Hallo Allemaal, Ik ben in Januari dit jaar gestopt met roken. Ik rookte bijna 16 jaar en ik was er klaar mee. Nu ben ik ruim 5 weken zwanger en zo blij dat ik tijdig gestopt ben met roken! Voor mezelf en ook voor mijn kleine Nu heb ik samen met mijn man (die inmiddels buiten en daardoor veel minder rookt) mijn schoonouders moeten vertellen dat we net zwanger zijn omdat ik geen zin had om in hun huis te zitten dat blauw staat van de rook. Zijn ouders roken zware shag, maar ik wil dus niet dat mijn ongeboren kindje hier aan blootgesteld wordt. Helaas zijn we door omstandigheden "gedwongen" om twee keer per week bij zijn ouders te eten en daardoor hebben we aan hen moeten vertellen dat ik pril zwanger ben en liever niet in de rook wil zitten, terwijl ik dat liever voor me gehouden had totdat we het eerste trimester goed door zijn gekomen. Het voelt alsof onze grote verrassing weggenomen is. Daarnaast krijg ik nu ook opmerkingen naar mijn hoofd dat ik maar buiten moet gaan staan etc. Ik voel me enorm geirriteerd daardoor en gelukkig veranderd de situatie binnenkort waardoor we niet meer zo vaak daar over de vloer komen, maar herkennen andere mensen dit ook? Krijg ook opmerkingen, vroeger kon je ook prima in de rook zitten als je zwanger was en dat is toch ook goed gekomen? Tjonge jonge, denk ik dan! JA DAT WAS VROEGER, TOEN WIST JE NIET BETER! Ik wil er wel alles aan doen om te zorgen dat het goed gaat! Ben ik de enige die gek wordt van dat soort opmerkingen? grtjs, Mystje
Heel erg dat er mensen zijn die zo reageren. Ik ben al 8 jaar geleden gestopt en ik ben erg blij dat ik gestopt ben. Alleen kan ik nu dus ook niet tegen sigarettenrook. Ik moet er van kotsen! Ook toen ik niet zwanger was. Ik irriteer mij behoorlijk aan die vieze lucht. Bij ons thuis mag er dus ook niet gerookt worden. En toen ik zwanger was (1e), vermeed ik alle ruimtes waar er gerookt werd omdat ik tot de 5mnd zwaar misselijk was. Ik weet nog dat ik een keer op straat liep en een vrouw voor mij rook uitblaaste. Binnen 1 minuut spuugde ik al mijn eten uit. Je kan het helaas niet verwachten/eisen dat iedereen meeleeft in jouw situatie. I know the feeling! Mensen kunnen in dat opzich erg egoïstisch zijn. Ik zou zeggen, probeer zoveel mogelijk de rokerige ruimtes te vermijden als je dat wil en helaas dan ook de mensen die er geen begrip voor hebben. Het is voor je eigen best wil en inderdaad gezondheid, van jou en je baby. Fijne zwangerschap toegewenst.
Wat zegt je man tegen zijn ouders? Ik vind dit echt niet kunnen? Is er geen mogelijkheid toch niet daar te moeten eten? Een vervelende situatie.. Ik duim dat je een oplossing vindt!
Mijn ouders zijn ook van die eigenwijze rokers, maar ik stuurde ze wel gewoon naar buiten en als ze dat niet wilden dan zei ik dat ik niet meer langs zou komen. Zelf weten, maar ik ga geen risico nemen als het om mijn kind gaat. Kan me niet schelen wat een ander daar van vindt... Nu roken ze gelukkig altijd buiten als ik daar ben. Uiteindelijk viel er ook best mee te praten. Dat gelul over vroeger kon het ook... Wat een onzin, vroeger konden zoveel dingen die nu niet meer kunnen en wat denk je? Er worden veel meer gezonde kindjes geboren. Niemand kan voor jou bepalen wat goed is voor jouw kind. Is er echt geen andere mogelijkheid dan daar te eten? Want ik zou daar echt niet naartoe willen, en zeker niet als ze jou ook nog een rotgevoel gaan bezorgen omdat jij goed voor je baby wilt zorgen. Raar dat het opa en oma blijkbaar niks kan schelen als hun kleinkind ziek wordt...
Oh effe wat recht zetten, mijn schoonouders roken nu wel buiten hoor als ik daar ben, maar ze kunnen het niet nalaten om opmerkingen te blijven maken dat ik maar beter in mijn eentje buiten moet gaan staan. Gelukkig neemt mijn man het altijd voor mij op! De lieverd! Dat zit wel snor! Vind het gewoon bloed irritant dat iedereen met wijsheden van vroeger komt om slecht gedrag nu weg te wuiven.
Ik vind het wel lastig als het gaat om situaties waar de zwangere persoon zelf vrolijk ook rookte voordat ze zwanger was. Ik heb namelijk meegemaakt dat een zwangere dame op een verjaardag kwam en iedereen naar buiten bonjourde terwijl het niet haar eigen huis/verjaardag was. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fel tegen op roken, maar als mensen in een huis dat blauw van de rook staat willen leven dan moeten ze dat zelf weten. Maar dan kom ik niet meer op visite. Ik hoop voor je dat er een mogelijkheid is om daar niet meer naar toe te moeten voor het avondeten!
