Hallo, Zoontje v tien maanden heeft koorts. Nu heb ik ondanks dat ik al een kindje heb niet echt ervaring mee dus weet niet goed wat te doen. Hij was gister ovrrdag zo duf en sliep veel en dat vond ik zo raar voor hem. Hij slaapt normaal 2x en is erg actief en nu gister wilde hij niet spelen en alleen maar liggen en slapen. Om 17u heb ik pas zijn temp opgemeten: Graden 17.00 -> 39.2gr Graden 17.30 -> 38.8gr Graden 19.30-> 39.5gr plus zetpil Vannacht: Graden 01.13 -> 39.1 plus zetpil Graden 06.45-> 38.5 Overdag heb ik dus geen Zetpil gegeven maar wel s avonds voor het slapen gaan en de tweede s nachts om een koortsstuip te voorkomen. Nu is vanmorgen zijn temp alweer verhoogd terwijl een zetpil 8u werkt toch? Maar wil geen nieuwe geven nu. Hij was hiervoor niet ziek. Sliep vannacht als vanouds, vaak wakker haha. Drinkt wel goed de borst, had gister twee poepluiers s ochtends rn net ook weer. Een zure. Hij heeft al behoorlijk wat tAndjes maar nooit koorts er ij gehad. Kan het daarvan zijn? En wanneer moet ik weer een zetpil geven om te voorkomen dat t een evt koortstuip wordt. Dat is mijn enige angst. Verder om de hoeveel tijd moet ik tempen? Bedankt voor het lezen van mijn lang verhaal. Ohh en wanneer de huisarts bellen? En hoe moet ie slapen? Heb hem nu alleen in een romper.
Ondanks dat ik je helemaal begrijphaha Het is 'maar' koorts... En koorts was vannacht 39.1 en nu net 38,5 das toch prima Gewoon lekker laten uitzieken.. Vooral heeel goed laten drinken(vocht is belangrijker als echt eten) En hem laten uitzieken Naar bed als ie naar bed wil en drinken/eten wanneer hij dat wil Kleed hem idd niet al te warm aan.. Maar weet niet hoe koud et is in zn slaapkamer..? Maar hier nog geen eens 15 graden... Leg mn kind dus niet alleen in een romper weg Weet niet wat ie nirmaal Anheeft? Maar anders miss Lange mouwen romper, dun broekje en dan in een wat dunnere slaapzak als winterslaapzak Als je die nie heb dan in zn winterslaapzakje met romper lange mouwen Oow en je kan prima zetpil geven voor t slapen gaan hoor en als t nosig is overdag ook
Eens met bovenstaande reactie. Koorts is ansich een goed iets. Een teken dat het immuunsysteem werkt. Gewoon lekker uitzieken en idd afentoe een zetpil als je denkt dat dat nodig is
Hahahaha erg he. Het is maar koorts inderdaad maar pfieew; vind het wel even eng omdat mijn oudste bijna nooit ziek is geweest op wat andere probleempjes na. Ben dus bang dat ik bijv een oorontsteking mis of dat zijn temp super hoog oploopt. Het is hier binnen 20 graden dus romper lange mouwen met dun dekentje. Normaal slaapt ie met romper en dunne pyama en een dementje.
Haha ik vond het de eerste keer ook eng hoor! Meestal als ze een oorontsteking hebben gaan ze huilen(mijn zoontje ging echt krijsen)als ze liggen, zitten vaak aan de oortjes enzo Je merkt het wel hier vorige maand ook voor t eerst meegemaakt Owja en na 3 dagen koorts de HA bellen als het dan niet over is Weet ook niet of hij verder veekouden is? Anders kan je het bedje ook nog schuin zetten, iets onder de poten of handdoek onder het matras
Ik typ trouwens op mn mobiel, vandaar de vele fouten. Hij is verkouden geweest, niet heel erg. Maar dat was alweer een dagje of twee over. Kan hij gewoon in bad of moet je dan ook weer rekening houden met evt temperatuurdalingen of verhogingen? Hij wil eigenlijk alleen aan de borst liggen. Af en toe drinken en verder liggen, dutten. Leg ik hem weg gaat hij huilen. Pak ik hem sluiten zijn oogjes zich meteen weer. Oh en ht valt me op dat hij sinds hij koorts heeft heel verl schrikt. Dus dan ligt hij rustig en ineens schrikt hij en daarna is hij weer rustig.
Hij kan wel in bad.. Gewoon rond de 37 graden Hmm dat schrikken geen idee, maar zal wel weer overgaan
Vervelen voor je kindje (en voor jouw) Kinderen hebben wel snel hele hoge koorts, ouders schrikken daar vaak van, maar de hoogte zegt niet altijd alles. Als je je nou onzeker voelt moet je niet twijfelen om even te overleggen met de huisarts. DAar zijn ze tenslotte ook voor. Hij kan je ongerustheid waarschijnlijk ook zowegnnemen en dan voel jij je ook weer fijner.
Bedankt voor alle reacties. Om tien uur was het al 39.8 dus wel een zetpil gegeven en voor mijn geruststelling overlegt met de huisarts. Hij is nog steeds een zielig hoopje. Ook na de zetpil. Als het zo blijft dan maak ik wel een afspraak voor morgen bij de huisarts. Dat is dan dag drie vd koorts.
