'Weinig' praten?(22 maanden)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lucia, 1 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo meiden (en jongens;)),

ik ben eigenlijk een beetje benieuwd naar wat jullie kindjes rond 22 maanden allemaal zeggen, en op welke manier.
    Ik hoor vaak dat kindjes rond deze leeftijd al kleine zinnetjes maken enzo, of meer woordjes gebruiken om iets duidelijk te maken.

Alyna kent veel losse woordjes, bijv. kaas, koek, koe, mama, papa, heet, etc...en ook een hoop woorden die ze niet verstaanbaar uitspreekt.;) Bijv. slapen = sjaka en boek= boep.

Maar ze gebruikt eigenlijk altijd maar één woord om duidelijk te maken wat ze wil of bedoelt. Ik hoor andere kindjes bijvoorbeeld zeggen,'ikke honger' of '*naam*koekje?', en Alyna zegt dan alleen 'koek?' en gaat wijzen en 'uhuhuh'-en.;) Ze gebruikt haar eigen naam eigenlijk ook niet, terwijl we die heel vaak zeggen. Ze zegt bijvoorbeeld niet 'Alyna spelen' oid.

Nu maak ik me er niet zo superveel zorgen over, maar ben nieuwsgierig naar wat 'normaal' is. Ze hebben wel eens gezegd dat ze misschien verminder gehoor zou hebben ivm vocht achter de oortjes, maar volgens onze KA zou dit mettertijd wegtrekken.(ga het binnenkort wel weer eens even laten nakijken)

Weet niet of het daarmee te maken kan hebben, veel woorden spreekt ze wel perfect uit en ze snapt ook bijna altijd wat we bedoelen zonder dat we daarvoor superduidelijk of luid moeten praten. Als ik iets fluister fluistert ze ook terug.:D

Normaal ben ik niet zo van 'vergelijken', maar zag vandaag een kindje dat 3 dagen jonger is en echt veel beter praat en dan wordt je wel eens een tikje onzeker.:)

Heb vooral het gevoel dat ze een beetje stilstaat in de manier van praten, ze leert wel elke dag nieuwe woordjes, maar de manier waarop ze iets zegt blijft hetzelfde zeg maar...

Heb eens op deze site gekeken; Spraak-taalontwikkeling - Wat kan 'n kind op welke leeftijd? | Mens en samenleving: Communicatie maar daar word ik eigenlijk alleen maar onzekerder van; ze voegt bijvoorbeeld geen woorden samen en vraagt ook niet 'isdat?'.;) En werkwoorden gebruikt ze ook niet echt...

Wat zeggen jullie kindjes zoal? Ben ik overbezorgd?:)

2. bouchere

bouchere Niet meer actief

Mijn jongste spruit kan ook nog niet zoveel woordjes hoor.
    Hij is de langzaamste van de drie,
    daar waar mijn oudste met 2 jaar de oren helder en duidelijk van je hoofd afbabbelde,zoveel verhalen heeft de jongste waar ik absoluut geen touw aan kan vastknopen.
    Als meneer koek wil vraagt hij...Ka?
    De woorden...neeneeniet kan hij als de beste.
    Bijbaf is voor als broer en zus ergens aankomen,wat volgens hem niet nodig is.
    Tiktak is kika,mama,papa ohbah(als die bang is)
    En een koe is nog steeds een boe en een paard een hiiiiiii.
    Laat staan dat hij zijn eigen naam zegt,hij vindt het al moeilijk om zijn broer en zus te moeten roepen.
    Ach het zal wel loslopen denk ik dan maar.
    Hij was met alles langzamer dan de andere 2,dus dit zal ook zijn tijd nodig hebben.
    Ik maak mij er vooralsnog geen zorgen om,want als ik in de keuken sta en fluisterend vraag of meneer een ijsje wil en hij is halverwege de kamer(wonen niet zo heel groot)dan weet hij niet hoe snel zijn beentjes hem moeten dragen...onder een luid roepend IJS!IJS!

