Hahaha kijk uit wat je zegt. Toen ik een keer amen zei kreeg ik een waarschuwing! Maar zeg gewoon waar het op staat. Ben het zo zat al dat gezeur op elkaar. Kom zeg.. Wees er gewoon voor elkaar. Als die personen straks zelf een keer iets hebben gaan ze huilen als wij net zo reageren als zij hier nu doen!
@ TS; Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar met maandelijks voorschot op teruggaaf belastingen zou ik persoonlijk uitkijken. Thank god dat wij rond kunnen komen zonder die maandelijkse teruggaaf, want ik zit er niet op te wachten dat we a.h. eind v.h. jaar terug kunnen betalen omdat we teveel hebben gekregen. Ontvang het liever in een keer zonder teveel poespas. (speelt hier ook mee dan mijn mans inkomen nogal eens kan veranderen waardoor je risico loopt meer belasting terug te krijgen dan waar je eigenlijk recht op hebt+ wij de belastingdienst niet zo vertrouwen aangezien we door hun 'foutjes' ook al zorgtoeslag beschikkingen vanaf 2007 terug betalen.. ) Maar een kleine tip Zou het overwegen als je die maandelijkse teruggaaf aanvraagt/al hebt.
Je kunt je toch inleven? Lekker makkelijk praten als je zelf makkelijk rondkomt. En als je het niet wil lezen, ga dan door en reageer ook niet.
Bedankt voor al jullie reacties lieve meiden! Ik vind het alleen erg jammer dat er ook gelijk negatieve reacties op moeten komen...waar is dat toch altijd voor nodig? Ik vraag alleen om wat nuttige tips (die hier zeker tussen staan!) en wordt gelijk afgedaan als: 'ze wil dat wij haar sponsoren enz.' Sorry hoor...vind het erg kinderachtig en beetje ver gaan eerlijk gezegd! Ik ga er verder niet meer op in, zonde van m'n tijd, maar moest het ff kwijt Onze hypotheek is idd wel bruto, en we krijgen het wel maandelijks terug. Rest vd toeslagen krijgen we ook gewoon per maand. Maar dan nog... Kregen vorige maand weer gemeentebelasting en waterschapsbelasting. Bij elkaar ook weer 'ff' 850 euro. Daar gaat je geld! Snap dat we er gebruik van maken, dus ook moeten betalen, maar kan er soms behoorlijk van balen. Het is voor ons echt een groot bedrag. Even over de hoogte van onze hypotheek volgens sommigen. Eigenlijk geen zin om me overal voor te verantwoorden, maar zal het even uitleggen. Wij huurden eerst van een particulier maar moesten daar vorig jaar uit. We stonden wel ingeschreven voor huurwoningen, maar kwamen steeds niet in aanmerking. En wat moet je als je je huis uitmoet en niet voor een huurwoning in aanmerking kan komen? Juist: kopen! Ook al studeer je nog...en heb je maar 1 salaris. We hebben maar een hypotheek van 160.000 euro, en betalen toch maandellijks dit bedrag. Iemand schreef ook dat verhuizen niet veel kost, maar als je een huis wilt kopen in 'onze' prijsklasse zijn dat vaak huizen waar alles aan gedaan moet worden. Niet een verfje of behangetje. Was dat maar waar! Dan had ik er al gezeten Verder kopen wij idd ook altijd groot vlees in, en doen dat in de vriezer idd. Houden ook een kasboekje bij op Yunoo. Nog even over de auto. Kon ik alles maar lopend doen, dan had ik de auto allang weg gedaan. CB is zo'n 5 km lopen, oppas 35 km, school 40 km. Dat gaat helaas niet. En mn familie woont ook allemaal wat verder weg. Hoe moet ik dan naar verjaardagen enz? 's avonds is het OV hier slecht geregeld. Verjaardagen voor volwassenen geven wij al niks meer. Kinderverjaardagen 5 euro per persoon. Maar dan nog de kraamcadeautjes, huwelijkscadeautjes enz. Tikt ook aardig aan. Mag ik misschien vragen hoeveel jullie gemiddeld voor zoiets geven? Misschien geven wij wel teveel altijd...?
@Troetelbeer: als je situatie redelijk stabiel is, dan kun je wel redelijk bepalen wat het bedrag moet zijn. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad gelukkig, krijg meestal aan het eind van het jaar nog wat extra terug. Met zorgtoeslag heb ik overigens ook veel problemen gehad. Ook onterecht een deel gekregen, dat terugbetaald waarna ze alsnog een groot bedrag terugvroegen...
