Ik had het over wanneer het financiele plaatje al niet klopt vóór een eventuele zwangerschap(beter lezen ajb..). Ontslag en dergelijke kun je nu eenmaal niks aan doen. Ik vind het ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Een auto kun je nu eenmaal niet betalen als je krap zit, dus dan maar fiets/ov of te voet(er zijn áltijd wel maar-en te vinden). Mijn schoonzus en zwager zitten elke maand krap met precies hetzelfde geld dat wij te besteden, ik vind het vaak puur een kwestie van prioriteiten stellen. Hetzelfde geldt voor mensen met geldproblemen waarvan maar 1 werkt, simpel, dan moet de ander ook gaan werken. Er is altijd wel een baantje te vinden als je geen gigantische eisen stelt.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte....snap ik ook niks van. @TS absoluut trouwens niet persoonlijk naar jou toe bedoeld hoor. Ik vind het alleen maar heel goed van je dat je je studie afmaakt, dat is het beste wat je kan doen denk ik om een betere (financiele) toekomst voor jou en je gezin te garanderen. Houd nog ff vol, er zullen betere tijden voor jullie aanbreken!
Tja zoals meerderen al zeiden is de discussie 'kinderen krijgen' als je krap zit een hele bewogen discussie met veel verschillende meningen. Moet kinderen krijgen een luxe positie worden? Net als een huisdier, zorgverzekering, auto, fiets, lekker eten etc? Het wordt steeds gekker in NL. Wij hebben het niet krap maar heb toch ook even gedacht toen ik eenmaal zwanger was; hoe doen we dat straks. Maar kun je het voorspellen? Kun je precies uitrekenen hoe het een jaar later zal zijn en of je dan nog rond kan komen van hetzelfde geld maar dan mét een kindje.. NEE! mensen kom dat is absurd en onmogelijk! Of iemand nou in een vrijstaande villa woont en waarvan man en vrouw 40 uur of meer werken of dat iemand van het minimum moet rondkomen en overal vandaan haalt wat hij/zij kan. Wat is het verschil? Een ieder verdient het toch om mama of papa te worden. Of moet je die wens maar laten varen zodra je het krap hebt? Er zijn nou eenmaal verschillen en sommige mensen zullen nooit en te nimmer in die villa wonen. Maar zegt het dan dat dat kindje op de 9e verdieping in een kleine 2 of 3 kamer huurflat minder liefde en zorg krijgt? Liefde en zorg is het allerbelangrijkste wat een kindje nodig heeft. En dat kan iedereen bieden, of je nou een rijke stinkerd bent of niet! Wij zitten zelf helemaal niet in de positie om te denken van oh zou een kindje financieel wel kunnen. Want dat kunnen we prima aan. Maar ik vind het echt te gek voor woorden dat er mensen zijn die van mening zijn dat je geen 2e, 3e, 4e, 5e of hoeveelste kindje dan ook mag/moet/kan nemen (hoe je het noemen wilt) wanneer je financieel geen bergen geld hebt om die kids te verzorgen. Kom wees nou eerlijk, zelfs de rijk bedeelde onder ons kunnen niet vertellen & voorspellen of ze over 10 of 15 jaar de studie van hun kindje kunnen betalen. Dus ik ben van mening dat het niet eerlijk is om het krijgen van een prachtig wondertje te gaan vergelijken met het hebben van een dure bmw of een simpelere auto. Kortom: Of je nou 1, 6 of 22 kinderen wilt. Als jij de ruimte, tijd en liefde in je hart hebt dan kom je al een heel eind! Waar 1 mondje gevoed wordt, kunnen er ook 3 of 4 gevoed worden hoor..