Groetjes
    Diana

3. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Nou maak je maar geen zorgen hoor. Dat deed ik ook toen ze voor twee maanden geleden nog praktisch niets zei. Nu twee weken voor haar eerste verjaardag zag ze het licht: alle woordjes had ze keurig opgeslagen in dat kleine koppie en gooit ze nu te pas en te onpas er uit. Het is nog steeds geen spraakwaterval maar begint nu langzaam aan woordjes achter elkaar te plakken.

Op deze site staat een test. Misschien heb je daar wat aan: Introductie SNEL | Kind en Taal

4. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik zou me geen zorgen maken hoor, mijn zoontje spreekt ook nog niet veel zinnen, hij kent ook veel woorden en de rest is nog brabbeltaal. Het begint sinds een paar dagen wel ineens veel meer te worden, hij praat je na en elke dag komen er woorden bij, het gaat ineens hard. Ik denk dat er binnenkort ineens een spraakwaterval uikomt.
    Isdat zegt hij ook nog niet, maar wel datdaar? Soms moet je echt goed luisteren en dan vis je er veel woorden uit.

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Mijn dochtertje van bijna 21 maanden zegt ook nog niet zoveel hoor, althans, ze brabbelt aan een stuk door dat wel, maar ze praat nog niet in zinnen. Ze verstaat het wel allemaal en ze kan wel wat woordjes zeggen en er komen er steeds meer bij maar over het algemeen is het nog redelijk chinees. Maak me er verder ook niet zo heel druk over, komt vanzelf allemaal wel:)

6. Ik zou je niet druk maken hoor, ieder kind ontwikkeld zich anders. Vaak is het zo als ze met voortbewegen, zitten, kruipen, staan en lopen en loslopen erg vlug zijn, dan is de spraak vaak wat later.

Mijn zoontje was tegenovergestelde van jou kindje, hij sprak met wel 5-6 woordjes in een zin. Maar het zoontje van mijn zus. Die word eind feb 2 jaar. En hij gebruikt af en toe een woordje als in, Mama, drinken, eten, slapen... Ik denk een stuk of hooguit 10 woordjes? Eigenlijk net als jou kindje, ook geen 2 woordjes.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

het feit dat ze bepaalde combinaties niet maakt, zoals samengestelde korte zinnen, heeft niks met haar oren te maken. Dat moeten ze op een gegeven moment gewoon gaan snappen of niet en het ene kind is nu eenmaal wat taalgevoeliger dan het andere. Het feit dat ze wel een grote groep woorden goed uitspreekt, doet mij niet direct denken aan een gehoorprobleem, (maar ik ben geen deskundige op dat gebied ;)).
    Maar ik heb dan wel bijv mijn nichtje als 'vergelijkingsmateriaal' en die heeft dus wel een oorprobleem. Zij maakt dus wel samengestelde zinnen enzo, maar spreekt haar woorden erg slordig uit en zegt bepaalde letters nog niet (wordt eind april 4).
    Die combi van dus wel samengestelde zinnen gaan gebruiken, maar slordig uit blijven spreken, kan dus wel een indicatie zijn dat er wat met de oortjes is, (vooral als je kindje veel oorklachten ook heeft gehad, zoals mijn nichtje).

Ik zou me er niet zo druk om maken... de een is wat sneller dan de ander en het CB houdt dit in de gaten, dus als die er niets raars aan vinden, zou ik het lekker zo laten :)
    Zorg dat je zelf altijd normaal nederlands praat, en niet overgaat tot een soort baby-koeterwaals, dan pikt je kind het vanzelf wel op :)

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dank jullie wel!

He He, jullie stellen me weer wat gerust! ;)
    Ze was idd wel best snel met lopen, klimmen,...

