Lekkende tepels

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Koraal82, 31 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.282
    1.443
    113
    Hallo,

Ik heb sinds dat ik 28 weken zwanger ben last van lekkende tepels. Ik zie er vaak gewoon geel spul uit lopen. Is dit een teken dat ik na de bevalling veel melk heb? In eerste instantie wilde ik misschien geen bv geven maar gezien het feit dat de baby te klein is wilde ik het wel graag proberen.

Groetjes koraal

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Afscheiding uit de borsten is een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Het kan blijven, het kan weer overgaan. Het is een teken dat je lichaam precies weet dat er een kindje komt en dat er voeding voor je kindje moet komen!

Je hoeft er niets aan of mee te doen. Wanneer je veel lekt, kun je zoogcompresjes of gestreken zakdoeken in je beha leggen zodat het niet doorlekt (warme zomerdagen)

Je schrijft dat je kindje mogelijk klein is. Ik zou zeker borstvoeding geven. Je kindje heeft dat dan meer dan normaal nodig. Gun je kindje deze start en voeding die licht verteerbaar is en voor de nodige afweer zorgt. Ook beschermt moedermelk en zeker de eerste melk de darmen door er een beschermend laagje over te leggen. Zeker fijn wanneer er allergieen in de familie voorkomen.

Wanneer je nog niet weet of je lang borstvoeding wilt gaat geven zou ik je willen aanraden in ieder geval de eerste paar voedingen te geven. Deze bevatten colostrum en zijn zo rijk aan antistoffen voor de eerste weken! Daar is je kindje heel erg mee geholpen zonder heel veel inspanning van jouw kant, zeker doen dus!
    Start gewoon met borstvoeding, volg een cursus bij verloskundige, ziekenhuis of zoek al contact met een babycafe of lactatiekkundige bij jou in de buurt. Als je al kennis hebt gemaakt is het zoveel makkelijker om even te bellen wanneer je straks bent bevallen.
    Stel je zelf een doel: bijvoorbeeld: ik ga de 1e 6 weken zelf voeden, of 4 of wat je zelf goeddunkt. Dan kun je een plan maken voor je zelf en maakt het wat overzichtelijker.

Wanneer je aan het eind van je zwangerschap nog steeds zo makkelijk melk 'lekt' uit je borsten, en je kindje lijkt echt klein of te vroeg ter wereld te komen, weet dan dat je in ieder geval al direct voeding voor je kindje beschikbaar hebt! Het is al op gang, die voorsprong heb je op sommige andere moeders!

Geniet van je zwangerschap en kom vooral met vragen!
    Groetjes Heidi

Deel Deze Pagina