Nee, maar je moet het wel kunnen betalen, dat is toch niet zo vreemd? Als je van te voren beslist om voor een huisdier, kind, auto, etc te gaan, dan kijk je toch hoe je dat gaat financieren? Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar je uitgangspositie moet toch wel gunstig zijn. Ik zou nu graag een nieuwe Macbook Pro willen en een Nikon D3000 met extra objectief. Dat kost bij elkaar 4000 euro, dat heb ik nu niet dus dan koop ik het ook niet. Ik vind je een beetje naïef denken met deze uitspraken, wees eens realistisch, kinderen en huisdieren leven niet alleen van de liefde. Je hele leven lang elk dubbeltje 10x moeten omdraaien om zo je 6 kids en 20 huisdieren te kunnen voeden is geen leuk leven, of vind jij van wel?
nou idd, en tuurlijk iedereen heeft 'recht' op kinderen je neemt ze niet je krijgt ze en dan heb je ze nog maar te 'leen'voordat ze zelf de wereld ingaan maar als je er dan voor gaat stel dan wel ergens een rpioriteit als je t niet breed heb dan maar goedkoper wonen en geen auto maar de fiets ect
ik begrijp op zich wel wat er bedoeld word met ondanks geldzorgen toch gaan voor een 2e of meerdere kindje. Wij hebben zoals ik eerder al heb geschreven ook erge geldproblemen ( niet eens door onze toedoen ) en ik wil graag nog een kindje. Bewust hebben we ervoor gekozen om nu niet hiermee te gaan starten, omdat we hem / haar dan niet kunnen bieden wat we graag zouden willen. Ik denk dat zoiets ermee bedoelt word? Liefs
jeetje meis, dat is ook niet niks hoor. Hier zijn we ook echt niet blij. Door toedoen van de werkgever van mijn man zitten we echt in de problemen. Stonden op het punt om ons huisraad te verliezen ( hebben we op kunnen lossen ) en staan op het punt ons huis te verliezen. We willen ons zoontje veel meer geven dan we nu kunnen bieden, maar momenteel is een natje en een droogje het belangrijkst. Bijzondere dingen kunnen we niet doen, maar als we nieuwe kleren nodig hebben kopen we het wel. Ook dat is namelijk erg belangrijk, anders krijg je weer een boete voor naaktlopen hihi
Precies! Het klinkt leuk dat als je maar liefde te bieden hebt dat het goed komt maar zo werkt het niet. Een kind kosten gewoon geld. En als je nu al niet kan rondkomen en geen idee meer hebt waarop je zou moeten besparen hoe wil je je kind dan straks voorzien van luiers, voeding, spenen, kleding etc? Want dat zijn basis zaken die je echt niet met liefde kunt opvangen. En hoe gelukkig word je als je er iedere maand weer achter moet komen dat je feitelijk je kind niet kunt onderhouden? Maar goed, iedereen uiteindelijk natuurllijk zijn/haar keus hier in. Ik kan het alleen niet begrijpen
ik zelf vind het ook niet echt de bedoeling dat wanneer je geen geld hebt je toch meer kinderen probeerd te krijgen... maargoed we leven in een vrij land en het gebeurd wel veel... wel is het zo dat je kindertoeslag krijgt waarvan je je kids in vanalles kunt voorzien elke maand... misschien geen vetpot maar ze hoeven aan niks te ontbreken... dus zo'n probleem is het niet lijkt me... daarnaast krijg je nog kbs elke 3 maand... kinderen kosten nogal wat als je niet op de centen hoeft te letten... denk dat wij zeker wel 1000 pm aan "onzin" dingen uitgeven aan onze kids en kleding enzo..... zou het vreselijk vinden als ik niet zomaar wat voor ze kon kopen als ze dat nodig hebben of iets leuk hebben gezien dat ze graag willen..... met baby's ben je zeker wel 50 euro per week kwijt... kan voor minder maar zoiets gaf ik wel uit in de babytijd.. aan verzorging, luiers, voeding... totdat ze vast voedsel gingen eten en dan komen er extra dingen bij... kleding ben ik gek op en koop dat elke maand en soms wel vaker een paar setjes voor ze... kost ook handen vol met geld.... maarja als het kan is het mooi... maar als je dan meer dan 2 kids hebt en je hebt niks over per maand, hoe doe je dat dan denk ik... en sparen voor hun toekomst en studie? lijkt me aardig stressen... iemand zei hier dat de " rijke stinkerds" ook geen zekerheid hebben of ze over 15 jr wel de studies kunnen betalen? nou echt wel hoor... daar spaar je dan elke maand voor en dat staat vast...