Bij ons klopt het gelukkig ook altijd aardig! Alleen de zorgtoeslag hebben wij van 2 jaar ook ten onrechte te veel gehad... Dus maar een betaalregeling aangevraagd, want anders is het in 1keer zoveel geld! Misschien ook een tip voor jullie? Dan betaal je het maandelijks, je kunt zelf het bedrag per maand betalen. (wel een minimum bedrag gesteld door belasting) maar als je in 1x wat meer af wilt lossen, kan dat!
@ Rosao; Ja ieder zijn keus. Wij vinden het een te groot risico. Plus we kunnen rondkomen zonder (het wordt elk jaar moeilijk met de stijgende kosten en de niet meestijgende inkomens). Moet zeggen dat het nu wel lekker is om het ineens terug te krijgen. Al is dat geld en het vakantiegeld op papier allemaal al een soort van 'besproken/gereserveerd'. @ zorgtoeslag in termijnen terugbet. is hier niet nodig. Wordt verrekend met de zorgtoeslag die we krijgen met als gevolg dat we dit jaar niks meer krijgen. (de hele 100 euries wordt verrekend). Dus dat heft elkaar gelukkig mooi op. @Anniej; Ons 'koopverhaal' komt redelijk overeen met dat van jullie. Hier ook de 'keus' gemaakt om te kopen vooral doordat we niet konden huren. We huurden op dat moment een woon/slaapkamer met minikeukentje, kleine berging en minibadkamer. We waren al een tijd opzoek naar een andere huurwoning op t gemak maar dat wilde niet echt baten. Kopen wilden we nog niet omdat ik nog studeerde en we maar 1 salaris hadden. tot op een gegeven moment in onze flat de criminaliteit zo erg werd dat we het zat waren. Dit was niet leefbaar. Terugkomen van een dagje familiebezoek en je hele raam en deuren geprobeerd te forceren. Of van de een op de andere dag je fiets in de hens gestoken voor de lol. Of savonds de hond niet uit durven laten vanwege de drugsdeals in de buurt etc. Toen bleken we een lichte hyp. te kunnen kregen op 1 salaris met koopsubsidie en daarvoor hebben we een mooi oud huisje kunnen kopen. Groot genoeg voor de komende tien jaar.. Hebben er alleen alles stukje bij beetje zelf aan moeten opknappen( opzich flink kostenbesparend en je kunt dan trots zijn op jezelf) en het is nog niet af. Maar het is leefbaar en van ons! Maar ik wou daarmee even zeggen dat ik begrijp hoe je je voelt als er gezegd wordt 'zo zo een koophuis, toe maar.. lekker luxe'. Mensen denken vaak te makkelijk.. Natuurlijk zijn wij trots op ons koophuisje en blij dat we het kunnen. Maar het is echt niet allemaal veel meer rozengeur en maneschijn dan bij anderen hoor!!!
Anniej, ik snap eigenlijk niet dat iemand hier het je nog niet heeft verteld, maar kinderopvangkosten hoeven je niet tegen te houden om te gaan werken! Je krijgt als je echt een laag inkomen hebt namelijk veel toeslag hiervoor! Zou je dus willen adviseren: maak een proefberekening voor kinderopvangtoeslag op de site van de belastingdienst en ga zoveel mogelijk werken als je studie toelaat!
Nou ik wil als eerste zeggen dat het sowieso erg moeilijk is om van 1 inkomen te leven, ik heb veel hoogopgeleide mensen in mijn omgeving die hebben dikke salaris maar toch werkt de vrouw daarvan ook al is het schoonmaakwerk van anderhalf uur in de dag. Vroeger was het doodnormaal dat alleen de man ging werken tegenwoordig moeten wel beide werken anders is het logisch dat je niet kunt rondkomen van 1 salaris en jaa ik ben op dit moment ook ongewenst werkloos dus ik zit niet te zeuren omdat ik het wel erggg goed heb ofzoo wou het ff kwijt. En ik ga zelf ook altijd met fiets of lopend om bezine te besparen.