Ik ben blij te horen dat je schoonouders toch buiten roken. De opmerkingen blijven vervelend, maar gelukkig niet schadelijk voor je kleintje zijn of haar gezondheid Ikzelf was een roker voor de zwangerschap en nu dus niet meer. Ik wil ook niet in een rokerige ruimte zitten. Ik mijd die plaatsen. Gelukkig zijn het er niet meer veel tegenwoordig. En naar een feestje waar binnen gerookt wordt, zou ik gewoon niet gaan
Wat lastig zeg! Je kunt ook vragen of zij anders naar jullie komen. Wllen ze dat niet, tja dan zien ze jullie niet... Ik zou je zeker niet verplicht voelen om bij ze op bezoek te gaan terwijl je zwanger bent
Ik zou mensen niet naar buiten sturen als ik ergens op visite ga waar gerookt wordt, maar de mensen toch vriendelijk verzoeken wel naar buiten te gaan. En anders ga ik naar huis. Zo raar vind ik dat niet, iedereen weet dat het slecht is voor de gezondheid en helemaal voor een ongeboren baby. Als vrienden/familie dat niet belangrijk vinden dan vind ik het prima om gewoon weg te gaan. Gelukkig is het tegenwoordig helemaal niet meer zo normaal dat er binnen wordt gerookt. In ieder geval niet in mijn omgeving.
Erg jammer die reactie. Mijn ouders roken ook veel dus was er ook een beetje bang voor. Nu roken ze niet waar ik bij ben ik hun eigen huis. Laatst zei mijn moeder zelfs dat ze straks met die kleine in huis toch niet meer kunnen roken dus was echt een hele opluchting, omdat ik me daar ook zorgen over maakte. Het kan dus wel... ik vind niet dat je overdreven reageert en ze moeten dan ook niet raar opkijken als je straks niet meer (zo vaak) komt.
@creabea Ja gelukkig verandert de situatie binnenkort en ik kom daar gewoon wat minder over de vloer. Vind de reacties nogal flauw en kinderachtig. Maar heb gelukkig een hele lieve man die compleet achter me staat!
Ik zou de volgende keer gewoon de opmerking maken dat het zo fijn is dat zij ook het beste voor hun kleinkind willen. Ik vermeed rokerige ruimtes zo veel mogelijk, maar soms is dat niet mogelijk. Nu met de kleine bel ik eerst even om te vragen of er binnen gerookt wordt (als ik weet dat er normaal binnen gerookt wordt). Als dat het geval is dan regel ik een oppas of gaat een van ons 2 niet. Enige lastige situatie vind ik als er buiten iemand gaat roken waar de kleine bij is. De rook waait dan snel weg, maar toch blijf ik het niet fijn vinden.
Bah, hier ook met schoonouders. Al heel vroeg verteld, onder andere vanwege het roken. Maar ze hebben er echt schijt aan en gaan gewoon door.. Dan heb ik dus ook schijt aan hen, en kom er niet meer. Zie ze alleen nog als ze hier komen, en mijn huis, mijn regels, dus ze gaan lekker naar buiten.
Mijn ouders zijn ook verstokte rokers. Zitten beide hele dag thuis, ramen dicht, verwarming op 25 en stomen maar. Als je 3 minuten binnen bent stink je haar en kleding. Heb ze uitgelegd dat ik dus niet meer langs kan komen nu ik in verwachting ben. Dat begrijpen ze gelukkig en mijn moeder komt nu regelmatig bij ons op visite. Alleen hebben ze nog wel het idee dat de kleine straks vast wel met ons op visite komt en soms een nachtje komt logeren. Dan roken ze "wel even een dagje onder de afzuigkap". Alleen ze beseffen niet dat het huis zo doorgerookt is dat dat niet even met een dagje luchten en roken onder de afzuigkap voorbij is. Moet ik ze toch nog maar even duidelijk maken straks
ik kan er over mee praten. Ik was afgelopen week bij mn schoonzus en zwager om te vertellen dat ik zwanger ben. Het eerste wat hij doet is een joint opsteken en zij een sigaret. ik heb toen aangegeven dat ik hier niet van gediend ben en ze waren nog beledigd ook, de aankomende maanden zien ze mij in ieder geval niet meer.
Tja, het blijft lastig om mensen te vragen hun gedrag aan te passen in hun eigen huis. Die opmerkingen moet je maar negeren. Fijn dat ze nu wel naar buiten gaan om te roken. Ondanks de opmerkingen houden ze dus wel rekening met je. Hopelijk doen ze dat straks ook als de kleine er is, zodat de kleine daar ook gewoon kan komen. En zo niet... tja, dan moeten ze bij jullie op bezoek komen. Je kunt immers geen regels maken voor mensen in hun eigen huis!
Jezus, ik vind het echt asociaal van ze, sorry! Vroeger toen zij zwanger waren was minder bekend hoe slecht roken is voor de ongeboren baby. Misschien kan je met ze in gesprek gaan en ze uitleggen welke risico's er zijn en waarom jij voor je kindje kiest. Ik zou proberen om verder hun reactie te negeren, zij zijn zelf ongezond bezig, jij bent de verstandigste!
Jeetje zeg, ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat er nog zoveel binnen gerookt wordt. Het is zó smerig, in huis. Voor mijn zwangerschap rookte ik ook maar nooit in huis. Ken ook niemand die nog in huis rookt, al roken sommigen wel, maar altijd buiten. Bizar zeg. Maar goed, je kunt mensen natuurlijk vragen rekening met je te houden, maar het niet eisen in hun eigen huis. Dan kun je zelf idd weggaan, ik zou dat ook doen. Als ze daar geen begrip voor hebben, jammer dan. Ik zou mijn kind ook nooit in een huis laten komen waar gerookt wordt, al is het maar voor een uurtje. Vind het echt ontzettend asociaal.