wat zouden jullie doen? (koorts, pijnlijke borst)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Madelon84, 2 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

Sinds gistermiddag heb ik ineens een pijnlijke borst. Het voelt een beetje alsof er een klap op is gegeven. Ik voel geen bobbel en het is niet rood.
    als mijn zoontje de borst leeg heeft gedronken voelt de borst niet soepel. het voelt aan de bovenkant alsof er nog aardig wat melk in zit, maar hij krijgt dit er niet uit. ook de kolf niet. en masseren helpt ook niet. heb ook al warme compressen geprobeerd maar ook dit helpt niet.
    Nu heb ik ineens sinds vanmiddag koorts. toch borstontsteking?
    ik de vk gebeld, en die zei dat het bo is en dat ik ab voorgeschreven moet krijgen.
    nou heb ik de hap gebeld en heb ab gekregen. Nu is het zo dat de koorts alweer gezakt is! en ook de pijn lijkt minder te worden. maar als ik iets moet pakken bijvoorbeeld boven mijn hoofd uit het keukenkastje voelt het pijnlijk/beurs. ik kan er ook niet goed op liggen, op mn zij dus.
    nu lees ik overal dat je met ab kans hebt op schimmels (spruw) of dat de baby er krampjes van krijgt.
    Wat zouden jullie doen? starten met de ab kuur of wachten?

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Tja..wat is wijsheid? Of het vanzelf overgaat durf ik niet te zeggen. En niet behandelen kan ook leiden tot een hele forse ontsteking of een abses. (mijn see doet het niet meer)

Ik denk dat ik gewoon met de ab zou beginnen

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik zou toch ook wel de ab doen, als het erger wordt ben je verder van huis! Of wacht nog een dagje, maar dan mag het echt niet erger worden lijkt mij!

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bij mij nam de koorts ook eerst af (kwam hier 's nachts op zetten). Maar einde van de dag had ik bijna 40 graden koorts en was ik zo ziek. Toen begonnen met de kuur en duurde 24u voor die aansloeg.
    Je kunt nog proberen om het eruit te krijgen, als dat niet lukt, zou ik toch met de kuur starten. Hier reageerde ze er volgens mij niet erg op, misschien iets krampjes.

5. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik zou het nog even afwachten! Leg je baby veel aan die borst aan, laat hem goed leeg drinken (niet de ander borst vergeten natuurlijk anders krijg je daar problemen;)), masseer van de pijnlijke plek naar je borst toe, verdere huismiddeltjes zijn volle kwark kompressen, klei kompressen. Trekt de ontsteking eruit. Veel drinken, even géén suiker eten, kijken dat je zo veel mogelijk rust krijgt en/of kan slapen.
    Ik hoop dat je het op deze manier redt, AB is echt kl*te als je bv geeft (een bv ontsteking natuurlijk ook, maar goed) en ook voor je kindje is het nou niet bepaald gezond.
    Succes!

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Idd, ik zolu ook wachten. Mijn twee borstontstekingen zijn na snelle redelijke koorts (tegen 39) en ontzettende pijn ook vanzelf overgegaan. Idd vooral heel goed leeg laten drinken, evt ook in de rugbyhouding om de andere kant ook goed leeg te krijgen. En masseren etc.

Wel goed in de gaten houden, het is een rotontsteking. Als je toch ab start dan gelijk zelf en je baby wellicht ook aan de probiotica en de yoghurt gaan, dat helpt je lijf er een beetje doorheen.

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eens met mijn twee voorgangsters al heb ik zelf geen ervaring met BO. Maar bij toenemende klachten meteen starten zou ik zeggen. Sterkte, ik hoop dat het snel over is!

8. Madelon84

meiden bedankt voor jullie reacties.
    ik ben blij dat ik het even heb afgewacht. gistermiddag zat ik tegen de 39 graden koorts aan, savonds nog maar 37,6. net nog een keer getempt en netjes 36,9, geen koorts meer dus.
    ik ben vroeg naar bed gegaan, heb bij elkaar opgeteld toch wel 8 uur slaap gehad en dat heeft me goed gedaan!
    ik leg elke keer aan de pijnlijke borst aan en masseer ondertussen en vooraf leg ik een warme kersenpittenzak erop.
    de pijn is veel minder geworden! ik kan mn arm weer makkelijk alle kanten op bewegen.
    Als mijn zoontje de borst leeg heeft gedronken (wat best lastig is, aangezien hij vaak in slaap valt) voelt de borst wel soepel, maar ik voel nog wel de melkkliertjes aan de bovenkant, rand tepelhof/borst zitten.
    is dit normaal of hoor je echt niks meer te voelen als de borst leeg is?
    ik kan het niet vergelijken met de andere borst want die wordt dus nou al een paar dagen niet meer leeggedronken omdat de ander altijd eerst is. (is dat erg? kan ik die dan beter ook leegkolven?)
    ik kan iig niet meer spreken van een harde pijnlijke plek dus het verbetert sowieso.

he bah, denk ik ervaring te hebben omdat ik de oudste zo lang heb gevoed.. bij hem nooit problemen gehad. zegt dus ook niets!
    zo sliep ik altijd met bh aan, maar in dit geval is het denk ik beter om zonder te slapen?
    @oleander: waarom is ab zo klote als je bv geeft? is dat omdat je dan meer kans hebt op spruw? is het ook slecht voor de baby ja? mijn vk zegt dat het niet erg is.