Heeft de gemeente waar je woont geen regeling waarbij er naar je inkomen wordt gekeken? Als je onder een bepaald maximum inkomen zit, kan het zijn dat je minder hoeft te betalen of dat het zelfs wordt kwijtgescholden. Lieverd, als je het geld niet hebt voor kadootjes, dan houdt het op he. Ik kan me echt niet voorstellen dat er 1 familielid/vriend(in)/kennis tussen zit die hier geen begrip voor heeft, als je jullie financiële situatie uitlegt. Verder vind ik het altijd zo lastig om advies te kunnen geven, omdat je hiervoor de details moet weten: wat zijn de inkomsten, en de uitgaven. Wat voor jullie een noodzakelijke uitgave is, is voor de ander een middel om op te bezuinigen. Sigaretten bijvoorbeeld, geen idee of jij of je partner roken, maar hierop zou je dan kunnen bezuinigen. En staat er op de website van het NIBUD geen nuttige tips?
ik vind het wel triest dat vele gezinnen haast niet meer rondkomen maar er wel voor knokken... ben dan ook nooit de beroerdste om iemand in nood te helpen hoor... heb ik weleens gedaan hier op het forum en anderen ook... mooi toch dat er ook nog mensen bestaan die zonder te oordelen een ander willen voorthelpen in moeilijke tijden! de meesten draaien hun hoofd ervoor om en gaan verder.... zo ben ik niet groot gebracht! mijn moeder zei altijd, daar waar je kan helpen moet je doen... en niks terug verwachten... en ik begrijp uit dit topic dat de ts alleen om tips vraagt... niet dat ze een pakket met boodschappen o.i.d. wil hebben.... je kan misschien je auto verkopen? en dat opzij zetten voor onvoorziene uitgaven? scheelt je ook weer benzine, en belasting enzo... verder erg op de kleintjes letten en bepaalde onnodige abonnementen opzeggen.... of inkorten... zuiniger doen met je gas,water en licht zodat je wat terugkrijgt en een lager maandbedrag kan krijgen... overal spaarlampen indraaien... en bij winkels meesparen voor zegels waar je weer korting mee krijgt op bepaalde artikelen... en als je bv nog spullen hebt liggen die verkopen op mp.... wens jullie alle goeds en hoop dat je eruit kan komen samen...
Even inspelen op hetgeen wat gezegd wordt over gemeenteheffingen!! Het is een flink bedrag maar meestal kun je er vanuit gaan dat een ieder die een hypotheek kan betalen niets krijgt kwijtgescholden v.d. heffingen. Bij het bedrag van TS zit sowieso OZB belasting inbegrepen (bij ons ook het geval). Daarvan ben je sowieso verplicht om het te betalen als je een eigen huis hebt. Tevens is het zo dat de grens voor kwijtschelding(en die verschilt niet giga veel per gemeente) op/rond de bijstandsnorm ligt. En als je spaargeld hebt krijg je sowieso geen kwijtschelding. Oplossing is vaak om het in termijnen te betalen of uitstel te vragen van betaling. Maar betalen moet (bijna) iedereen helaas.
hier ook een inkomen. Mijn basissalaris wia is net 1000 gelukkig met aanvulling van alleenstaandeouderkorting,zorgtoeslag,huurtoeslag en een beetje allementie het is net te doen. Van mijn salaris zelf gaan alle vaste laste in een keer de deur uit. Gemeentelijke en riool krijg ik geen kwijtschelding voor zit net iets er boven. Dat probeer in met de kinderbijslag vakantie geld ect te gelijk te betalen. Van mijn salaris hou ik net 200 over en haal dan gelijk voor de hele maand luiers,voeding boodschappen ect de grote dingen dus en vlees alleen in de aanbieding, En ik red het er mee. van de toeslagen probeer ik te leven voetbal zoon andere rekeningen verzekering hier ook twee postorderbedrijven als schult tja eigenschult mijn schult zal het ook nooit meer doen. ect ect. Dus idd op de koopjes letten kleren alleen in de uitverkoop en van de zeeman wiebra soms c&a als het daar vlaggetjes week is geen dure schoenen kinderen wel nette schoenen. Zo probeer ik het te redden. Kleren voor me zelf bijna nooit. Besparings tips. Heb zelf geen auto wel een snorbrommer. Die zit in mijn inboedelverzekering totaal 20 per maand dus wa, inboedel en brom in een bedrag. Benziene ongeveer 10 per maand dat is echt te doen. Dus geen auto dat zou ik er echt niet van kunnen doen. Dus vlees in de aanbieding en grote verpakkingen. En in de vriezer gooien brood het zelfde in de reclame gelijk voor twee drie weken inslaan. Kruitvat producten luiers van die lekker leven bonnen gisteren toevallig gelijk zes pakken pampers ingeslagen scheelde weer 20 euro en heb nu voor 2 maanden zeker genoeg luiers. Meis je bent echt niet de eerste en de laatste die moet beknibbelen op de uitgaven. Ik ben al een heel jaar niet naar de kapper geweest knip mijn pony nu maar zelf. Zoon met de tondeuse maar alle kleine beetjes helpen. Wel als de kinderbijslag er is doe ik een keer gek met de kinderen bijvoorbeeld middagje ikea of mc( dat doe ik ook niet meer vorige keer 23 kwijt met z.n drieen en zat niet eens vol volgende keer gewoon weer ikea voor een tientje ben ik aan het uit eten Dit soort dingetjes dus.