Pff echt volgens mij gaat dit topic zoo de verkeerde kant op. Als je advies vraagt begint het gelijk over dat het 'niet verstandig is' kinderen te nemen (die krijg je trouwens dus vond het sowieso al de verkeerde uitdrukking van diegene) als je het niet breed hebt. Tja gelukkig denkt niet iedereen zou anders zouden er in deze tijden wel bar weinig kinderen geboren worden.. Denk even terug he. Volgens mij was het vroeger standaard; vrouw thuis, man aan het werk. Gezin had soms wel 20 kinderen en deelden met zijn 2 of meer het bed. Wil niet zeggen dat het WEER zo hoort te zijn. Maar om nou maar geen kinderen te krijgen omdat de economie niet meewerkt. Nou dat wordt nog wat dan, dan wens ik je veel succes met deze wens uit je hoofd zetten want neem er dan maar eens 10 jaar voor aangezien de crisis al sinds 2008 de kop opsteekt en steeds erger wordt! Dat ik gelijk naïef ben volgens verschillende mensen hier is een beeeetje jammer.. Beetje heel erg zullen we maar zeggen. Want als ik zeg dat je met liefde en tijd en ruimte in je hart al een heel eind komt. Zeg ik niet dat elke zwerver op de hoek van de straat met een dubbeltje op zak maar kinders moet verwekken. Dan lees je toch niet goed. Ik zeg: Dan kom je al een heel eind! Ik zeg niet dat je er dan helemaal bent en een ieder maar liefde, tijd en ruimte in je hart is naar mijn mening de basis voor een kindje. Er zullen vast mensen zijn die denken: eerst geld. Maargoed gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, dat zou wat zijn En 'de rijke stinkerds' voelden zich kennelijk aangesproken doordat ze op mijn woorden gaan reageren. Maar geloof me, er zijn nu weinig mensen die met zekerheid kunnen zeggen dat ze over 15 jaar de studie van hun kind kunnen betalen. Ach maar als je dat niet kunt vooraf mag je niet aan kids denken, want stel je voor waar je kind dan terecht komt. Al die vooroordelen komen zo mn strot uit he. En het is niet zo dat je ons gezin aanspreekt hoor, voor het geval dat weer geroepen wordt. Wij hebben het prima zo (tja ieder gezin wil wel meer dan hij/zij heeft, maar dat is andere koek). Het is maar goed dat er veel mensen zijn die wel beseffen dat als je als ouders beide 40 uur werkt, je kids ook verkeerd terecht kunnen komen. Sta je dan mooi te kijken met je gespaarde centjes als je kindje niet wil of kan studeren. Oepsie!
Je zult het niet precies kunnen uitrekenen nee, maar wij hebben wel degelijk onze financiële situatie onder de loep genomen en rond gevraagd/gekeken naar wat een kindje nou eenmaal kost. Gelukkig kwamen we tot de conclusie dat een kindje hier makkelijk kan en inmiddels is ze dan ook onderweg. Om eerlijk te zijn vind ik het heel onverstandig om dit níet te doen in het kader van: kan je het precies uitrekenen. Iedereen weet dat een kindje geld kost. Voor een groot deel heb je dat zelf in de hand (qua aanschaf uitzet e.d.) maar uiteindelijk wordt zo'n kindje groter en heeft het meer nodig qua eten, drinken en onderhoud... Het gaat er ook niet zo zeer om wie het verdient of niet want wat mij betreft verdient bijna iedereen een kindje. Maar het is wellicht wel beter om die wens even uit te stellen als je niet eens fatsoenlijk kunt rondkomen. Er zit natuurlijk een wereld van verschil tussen 'bergen met geld' en geen rooie cent te makken. Maar zeg nou zelf, als je elke maand geen cent over hebt, is het dan verstándig om (nog) een kindje te willen? Van liefde alleen worden ze niet groot helaas. Dit laatste vind ik om heel eerlijk te zijn een beetje te kortzichtig gedacht hoor. Vind het nogal een verschil, waar er 1 kan eten, kunnen er ook 3 of 4 eten. Het klinkt allemaal hartstikke nobel maar ook totaal onrealistisch als je het mij vraagt. Overigens staat mijn commentaar van hier boven los van het feit of iemand er nou iets aan kan doen of niet. Zoals al eerder is gezegd, sommige situaties heb je niet in de hand. Iedereen kan z'n baan kwijt raken helaas. Het gaat mij er om dat wanneer je eenmaal in zo'n situatie zit, je dan alsnog het besluit neemt om voor (nog) een kindje te gaan. Vind het onverstandig en misschien zelfs wel egoïstisch.
