Borstvoeding kolven na 3 weken?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Hopeforyou, Feb 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hopeforyou

Hopeforyou Actief lid

Jul 30, 2013
    491
    0
    16
    Hallo,

Onze dochter is morgen 3 weken oud, en ik geef borstvoeding, ook vanwege een medische reden bij mij (endometriose, de hormonen stoppen de groei van eventuele haarden)

Nu doet ze het overdag prima, maar savonds en smorgens komt ze vaak om het uur, anderhalf uur.
    Snachts meestal 1 keer, ergens tussen half 2 en half 4. Dit ligt eraan hoe laat de laatste voeding savonds was. (Meestal 12 uur en ze doet ongeveer 10 minuten over 1 borst, ze krijgt er vaak 2)
    Dan nog boeren en vaak een flinke vieze luier en zo zijn we anderhalf uur verder wil ze weer gaan slapen.
    De pink is ook favoriet om even in slaap te komen, alhoewel ik dan twijfel of ze nou honger nog heeft of dat ze zuigbehoefte heeft.

Maar goed, het breekt me best wel op om telkens wakker te worden en overdag slapen lukt ook niet altijd doordat ze lang erover doet om weer in slaap te vallen.

Ik weet ook niet of ze wel voldoende binnen krijgt, omdat ze vaak wel eerst goed drinkt, maar daarna vaak wat sabbelt en af en toe een slok neemt.

Zodoende wilde ik misschien alle borstvoeding afkolven en haar de fles geven, zodat ik zie hoeveel ze binnen krijgt.

Ik heb vanmiddag bijvoorbeeld van te voren gekolfd zodat ze minder veel binnen krijgt qua toeschiet reflex (ik had best stuwing) en het was van 2 kanten al 120 ml.
    Daarna heeft ze nog gedronken van beide borsten 2 x 10 minuten.

Dat was om half 4.
    Nu begint ze weer te huilen en vraag ik me dus af of ze genoeg binnen krijgt.

Wat is wijsheid? Alles afkolven en zien wat ze binnen krijgt en ik meer rust krijg? Of toch de borsten blijven geven en niet weten wat ze binnen krijgt?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou zeggen aan de borst. En goed kijken hoe ze drinkt. Het is normaal om eerst flink te "tanken" en dan in een langzamer ritme te zakken. Je kunt evt. haar bij de les houden als het te lang duurt: praat of aai over haar bolletje als haar oogjes dicht zakken of als de pauzes langer duren dan slikken. Evt. wissel je een keer extra van kant.

Kindjes van deze weken clusteren: in de namiddag - avond het vaakst: ieder uur bij je willen zijn, slokje hier, slokje daar. dit heeft niets te maken met of je al dan niet voldoende hebt maar met normaal gedrag! Kindjes zoeken veiligheid en willen bij mama zijn. En al die paar slokjes tussen 19 en 24 uur helpen haar het eerste stuk van de nacht door.

Veel kindjes laten in de ochtend ook een clustermoment zien: zeker na een goede nachtrust. Dit is ook een schema!

Ga ook eens langs bij een koffieochtend bij een vrijwillige borstvoedingsorganisatie: borstvoeding.nl en doorklikken op la leche league of VBN. Of maak een afspraak met een lactatiekundige: zo kun je alles doorspreken en op de rit krijgen voor jullie, zodat je nog lang makkelijk door kunt voeden!

Succes!

Share This Page