9. Madelon84

oja, en hoe lang zou ik nou door blijven gaan met de "pijnlijke" borst eerst laten leegdrinken?
    Hoop ook dat jullie mijn vragen uit bovenstaand bericht kunnen beantwoorden!:)

10. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Nou, AB dood niet alleen de slechte bacteriën, maar ook de goede. Je bent van je BO af, maar de rest van je lichaam is wel verslapt en je afweersysteem heeft een opdonder gehad. Het komt ook in de moedermelk en voor zo'n kleine baby die nog zo hard bezig is om een immuunsysteem op te bouwen, is het gewoon niet zo fijn. Als het niet anders kan, dan natuurlijk AB nemen, ik wacht er persoonlijk altijd echt tot het uiterste mee en heb het dus ook nog nooit hoeven gebruiken voor mij of mijn kinderen.
    Het is heel fijn en belangrijk dat het er is, maar ik vind dat er vaak iets te lichtzinnig mee om word gegaan.
    Als de ontsteking voor jou gevoel echt goed op de terugweg is, dan zou ik ook weer eens de andere borst helemaal leeg laten drinken en het gewoon weer doen zo als je eerst deed.
    Een paar kliertjes voel je altijd wel in je borst, zou ik me niet druk om maken.
    Fijn dat het zo goed gaat!

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Sluit ik me bij aan :) Funest voor je darmflora (goede bacterien die nodig zijn voor het verteren van je eten) En dan is lichtzinnig en/of veelvuldig gebruik van ab ook nog eens de oorzaak van het ontstaan van resistente bacterien, die dus niet meer gedood worden door bestaande ab's en daarmee erg gevaarlijk kunnen worden -> zie het nieuws over de ziekenhuizen.

Over je bo, als je echt een serie pijnlijke harde bolletjes in je borst houdt, kunnen dat ook verstopte kliertjes/kanaaltjes zijn. Daarvoor geldt een andere (pijnlijke) handeling: tijdens het drinken hard in knijpen met vinger en duim, dus echt het bolletje proberen te pakken (niet zoals borstcompressie of masseren). Soms krijg je een verstopping eruit zo. Maar zou ik absoluut niet doen in een herstellende borst hoor. Zou gewoon nog even doorgaan met wat je al deed: goed leeg laten drinken - maar hoeft niet per se elke keer, zeker de andere borst ook weer "gewoon" aan bod laten komen - masseren, evt warme doeken voor het voeden of vooer het masseren, of warm afdouchen etc. BH: gewoon doen wat het fijnst voelt. Hopelijk ben je dan snel helemaal de oude :) Lekker gevoel he, als je lijf het zelf opruimt! En die korte (hoge) koorts is ook een lekkere opruimactie van en voor je lijf geweest.

12. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik heb dit ook gehad. iets anders dan. werd ech doodziek wakker snachts met 40,3 koorts. lk gebeld s'ochtends. mochten we haar kolf lenen. de volgende dag wilde ze dat ik ab regelde. maar omdat ik had gelezen dat je lichaam dit binnen 48 uur zelf kan oplossen. heb ik wel de ab geregeld (ivm het weekend) maar overlegd dat ik zou beginnen als de derde dag nog koorts had. en gelukkig! ik was koortsvrij!

net als jij dus een btje

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eens met Oleander.
    AB is funest voor jouw darmflora en dus weerstand en die van je kindje!
    Ik heb 2x blaasontsteking gehad na de bevalling (catheter) en moest wel aan de ab. Ik nam toen extra probiotica en mijn zoontje ook, dat moet je in geval van ab altijd doen. Hij kreeg er wel diarree van. Hooggedoseerde probioticapillen met een ruime marge tussen ab en pb, anders maakt de ab de pb kapot.

Wat ik wel heel vreemd vind, is dat een arts ab voorschrijft door de telefoon, dus zonder de patient te zien. Ik ben soms echt verbaasd hoe er met ab wordt omgesprongen door artsen! Van de week las ik iets dat een arts 'een tweede kuur' voorschreef bij een virus op de luchtwegen. Ab werkt helemaal niet tegen een virale infectie!
    Er vallen tegenwoordig doden omdat we kampen met multiresistente bacterieen die we niet kunnen bestrijden...
    Dit is niet aan jou gericht hoor Madelon, gewoon even mijn frustratie.:)

Ik zou je baby'tje steeds aan de pijnlijke borst laten beginnen en de stuwing niet te hoog op laten lopen, dus om de 2 uur aanleggen.

Nog gefeliciteerd trouwens met de kleine spruit!:)

14. Madelon84

dank je! nou idd maar goed dat ik het niet gebruikt hebt dan.
    in het verleden heb ik ook wel eens blaasontsteking gehad en standaard na de ab kuur een schimmelinfectie:x
    mijn oudste zoontje en ik hebben een paar weken spruw gehad en dat was niet fijn! ik hoop dat ik dat deze keer niet hoef mee te maken.
    getver babel, die behandeling klinkt echt gruwelijk!!
    het zijn niet echt bolletjes die ik kan pakken en de hele borst doet nu ook geen pijn meer.:)
    met de stuwing valt het wel mee, hij wil alleen vaak maar 1 borst drinken en dan pas 3 uur later de ander. daartussen slaapt hij alleen maar. wakker maken en eerder proberen aan te leggen werkt bij hem niet. dan gaat het mondje dus echt niet open;)

Deel Deze Pagina