@Rozemarijke; nee baby-koeterwaals doen we niet aan mee! ;)
    Krijg al kriebels als ik het ergens hoor! :D

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Hahaha wat een boef!:D

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Haha, wat een boef idd :)
    Ik krijg hier dus ook helemaal de kriebels van allerlei ouders die meegaan in het dreumestaaltje van hun kind... Ik bedoel: wij hebben destijds helemaal kromgelegen om woorden als 'bobbeldetter' (dubbeldekker) van mijn stiefzoontje, maar no way dat wij dat zelf zo gingen noemen. Kind moet toch ooit leren dat die dingen echt dubbeldekker heten :D
    (Tegenwoordig weet ie het dus ook wel ;)).

11. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Praten is ook zoiets in de ontwikkeling, wat zo enorm verschilt per kind.
    En het gaat ook in fases, de ene week zeggen ze amper wat en de week erna geloof je je oren niet. :D
    Dat komt volgensmij omdat kinderen eerst heel veel aan het opslaan zijn.
    Vanaf 2 jaar gaat het ineens heel snel.
    Ik werk zelf met peuters vanaf 2 jaar en ik zie dat ze rond die tijd echt een spurt maken, qua taalontwikkeling.
    Maar als je een hele groep kinderen vergelijkt, die net 2 zijn, dan is het verschil echt enorm!

Mijn zoontje is anderhalf en die kon al best snel heel veel woorden.
    Nu wil hij eigenlijk nog maar weinig zeggen, hij wil heel graag boekjes lezen en dan moeten wij zeggen wat alles is ;) lekker makkelijk!

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ja, of van die woorden als 'bah-bak' (vuilbak) of 'toet' (auto)...met alle respect voor de ouders die zo'n dingen zeggen, maar ik krijg er rillingen van.:)

13. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Ja dat is idd reuze grappig, al die rare woorden die ze maken :D
    Ik zou daar zelf ook nooit in meegaan..

14. bouchere

Ik ga niet mee in het babytaaltje van de kids,
    maar aan 1 ding maak ik mij wel schuldig.
    Elk kindje gaat op een gegeven moment zijn eigen naam zeggen
    maar dat lijkt nog niet op zijn/haar eigen naam.
    Mijn oudste 2 worden nog steeds aangesproken met hun eerste naam(de naam die ze zichzelf hebben gegeven)
    Maar wel als koosnaampje,niet voor elke keer dat ik hun aanspreek.
    Mijn oudste zoon noem ik nog steeds DanDan(en geloof mij,die lijkt echt niet op de naam die wij hem toen gegeven hebben)
    Wat Meneertje D aangaat.....ja een boef is het.....vol kattekwaad...een echte ondeugd......maar altijd goed gemutst!!
    Ach dan neem je dat gebrabbel wel op de koop toe,het komt wel goed.

Groetjes
    Diana

15. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Koosnaampje vind ik ook niks mee hoor!;)
    Juist wel schattig, denk dat iedere ouder dat wel doet.:)

16. bouchere

#16 bouchere, 2 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2010

Alleen zo jammer dat mijn oudste zoon laatst tegen mij zei,(op zijn verjaardag)toen ik hem een heel dikke knuffel gaf en hem inderdaad Mijn DanDan noemde.......MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMM ik ben 14 hoor!!!!!!!!:$:D

(ik denk dat als ik 100 wordt hem nog mijn DanDan noem en hem nog steeds dood knuffel....met iets minder kracht dan nu ;))

1 ding weet ik zeker,of kindjes nu snel of langzaam ontwikkelen,het is de grootste rijkdom op aarde,want er is niks mooier,liever,schattiger en lastiger dan ons kroost...(en dan bedoel ik iedere papa en mama op deze wereld he?)