kwijtschelding moet je niet meer als 110 % van de bijstandsnorm zitten. ( geloof 1249 ,- euro is de bijstand voor gezin ) kom je dacht ik op 1373,90 euro. maar als je een hyptheek heb en je die nog kan betalen kan je geloof ik ook geen kwijtschelding krijgen aangezien je vermogen dan ook veel meer is als bijstand. ben geen expert hier in hoor. kan je je wel in gaan verdiepen natuurlijk en even uitzoeken in jou situatie
Hier ben ik het dus ook mee eens. En ik heb 2 heel belangrijke tips. 1 Zie het als een sport om zo goedkoopmogelijk dingen te kopen. 2 Blijf moed houden. Want anders trek je het geestelijk ook helemaal niet. Liefs Janna Arm in geld maar rijk aan liefde.
moed houden is mooi gezegd maar als je tegenslag op tegenslag te verwerken krijgt zakt de moed je toch wel in de schoenen hoor zijn van die dagen waar ik nog geen zin meer heb om me aan te kleden bij wijze van auto verkopen is ook een goed voorbeeld, ik heb mijn ka'tje op mp staan voor 1000 euro helemaal top in orde,en nog krijg ik hem niet verkocht. mensen vinden altijd wel een smoesje voor de prijs te drukken liefst willen ze de auto gratis pffffff zegt 1tje voor 500euro neem ik hem direct mee....ja daaaaaaaaaaaaaaag. moet er wel mijn huur van kunnen betalen
O, ik heb ook wel eens stiekem jankend aan de keukentafel gezeten. Van hoe gaan we het redden. En waarom in godsnaam(sorry, maar het drukt even een gevoel uit in weinig woorden) zo nodig dit vak moesten gaan doen. Als de bank maar mee werkt, de bedrijven ons maar optijd uit betalen zodat wij weer de hypotheek op tijd kunnen betalen. En dan ben je blij dat je op bed kunt en je dag voorbij is. En toch denk ik dan iedere keer weer s`avonds dit was zo`n K dag morgen gaat het beter. Dus ja, ik begrijp je wel. Maar als ik geen moed blijf houden ga ik tenonder en dat ben ik vanplan vechtende te doen.
Nog een goede tip! Kijk alsje alsjeblieft goed uit nu in de supermarkten want ik weet niet of iedereen het heeft meegekregen maar alle prijzen worden verhoogd.. En de gekste dingen worden 10 ct of meer verhoogd.. Wij zijn nu (we hebben het echt niet superkrap, maar willen gewoon goede spullen voor goed geld om het maar zo te zeggen) een hele lijst aan het maken. Winkelen voornamelijk bij Jumbo en Aldi. Nu schrijven we vele dingen op wat waar welk bedrag kost. Zo viel me op dat de vla en yoghurtproducten 10 ct omhoog zijn. Beschuit bij jumbo 10 ct goedkoper was dan bij aldi. Bepaalde frisdrank flink omhoog is (taksi was 10 ct duurder) etc. Het zijn kleine bedragen maar reken maar uit als je gaat kijken naar dat je 10 pakken drinken meeneemt zonder te kijken. Kost het je toch wat meer en je hebt ander lekker drinken voor veel minder. Of soms dezelfde producten ergens anders voor veel minder! hier ook zoiets; ging altijd om kokosbrood naar de buurtsuper (Super de Boer). Kostte 0,75 ct. Ging ik in het nieuwe jaar en keek per toeval naar de prijs eronder (normaal nooit want ik haal het elke week en wist gewoon 1,50 2 pakjes halen.. Nou per 2011 kostte het ineens per pakje!! 1,29.. Nou dat vertik ik dus he.. dus advies: Goed opletten in de winkels nu ze zijn echt giga aan het stijgen. Tevens hoorde ik uit betrouwbare bron dat de bonden in het najaar een hogere looneis gaan instellen vanwege de inflatie. Hebben we nu niks aan maar het is weer een vooruitzicht he..