Zolang hij wel slaapt en de koorts niet de spuigaten uitloopt, hoef je geen zetpil te geven. Slechts een klein deel van de kinderen krijgt ooit een keer een koortsstuip, dus een zetpil geven om dat te voorkomen, doe je doorgaans alleen als je kind bekend is met die stuipen. Met een zetpil demp je de koorts, maar vertraag je ook het natuurlijke herstelproces van het lichaam. Als je kindje dus gewoon slaapt ondanks de koorts: lekker zo laten, dan knapt ie het snelste weer op! Tempen gewoon bij het verschonen en als je tussendoor denkt dat ie wel heel erg heet aanvoelt. Huisarts bel je als de koorts langer dan 3 dagen aanhoudt en hij nog niet opknapt.
Ik doe ze nooit in bad als ze koorts hebben. NIet omdat het niet kan, maar omdat het uit bad komen meestal niet zo fijn is als je koorts hebt: dan heb je het nog kouder dan wanneer je normaal op temp bent. Dat schrikken zal gewoon zijn omdat ie ziek is en niet zo oplettend als anders is. Dan schrik je meestal eerder van normale dingen... Lekker laten drinken: zo blijft zijn vocht goed op peil en krijgt hij via jou lekker de antistoffen om weer op te knappen Beter is er niet!
Rozmarijke, bedankt voor je tips. Dat v de koortstuipen is me verteld bij het cb. Als je de koorts onderdrukt dan kan het harder omhoog schieten als de zetpil is uitgewerkt en daarom moest je altijd nog een tweede ztpil erachteraan geven. Hij heef vandaag twee zurige waterige luiers. Zal het dan echt door tandjes komen? Al heeft hij er zoveel gehad waarbij hij nooit koorts had?
Het CB weer in de bocht hoor... Lees deze link even: Koortsstuip - Wikipedia Het advies van je CB gaat echt nergens over, sorry. Pas als je kind echt hoge koorts heeft, is het verstandig te gaan dempen met een zetpil, maar ook dan hoef je echt niet te benauwd te zijn dat je kind direct maar een koortsstuip krijgt als die pil is uitgewerkt. Het overgrote deel van de kinderen krijgt nooit een koortsstuip, terwijl elk kind op meerdere momenten in z'n leven wel eens hoge koorts heeft... Ga je dus niet van alles aan laten praten en onthoudt even dat het CB er is voor de ontwikkeling van je kindje en NIET voor medische adviezen. Daarvoor moet je toch echt bij je huisarts zijn...
Onze knul heeft de afgelopen week 6 dagen op rij koorts gehad. Heel toevallig op dag 2 op consultatiebureau geweest maar alles was oke. Ik geef niet standaard een zetpil bij koorts alleen als ik merk dat hij zich echt ellendig voelt en dat is meestal boven de 40 graden. Hij is op zijn hoogst 40.8 geweest. Na 6 dagen was het in de ochtend 38.9 en ineens een uur later was het 36.7 en is hij niet meer omhoog gegaan. Zo zijn ze dus ziek en zo zijn ze er ineens vanaf.
Mag ik vragen wat het wpw syndroom is trouwens? Lees het net in je onderschrift maar ken de geschiedenis van je tweede niet. Had alleen gelezen toen van de herhaalde miskramen. Oke, dit werd me bij de oudste dus verteld door het cb en ben het nooit vergeten maar heb verder ook nooit met hoge koorts te maken gehad (ik vind 39 al hoog hihi). De huisartsassistente zei net ook geef hem een zetpil zodat ie een beetje opk apt en hij heeft ook even gespeeld. Maar nu is hij weer helemaal lam.
wpw-syndroom is een hartafwijking waarbij, naast de 2 zenuwen die in een normaal hart het hartritme aansturen, er nog een 3e zenuwbundel is, die de functie van de eerste zenuw kan overnemen, maar dan zorgt voor een sterk verhoogd hartritme. Bij baby's is 120-150 in rust normaal, bij Caitlyn is het tijdens zo'n tachycardie meestal rond de 300 in rust. Het komt maar weinig voor en op de site van de hartstichting kon ik geen forum vinden, dus ik probeer zo toch in contact te komen met ouders van kinderen die dit ook hebben... Ze krijgt er trouwens medicijnen voor, die de bloeddruk verlagen en waardoor ze minder snel zo'n tachycardie krijgt, (zonder medicatie had ze elke 3-4 dagen een tachycardie, nu met medicijnen eens in de zoveel weken een keer). Het CB geeft wel vaker vreemde adviezen. Op medisch gebied kun je het beste dat soort dingen altijd even checken bij de huisarts, want die heeft daar veel meer kaas van gegeten Het CB is expert op gebied van ontwikkeling en voeding van jonge kinderen, en dan ook weer voornamelijk als het gaat om gezonde/normale/gemiddelde kinderen. Alles wat daarbuiten valt, kun je het beste bij je HA checken Koorts is een gezonde reactie van je lijf op ongezonde factoren en moet je dus niet onderdrukken als het niet nodig is Als je kind veel last heeft en/of als de temp echt boven de 39 komt, is een zetpil prima, maar voor de koorts zelf hoeft dat dan nog niet perse. 't Is meer voor je kind wel prettig als het zich met zetpil wel fijn of iig beter voelt Zolang je kind wel speelt en slaapt, zou ik nooit een zetpil geven
Helaas komt van slapen vandaag niets. Wilde hij gister Alleen slapen wordt hij nu meteen wakker als ik hem weg leg waardoor hij in totaal misschien een half uur aan een stuk bij mij heeft geslapen. Verder is hij heel klagerig en was het spelen alleen kort na de zetpil. Hij zit ovrduidelijk niet lekker in zijn vel.
Is vaak als ze ziek zijn, hier meestal omgekeerd: na een dag hangerig en huilerig en slecht slapen gisteren, ligt Caitlyn nu voor de tweede keer uitgebreid te pitten Gisteren is ze 4 keer op bed geweest, steeds maar 3 kwartier slapen en dan alweer wakker