Mijn zoontje van 8 maanden wordt heel vaak wakker 's nachts en nu kreeg ik laatst de tip om eens te kijken of hij geen gevoelige darmpjes heeft. Dat hij wakker wordt van buikpijn. Deze mevrouw zei dat zijn spijsvertering waarschijnlijk heel snel gaat, (net als hij zelf; in alles snel en erg alert) en dat het goed zou kunnen dat zijn lichaam niet alle bouwstoffen goed opneemt en dat hij daardoor dus ook meer voeding nodig heeft om dezelfde bouwstoffen tot zich te kunnen nemen. Hij drinkt ook veel 's nachts dus ik herkende me erg hierin. Hij moet wel veel scheetjes laten laatste nachten.. Vind hem ook veel persen. Maar hij is ook sinds twee weken op de crèche en eet daar gepureerde groenten. Aardappel, pompoen, geen gekke dingen. Ook kip en kalkoen trouwens. (Trouwens thuis krijgt hij natuurlijk ook bijvoeding; groente en fruit, nog geen kip of zo) Hier in Spanje krijgen de babies in hun gepureerde groenten ook ui en prei , nou, ik heb gezegd dat ik dat niet wil dat hij dat eet. Uit de Nederlandse info van een borstvoedingssite die ik heb, staat dat kinderen dat pas vanaf 1.5 mogen. Ik heb al een week zonder zuivel geprobeerd (ikzelf dan, omdat ik bv geef). Merkte geen verschil. Ik ga nu een week zonder tarwe proberen. Heb roggebrood gekocht en speltbrood. Hij krijgt zelf alleen rijstcracker, vind brood niet veel aan. Waar moet ik nog meer op letten? Heeft iemand ervaring met een baby met gevoelige darmpjes? Ik merk trouwens verder niet veel geks aan de ontlasting of zo.
Ik weet niet of een week voldoende is. Bij fv zeggen ze dat je het al 2 weken de tijd moet geven. Jij geeft bv, dus voordat de zuivel echt uit jouw lichaam is en dan nog uit zijn lichaam... Ik zou eerder alles minimaal 3 weken proberen. Wat je ook kunt doen is een dagboekje bij houden. Wat heeft hij die dag gegeten (en vanwege de bv, wat heb jij gegeten), en wat is zijn gedrag of krampjes. Geef je zelf voeding mee, of eet hij daar wat zij hebben/klaar maken. Als zij het zelf hebben/klaar maken, kan je dan niet eens een paar weken eigen voedsel mee geven? Wie weet geven ze, onbewust, toch iets waar hij wel op reageert?
Niet slapen kan door voeding komen, maar kan ook iets anders zijn. Ligt hij wel lekker in zijn bedje, heeft hij het niet te warm/koud, heeft hij teveel/teweinig indrukken opgedaan? Goed dat je naar de voeding kijkt, maar zou ook even verder kijken. Zeker als het verder een vrolijke baby is die overdag nergens last van heeft. Als hij echt last heeft van z'n darmen, dan zou hij daar dan toch ook overdag last van moeten hebben. Sterkte! (PS Simpele groenten vind dochterlief hier maar saai, zodra er een beetje meer smaak aan zit door idd bv. ui/prei of kruiden, dan is ze helemaal happy!)
nou eerlijk gezegd had ik zelf niet het idee dat hij krampjes heeft. het werd geopperd en ik ben soms een beetje radeloos (slechte slaper). wel sinds hij op de creche zit wat meer persen en windjes, dat wel. 3 weken dus.. hmm. lastig. weet niet of ik het wel ga doen aangezien ik zélf dat idee dus niet heb. maar aan de andere kant, je wil alles proberen. ik weet het even niet meer. jocelyn oh echt? wat grappig dat je dochter van pittiger eten houdt ik kijk idd ook naar alles hoor, heb alle andere gebieden al 1000 x onder de loep genomen , en had dit nog niet onderzocht. vandaar. het is een heel alert en (denk ik) prikkelgevoelig kind die niet stopt uit zichzelf.