Onze dochter is nu 3 weken geleden geboren en ik zit me alvast wat vragen te bedenken voor de toekomst. Ik ben fulltime mama dus wil zoveel mogelijk live borstvoeding geven maar er zullen ook momenten gaan komen dat een flesje iets beter uit gaat komen. Nu wil ik wel een kolf aanschaffen zodat ik daar eerdaags mee kan gaan starten om een voorraadje te hebben maar er zijn zoveel verschillende apparaten. Dus daar is al probleem 1. Daarnaast weet ik ook niet zo goed wanneer ik kan beginnen met een flesje geven om haar er aan te laten wennen ivm de verwarring die ze kunnen krijgen. Overal lees ik tegenstrijdige adviezen maar wat is nu het beste? Hetzelfde geldt voor een speentje geven, kan dat wel/niet, etc. De borstvoeding verloopt allemaal prima. Soms is ze wat onrustig met aanhappen, vooral met der handjes en beentjes maar als ze hapt dan hapt ze goed en zijn we vertrokken
Je kunt vanaf een week of 4 met een flesje gaan oefenen. Je kunt met de hand kolven (handig om te kunnen: stel je bent ergens waar je geen kolf bij de hand hebt) en met 30-40 cc oefenen in een flesje. Het oefenen gaat niet om de hoeveelheden maar om het kennismaken met een nieuwe techniek en ander materiaal in het mondje. Wanneer het goed gaat geef je ten minste 2 x per week een flesje. Altijd op een moment dat je kindje open staat voor iets uitproberen, en bij voorbaat niet wanneer je kindje al schreeuwt van de honger Blijf dit ook doen, zodat je niet de kans loopt dat je kindje na een week of wat weigert uit het flesje te drinken. Een kolf: voor incidenteel gebruik thuis volstaat een handkolf. Deze zijn van diverser merken te krijgen. Het staat je natuurlijk vrij om een luxere en meer uitgebreidere kolf aan te schaffen, afhankelijk van je wensen en budget. Je kunt kijken op Borstvoeding Centrum Moedermelk Netwerk om te zien welke kolf best bij jou past. Heb je iets op het oog, laat dan nog even weten, dan kan ik nog met je meedenken. Groetjes, Heidi
Heidi, bedankt voor je snelle antwoord! Ik denk dat een handkolf het beste bij mijn situatie past, ik heb van de Tommee Tippee Closer to Nature en van de Avent Natural Range maar ook van de Medela handkolf goede verhalen gehoord. Wat zou daarvan de beste keus zijn? Onze dochter schreeuwt gelukkig nog niet van de honger, probeer zoveel mogelijk op de hongersignalen te letten en dat gaat ons erg goed af, hahaha. Alleen als het te lang duurt naar haar zin begint ze wat te mopperen.