Diana

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.183
    113
    Mijn zoontje heeft ook nog maar een beperkte woordenschat hoor, al begint het nu te komen. In ieder geval geen 2 woorden-zinnen oid. Ja 'een.. tee...' (1,2)
    En inderdaad, als hij een woordje zegt wat niet helemaal goed is, herhaal ik het wel. Bijv zegt is sisse (vissen) en dan zeg ik ja dat zijn de vissen he.
    Maar hoewel ie niet zoveel spreekt, begrijpt hij zoveel al.
    Dus ik maak me niet zoveel zorgen hoor. (En hij was ook nog eens laat met lopen etc. ;))

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Mijn dochtertje praatte al heel snel en goed, maar die liep bijv. pas los met 16 maanden, vanaf 13 maanden ging ze opeens allemaal woorden zeggen, dus waarschijnlijk ging toen daar even alle aandacht naar uit.
    Ik ben beniewd hoe het straks gaat met mijn zoontje, die is lichamelijk heel snel, maar die maakt veel minder geluiden en brabbeltjes dan zij op deze leeftijd.
    Je hoort ook wel eens dat kindertjes tot een jaar of twee amper wat zeggen en van de een op de andere dag helemaal los gaan.

Babytaal: ik maak me er een beetje schuldig aan. Mijn dochtertje zegt i.p.v. aardappels appeloela's en dan vinden we zo'n leuk woord, dat we het nu ook vaak over appeloela's hebben.
    Verder flapt er soms iets uit, maar ik probeer er wel op te letten.
    Ik was eens in de supermarkt, kwam er een kind jankend naar zijn moeder gerend, vraagt ze 'waar is auw auw gebeurd :(? Of 'doe eens lachen', ik erger me er altijd erg aan en zeg ook tegen opa's en oma's etc. dat ze normaal moeten praten, ze snappen meer dan je denkt of ze nu wel of niet veel praten.

19. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Haha mijn zoontje praat inmiddels bijna alles na maar als we zeggen: "Zeg eens Noa!" zegt ie steevast: "Sussie" haha. We hebben haar geloof ik zelf ook een beetje te lang Zussie genoemd...

Zolang het consultatiebureau zich geen zorgen maakt zou ik dat zeker ook niet doen! Ze signaleren tijdens de controles meestal eerder iets te vroeg een kleine achterstand dan te laat dus zelfs als ze het signaleren hoeft er nog helemaal niets aan de hand te zijn. Wat dat betreft ben ik ook altijd erg blij met het cb. Je kunt dan bij een achterstand achterhalen wat er is en hoe het komt (gewoon nog geen zin in? Iets mis met gehoor? Iets mis met de mondmotoriek?). Maar in jouw geval, zolang het cb geen opmerkingen heeft, zou ik me zeker geen zorgen maken! Mijn zoontje praat heel goed en veel (kan de meeste letters in een woord uitspreken, ook de s, k, r, t enzo) maar maakt nog nauwelijks zinnen. Soms heeft ie inderdaad van die aparte woorden die we een enkele keer ook naspreken (ondanks ik Pabo gestudeerd heb en pedagogiek studeer en dus weet dat het beter van niet is...). Zo is een appel een Poepoel en een voetbal een Pakebaa en ik vraag ook wel eens onbewust: Wil je misschien een poepoel? Gaat wel eens per ongeluk. Mijn schoonmoeder doet het heel vaak en daar reageer ik dan wel op. Zij zegt dan: Kom es oma (kom eens bij oma) en dan zeg ik altijd? Huh, kom eens oma? Oma is er toch al?

20. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Nou, dan spreekt die van jou echt al goed vergeleken bij die van ons, hoor! Ons zoontje is bijna 21 maanden en kan nog maar een paar woordjes. Mama, papa, bumba, mma = oma, mpa = opa, ham, die en ja, en voor de rest nog wat dierengeluidjes en dat is het dan. En geloof me, hij is daar zelf nog het meest gefrustreerd over momenteel. Wil zo graag communiceren maar het lukt hem niet. Alles is nog steeds tatatatataaatttaaa! Maar hij is zeker niet dom, weet op de woezel en pip laptop al precies wat de driehoek, vierkant, cirkel is, weet precies de letters i, e, a, o en u zijn en de cijfers 1, 2, 3, 4 en 5.
    Waar het m dus in zit, geen idee...maar ze doen het toch allemaal in hun eigen tempo!

Deel Deze Pagina