even in de box. Bij mij huilde de oudste alleen maar in de box, dus die zat vaak gewoon bij me of was aan het spelen (of aan het behang trekken in de gang:p)
     
    Lies1611 en Cobon vinden dit leuk.
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Bedankt voor dit topic @Cobon over een tijdje kan ik je m'n ins and outs vertellen.

    Hier zal er 13 maanden tussen zitten. Ze gaan bij elkaar op de kamer als dat lukt..

    Over een duowagen ben ik nog niet uit. Ik vind de bugaboo's zo verschrikkelijk duur (deze baby is echt de laatste.) ook tweedehands dat ik twijfel of we niet gewoon een goedkopere duobuggy moeten gaan gebruiken als de baby oud genoeg is en tot die tijd haar in de draagzak doen (of als we samen wandelen kinderwagen en buggy gebruiken).
     
    Cobon vindt dit leuk.
  14. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Gefeliciteerd!

    Tussen mijn twee jongens zit 20 maanden en eerlijk: ik vond de eerste paar maanden echt ontzettend zwaar, maar nu ben ik echt ontzettend blij, want ze hebben echt zoveel aan elkaar en het zijn echt twee handen op een buik. Wat meespeelde in dat het zo pittig was, was dat mijn tweede flinke reflux had en koemelkallergie die pas met 3 maanden ontdekt werd. Hierdoor gilde hij het na de eerste slok al uit van de pijn.

    Ik had de bugaboo donkey, maar ik heb vooral veel het meerijdplankje op mijn Joolz gebruikt, was ik toch wat wendbaarder. En tien mijn jongste ee half jaar was, reed mijn oudste altijd op zijn loopfietsje mee.
    Qua slapen was ik heel strikt. Ik zorgde altijd dat ze 's middags tegelijk op bed lagen en dan kon ik zelf ook even een uurtje slapen, dat had ik namelijk echt nodig.

    Als ik drinken gaf (en daar was ik de eerste maanden door het slechte drinken van de jongste dus ongeveer een uur mee bezig), liet ik mijn oudste vaak spelen in zijn ledikantje boven. Dat ging dus perfect. Het was een soort tweede box.

    Verder de eerste maanden niet teveel van jezelf verwachten. Iedere dag probeerde ik de was te doen en even naar buiten met de oudste, bijvoorbeeld even naar een speeltuintje.

    Qua slapen. De jongste liet ik 's middags altijd in de woonkamer in de kinderwagen slapen, zodat de oudste niet wakker was en verder hebben ze allebei hun eigen kamer. Maar dan nog maakt de oudste de jongste 's morgens wel eens wakker.
     
    Cobon vindt dit leuk.
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Tussen mijn oudste en middelste zit twee jaar (maar door ontwikkelingsachterstand van oudste was hij meer vergelijkbaar met een kindje van 1-1,5 jaar).

    Ik heb heel veel gedaan met mijn duowagen (achter elkaar), omdat ik geen auto had en het even duurde voordat ik baby in fietskar wilde meenemen. Absoluut een van de beste aankopen. Een plankje zou hier een ramp zijn geweest, mijn oudste zou echt niet zijn blijven zitten. Hoe vaak ik niet heel dankbaar hem vastgezet heb in de riempjes dat hij geen kant op kon... En ik heb deze daarna voor een goede prijs ook weer kunnen verkopen. Juist omdat veel mensen hem maar voor kortere tijd nodig hebben, doet zoiets het heel goed op marktplaats.

    Tijdens het voeden (en kolven, ik heb ook veel moeten kolven) heb ik eindeloos boekjes voorgelezen, of 'gespeeld' met speeltjes die hij naar mij toe bracht. Ik voedde op de bank, dus hij kon er altijd bij komen zitten oid. Soms haalde hij kattenkwaad uit, dan keek ik even goed: is het gevaarlijk? Gaat er echt iets stuk? Nee? Dan doe ik even net alsof ik het niet zie. Zo ja, dan voeding onderbreken en ingrijpen. Stoeltje deed ik alleen als hij bezig bleef of echt vervelend was.

    Samen op 1 kamer geen ervaring mee. Ik stel me voor dat het hier een ramp zou zijn geworden (2 slecht slapende zeer prikkelgevoelige kinderen... ik moest er iedere nacht voor beide meerdere keren uit).
     
    Cobon vindt dit leuk.
  16. sierheester

    sierheester Actief lid

    25 aug 2021
    349
    446
    63
    Vrouw
    Er zit 11 maanden tussen de oudste 2 en ik heb de eerste maanden echt moeten overleven. Ik was alleen, jong, had wel veel steun van buitenaf maar als ik terug kijk op het eerste (half) jaar kan ik bijna geen leuke herinnering tevoorschijn halen. Maar toen ze beide minder afhankelijk van mij werden, werd het steeds leuker. En nu hebben ze zoveel aan elkaar.
    Ik heb verder geen tips want het is al even geleden maar heel veel succes en geluk gewenst!
     
    Cobon vindt dit leuk.
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    @Cobon en @Lies1611
    Ik heb via MP een duo Quinny gekocht toentertijd.
    Een nieuwe dat was echt boven budget.
    Was rond de 400 euro. Later weer verkocht voor iets van 180 euro.
    Als je goed zoekt kan je echt wel iets vinden!
    Ik vond het echt erg prettig om een goede kinderwagen te gebruiken.

    Verder qua voeden, ik deed dat echt overal.
    Aan tafel, als mevrouw in bad zat nam ik haar broertje gewoon er bij.
    Met haar een boekje lezen ondertussen baby aan de borst.
    En de eerlijkheid gebied: af en toe toch even iets op tv aan
    zetten en samen op de bank.
    Oh en ik stuurde het wel dat ze tegelijkertijd slaapjes deden.
    Eeeeeeeeven rust…

    Het komt goed en jij kan dit.
    Waarschuwing: middelste dochter was echt m’n baby, ook toen ze al 16 maanden was.
    Toen kwam haar broertje en jemig…geen baby meer maar en dreumes opeens en dat vond
    ik best een shock.
     
    Lies1611 en Cobon vinden dit leuk.
  18. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Dankjulliewel voor de lieve en behulpzame reacties!!
     
  19. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.685
    113
    Vrouw
    Mijn vriendin heeft in gastouder opvang een orion kinderwagen. Die je ook van een persoons naar twee persoon kan maken. Is niet zo duur en rijdt fijn en soepel.
    Ik zelf de donkey van bugaboo en sinds gister ook buggy board erachter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn oudste 2 schelen 18 maanden.
    Ik vond het echt heerlijk.
    Ze sliepen smiddags tegelijk dus ik had dan echt even mijn handen vrij.
    Ik had geen duowagen maar een meerijplankje.
    C ging daar vaak op zitten.
    Maar die liep ook al behoorlijke afstanden zelf.
    Ze hadden en hebben heel veel aan elkaar.
    Nog steeds zijn ze heel close en slapen ze samen op 1 kamer, ze willen dat zelf heel graag. (hebben ook geen keus)

    Ik moet wel zeggen dat C echt een voorbeeldige dreumes was.
    Ze was zo makkelijk en N was een hele makkelijke baby.
    ze hebben een middagslaapje gedaan tot C naar de basisschool ging.
    Daarna stopte het ook voor N. Maar die was toen ook 2,5 ;)
    Ik heb dus heel lang eigen tijd gehad in de middag :)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina