Weinig vruchtwater 20 weken zwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bloem12345789, 2 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem12345789

    17 mei 2021
    10
    4
    3
    Vrouw
    Hallo,

    bij de 20 weken echo is gebleken dat er erg weinig vruchtwater was. Hierdoor werd de echo ook wat minder duidelijk, wat ze konden zien zag er goed uit.
    De oorzaak weten we nog niet.
    Toch krijgen we nu een GUO

    zijn er vrouwen die hier wat meer over weten?

    groetjes
     
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Bij mijn 2de zwangerschap had ik ook weinig vruchtwater bij de 20w echo. Hoeveel precies weet ik niet meer, maar we kregen de folder voor zwangerschapsafbreking al mee dus het zat niet goed zeg maar.

    We zijn toen voor een 2de opinie geweest bij een ander ziekenhuis, en daar kwam uit de meting dat het vruchtwater net op de ondergrens van normaal zat. De baby werd nog eens extra nagekeken en alles zat erop en eraan, maar de gyn kon ons niet 100% garantie geven dat de longen en de hersenen volledig normaal zouden ontwikkelen als het vruchtwater toch nog verder zou afnemen.

    We hebben toen besloten de zwangerschap gewoon door te zetten. Ik kreeg vanaf dan 2 wekelijks groeiechos om de groei en die hoeveelheid vruchtwater op te volgen. Baby deed het goed, vruchtwater bleef wel minimaal. Rond 35 weken stabiliseerde de hoeveelheid vruchtwater zich, waardoor we de bevalling natuurlijk mochten afwachten

    Na de geboorte 24 uur in het ziekenhuis gebleven voor observatie, ze vertoonde veel prematuur gedrag de eerste weken zoals niet warm blijven in een hittegolf, niet wakker blijven, weinig kracht om te drinken, etc. terwijl ze ruim over tijd geboren is. Buiten dat werd ze goedgekeurd door de kinderarts

    Voor de rest ontwikkelt ze zich perfect normaal. Ze is nu een lekker eigenwijze 3jarige dus wij zijn blij dat we niet het advies van onze eerste gyn gevolgd hebben.

    Wij hebben trouwens nooit een oorzaak gekregen voor het weinige vruchtwater.

    Ik duim dat bij jullie er ook niks aan de hand is!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Bij mijn 2e zwangerschap ook weinig vruchtwater, maar dit kwam pas met 28 weken aan het licht. Ze had daarbij ook een flinke groeiachterstand, dus inderdaad ook groei echo's iedere 2 weken en aan de ctg 2x per week. De placenta en doorbloeding en vruchtwater werden 2x per week gemeten en waren steeds met dezelfde uitkomst. Doorstroming goed, vruchtwater op het randje. Met 38 weken wilde ze me toch inleiden omdat de groei nog verder stagneerde. De placenta bleek bij de geboorte maar 2/3e de grootte van wat normaal zou moeten. En mijn meisje was wel klein, maar deed het heel goed en mocht na 1 nachtje al mee naar huis met bijvoeding. En nu is ze 3,5.

    Die extra controles zijn spannend, maar het geeft je uiteindelijk wel een goed beeld met hoe jullie er voor staan en wat je kan verwachten. Bij de eerste zwangerschap had ik ook een te klein kindje die buiten de curves viel en vanaf 23 weken de 2 wekelijkse groeiecho en tussendoor ook nog een extra guo... Door de te kleine placenta moest de derde dame al vanaf 14 weken zwangerschap extra onder controle in het ziekenhuis.
    Al met al zijn ze er allemaal goed en gezond uit gekomen en hoop ik datzelfde voor jou!
     
  4. 19Summer87

    19Summer87 Actief lid

    12 apr 2021
    308
    192
    43
    Vrouw
    Mijn moeder had dit ook toen ze zwanger was van mij. Maar bij haar lag het aan de baarmoeder (bleef te klein), waardoor ze geen 9 maanden kon uitdragen. Dat wisten ze allemaal niet van tevoren.

    Zo te lezen komt dit vaker voor, ook bij vrouwen met een "normale" baarmoeder. En wordt geadviseerd rust te houden en veel water te drinken. Deed me wel meteen denken aan dit artikel dat ik van de week las:

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.babybytes.nl/nieuws/moeder-redt-22-weken-oude-baby-door-liters-water-te-drinken&ved=2ahUKEwiIys2-pc7zAhVEKuwKHVtnCRUQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw0dq3HL-nGVK-wtyxVMd9EU
     

Deel Deze Pagina