Kan een zwangerschap na verloop van tijd?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ketlover, 6 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ketlover

Ketlover Nieuw lid

6 jun 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben een meisje van 24 en heb best wel een kinderwens, maar ik weet dat dat nu niet kan.
    Sinds mijn 20ste heb ik de diagnose borderline gekregen en ik neem nu al jaren medicatie.
    Ten eerste is mijn eerste zorg: Borderline is erfelijk. Maar hoe groot is de kans op erfelijkheid? Want ik zou een kind absoluut niet willen aandoen wat ik al 15 jaar doorsta.
    Ten tweede is een zorg: Door alle medicatie die ik neem en die ik misschien mijn leven lang zal moeten nemen, kan ik niet zwanger worden, want dat zou schadelijk zijn voor het kindje.
    En dan heb ik nog een derde vraag: Ik neem al jaren lang de prikpil ook om niet ongesteld te worden om mijn emoties stabieler te houden omdat een crisis vaker en heftiger was als ik ongesteld was. Ik heb gehoord dat langdurig gebruik van de prikpil de vruchtbaarheid kan beïnvloeden. Kan ik daar over een paar jaar zomaar mee stoppen? Of moet ik dan speciale maatregelen nemen?
    En ten vierde: Door alle medicatie heb ik teveel overgewicht en ik heb net gehoord dat het heel slecht is als een vrouw die overgewicht heeft, zwanger is omdat er dan allerlei risico's zijn. Als ik zwanger zou willen worden, op welk bmi zou ik dan moeten geraken?

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vragen.
    Alvast bedankt.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

supergoed dat je hier je vragen stelt!
    Ik ga al je vragen even na.
    1) ik weet niet hoe groot de kans is dat je kindje Bordeline krijgt. Dat heeft te maken met hoeveel mensen het in jouw familie hebben. En ook of je partner het heeft of niet en wel of niet in zijn familie. Bespreek dat met je behandelend arts.
    2) besprek met je arts hoe groot de kans is dat je je leven lang medicijnen moet slikken. Bespreek ook of je de medicijnen die je nu slikt in een zwangerschap kunt nemen, of dat je voor die tijd moet overstappen op een ander medicijn.
    3) als je de prikpil hebt gebruikt, moet je net als bij de gewone pil, als je stopt geduld hebben tot je eigen menstruatie-cyclus weer op gang komt. Dat kan wel een jaar duren! Dat betekent niet dat je minder vruchtbaar bent, maar dat je lichaam moet wennen om het allemaal weer zelf zonder zo'n prikpil te doen.
    Begin dan op tijd met het slikken van foliumzuur, als je zwanger wilt worden.
    4) overgewicht is inderdaad minder gunstig als je zwanger wilt worden, daardoor is je kans op zwangerschap minder groot en je hebt ook meer kans op complicaties.
    Nu starten met gezond eten en veel bewegen is supergunstig!
    Eventueel begeleiding zoeken bij een goede diëtiste.
    Een gezond BMI ligt tussen 20 en 25. Maar probeer zeker ruim onder de 30 te komen!

Als je meer vragen hebt hoor ik het graag weer!

Mirjam

Deel Deze Pagina