Hallo, Mijn zoontje is op dit moment 4 1/2 week oud. Ik geef hem borstvoeding en wil nu een voorraadje gaan kolven zodat ik een keer een avondje weg kan en zodat hij alvast kan wennen aan het drinken uit de fles voordat ik ga werken. Mijn zoon groeit erg goed, hij is al 1600 gram aangekomen. Hij krijgt 6 voedingen per dag en per voeding geef ik hem maar 1 borst. Deze drinkt hij goed leeg en hier heeft hij genoeg aan (geeft hij zelf aan en hij groeit goed). Hij heeft wel last van krampjes. Mijn borsten zijn soms erg gespannen voor het voeden, maar worden soepeler als hij gedronken heeft. Nu las ik ergens dat je het beste 's ochtends kunt kolven als je een voorraadje wilt kolven omdat je productie dan het beste is. Is dat voor mij ook het beste moment? Ik ben nl bang dat ik ga overproduceren. En als ik over 1 of 2 weken een voorraadje heb, hoe kan ik dit dan het beste afbouwen zonder dagen lang met gespannen borsten te lopen? Ik hoor het graag!
Je kunt inderdaad gewoon eens kolven wanneer je aan 1 kant voedt. Dit kan in de ochtend of ergens in de loop van de dag. Wanneer je dit een paar keer doet zul je al gauw een flesje voeding klaar hebben. Met een paar flesjes heb je al een voorraad, immers: wanneer je weg gaat kolf je je borsten ook af en houd je je voorraad dus op 'peil'! Wanneer je iedere dag op een vast tijdstip kolft, los van de voedingsmomenten, maakt je lichaam dit ook op dat moment aan. Dit zul je dan weer moeten afbouwen (vaak met een dag of 5 wel opgelost) Kijk dus even hoe intensief je van te voren je voorraad wilt opbouwen, ik denk dat je met een paar flesjes al een heel eind bent. Oefenen met drinken uit het flesje doe je ergens tussen de voedingen in: wanneer je kindje wakker en alert is. Om te oefenen is 30-40 cc voldoende: het gaat er in het begin om dat je kindje iets anders in het mondje ervaart en hier mee leert omgaan. Wel blijven oefenen! Succes!