Vind de uitdrukking "rijke stinkerds" nogal neerbuigend maar goed... Er zit in mijn optiek een groot verschil tussen het niet breed hebben en simpelweg niet rond kunnen komen. Tja, vroeger was vroeger. De maatschappij is veranderd en daar moet je deels wel in mee, daar ontkom je niet aan. Vroeger hoefde kinderen geen pc te hebben om hun huiswerk te maken, tegenworodig is het vereist. Ik lees overigens nergens dat een goed inkomen of veel werken een garantie is dat je kinderen goed terecht komen, dat maak jij er van. Studie kunnen betalen vind ik persoonlijk wel een pre maar ik kan me indenken dat dat niet voor iedereen zo is. En idd een kind gaat er niet dood aan zelf voor zijn/haar studie te werken (al is dat niet wat ik voor ogen heb maar dat is omdat mijn situatie dat toelaat) Ik lees hier mensen die rekeningen niet kunnen betalen, moeten kiezen tussen eten of een rekening etc. Als die mensen nu in deze situatie zouden besluiten nog een kind op de wereld te zetten kan dat er bij mij niet in, sorry.
toch wil ik hierop reageren, mijn ex dus de vader van mijn eerste 2 kinderen heeft meer dan genoeg geld mijn kinderen wonen bij hem(om andere redenen) ze kunnen alles hebben wat hun hartje begeert in principe . maar waar zijn ze meestal.. ja juist bij mama want die geeft liefde en een warm huis is altijd thuis voor een luisterend oor,pannekoeken bakken enz. lekker op de bank liggen en tv kijken wat thuis bij papa onmogelijk is want dan wordt de bank vies bij wijze van als ze hier zijn vinden ze het altijd zo gezellig dus geld is zeker voor kinderen geen prioriteit heb ik uit ervaring geleerd. moederliefde is toch het belangrijkste hoor. trouwens ik las ergens waar 1 mond gevoed kan worden kunnen er ook meer gevoed worden en daar ben ik het ook helemaal mee eens je wordt vanzelf creatief hoor en het zou toch te gek voor woorden zijn dat je alleen om financiele redenen geen kind mag hebben
Ik geloof dat dit topic het beste kan stoppen? gesloten worden? aangezien het topic helemaal niet meer gaat over tips en trucs om te kunnen besparen...
Nou als mijn kind niet wil studeren prima toch? dan heb ik alsnog een mooi spaarcentje om wat moois van te kunnen doen, of voor onkosten. Of misschien voor hem voor later of wat dan ook. Het valt mij op dat "jonge mensen" steeds vaker geen geld hebben, dus wel altijd hebben gewerkt maar niks geen centen hebben gespaard. Dus veel op aflossing hebben, een lening hier nemen of een voorschot ergens van willen hebben. Lijkt mij gewoon geen fijn idee, mocht er iets kapot gaan of je komt wel zonder werk te zitten je wel je eigen boontjes kunt doppen. En idd soms kun je het gewoon niet voorzien zoals ontslag e.d. daar kun je ook weinig aan doen.
Kinderen zijn niet te koop, daar ben ik van overtuigd. Liefde en warmte is belangrijker dan luxe. Maar echt helemaal zonder geld krijg je een kind echt niet groot hoor, dat lukt alleen in sprookjes. Je moet wel in de basis behoefte kunnen voorzien
dit is omdat er zich eentje aan stoort dat mensen met weinig tot geen inkomen geen recht hebben om aan kinderen te beginnen. maar ik ben het er wel verder mee eens dat dit topic weer verder moet gaan waarvoor het bestemd was
ja ik dacht hou het topic even in de gate ken zelf ook wat tips gebruiken..... maar geen tip verder te zieneigenlijk. alleen maar gekibbel.