kan je borstvoeding combineren met flesvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 88anne, 18 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 88anne

88anne Lid

10 okt 2013
    49
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ben me aan het oriënteren wat voeding betreft en kan eigenlijk maar heel weinig info vinden over of je borstvoeding kan combineren met flesvoeding.

Ik had bedacht, als dit mogelijk is, om zodra ik weer aan het werk ga over te stappen op flesvoeding ( geen afgekolfde melk) op de tijden dat ons zoontje niet bij mij is, en borstvoeding te blijven geven als ik thuis ben. Ik werk 2,5 dag.

Zijn er moeders die dit ook zo gedaan hebben?
    Is dit überhaupt een mogelijkheid?
    Pakken ze de borst nog wel als ze ook flesvoeding krijgen?
    Wanneer zou je moeten beginnen om hem hier aan te laten wennen?

Ik zou graag jullie mening/ ervaring hier over horen.

Groetjes Anne

2. peacefield

peacefield Actief lid

8 feb 2012
    179
    0
    0
    Jurist
    Utrecht
    Hoi Anne,

Ik heb het idd zo gedaan. Ik kolfde wel op m'n werk, maar bewaarde die afgekolfde melk niet (ik vroeg me telkens af of ik het wel koel genoeg vervoerd had). Op het kinderdagverblijf en bij de opa's en oma's (in totaal 3,5 dagen) kreeg ze dus overdag flesvoeding. Wel ging ik pas naar m'n werk vlak na een voeding, en ging ik wat eerder naar huis om een voeding te geven (kolf- en voedrecht). Ik had wel een goede melkproductie, het zou kunnen dat je productie teveel terugloopt.

Succes!

3. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wanneer je weer aan het werk gaat zo ongeveer 12 weken na de geboorte is je productie meestal niet stabiel genoeg om niet te hoeven kolven op de tijden dat er normaal gedronken wordt.

stel als je thuis ben":

8 u - 11 u - 14u - 17u voed je ongeveer. Dan heb je dus 2 kolf momenten nodig wanneer je tussen 8 en 17u weg bent. Je kunt die voedtijden afbouwen, maar denk dat dat dan ook geld op dagen dat je wel thuis bent.
    Zo rond 9 maanden zou je het wel zo kunnen doen, zoals jij nu voor ogen hebt.
    Eerder is je productie niet stabiel genoeg en zul je moeten kolven of afbouwen (met het risico dat je productie het überhaupt niet trekt om nog maar 3 voedingen per 24u over te houden.

4. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Het kan wel, maar de kans dat je bv terugloopt is wel aanwezig. Waarschijnlijk is je productie namelijk nog niet stabiel genoeg om te ene dag wel overdag live te voeden en de andere dag overdag helemaal niet te voeden. Want je wilt natuurlijk niet op de dagen dat je niet voedt (en in jouw geval dus ook niet kolft) met ontploffende borsten zitten.. dus dan zul je de voedingen overdag gewoon helemaal af moeten bouwen. Of je productie dit trekt hangt af van wanneer je weer moet gaan werken (na 10 weken of na 16 weken, als je nog extra vakantie hebt, kan al veel schelen), hoeveel je kindje buiten de voedingen overdag nog drinkt (sommige kindjes zijn geen fan van de fles en halen 's avonds en 's nachts flink in, anderen maakt het niets uit en die drinken bijvoorbeeld nog maar 4 of 5 voedingen per 24 uur) en van je lichaam (en dat is dus moeilijk te voorspellen).

Ik weet niet waarom je niet wilt kolven op je werk, maar ik zou daar nu nog niet teveel over nadenken. Gewoon beginnen met borstvoeding en dan maar zien hoe het loopt. Ik zag dat kolven bij de eerste ook totaal niet zitten en uiteindelijk tot de 9 maanden gekolfd op het werk.

Met een flesje kan je beginnen tussen de 4 en 6 weken. Voor de 4 weken heb je veel kans op tepel-speenverwarring en na de 6 weken wordt de kans op een flesweigeraar groter. Het beste neem je daarvoor natuurlijk afgekolfde melk, als je dit niet wil moet je goed beseffen dat je op dat moment al begint met afbouwen, want een kunstvoeding uit een fles betekent dan automatisch een bv minder..

5. 88anne

88anne Lid

10 okt 2013
    49
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie informatie! Dit schept een hoop duidelijkheid!

Ga er maar eens goed over nadenken.

Groetjes Anne

Deel Deze Pagina