ik lees best wel is vaak dat babytjes stukkie kleiner zijn of ietjes achterlopen in schema,door te weinig vruchtwater ik ben hier zelf niet mee bekend,en ging is googlen,maar kom er niet aan uit dus vraag ik het hier een keer,hoe komt het dat men weinig vruchtwater heeft?word dit aangelegt door erfelijkheid?door je bouw?of hoe zit dat? kan iemand me antwoord geven?
Beste iniminie, ikzelf kamp sinds 19 jan met dit probleem toen we er met de 20 wkn echo achter kwamen. Het kan een verscheidenheid aan oorzaken hebben. Ik noem de belangrijkste: - Aanleg - Infectie - Werking tussen moeder en kind, dwz de samenwerking tussen de placenta en de navelstreng - Werking vd nieren van de foetus Als je hierover meer wit weten adviseer ik je ih engels te googlen. Daar vind je veel meer info. Let wel,een hoop zin, maar ook onzin.
Beste iniminie, ikzelf kamp sinds 19 jan met dit probleem toen we er met de 20 wkn echo achter kwamen. Het kan een verscheidenheid aan oorzaken hebben. Ik noem de belangrijkste: - Aanleg - Infectie - Werking tussen moeder en kind, dwz de samenwerking tussen de placenta en de navelstreng - Werking vd nieren van de foetus Als je hierover meer wit weten adviseer ik je ih engels te googlen. Daar vind je veel meer info. Let wel,een hoop zin, maar ook onzin.
hoi fabulous, aanleg snap ik ,en de onderste 2 ook,maar wat kan ik me indenken in de 2de?er staat een infectie? heb je die als moeder bij je?heeft je kindje die aangemaakt?krijg je die van buitenaf? verders bedankt voor de uitleg, en wat vervelend dat het bij jou ondekt is,weet je ook de oorzaak en kan je er iets aan doen ook nog?
De moeder kan een infectie hebben opgelopen ruim voor of tijdens de zwangerschap. Denk aan bijvoorbeeld een virus (taxoplasmose, soa, rode hond). Het dragen van deze virussen beïnvloedt de kwaliteit vh vruchtwater. Jah, ben er ook geen expert in, maar je wordt helaas heel snel al een ervaringsdeskundige.
ooh het komt dus echt vanuit buitenaf,waar je soms niet eens gelijk vanaf weet,lijkt me echt enorm moeilijk zeg en wat rottig eigenlijk dat je er dan ook niks meer aan kan doen?
He, ik zie deze topic nu pas. Ik zit ook helemaal aan de ondergrens met mijn vruchtwater. De nieren enzo zijn twee keer nagekeken maar daar lijkt alles goed te zitten gelukkig. Ik vraag me heel vaak af wat dit de rest van mijn zwangerschap zal doen en wat de gevolgen zijn. Voel de kleine wel heel erg weinig maar het kan ook gewoon een rustig meisje zijn. Wist trouwens helemaal niet dat het ook door een infectie kon komen.
@Brechtje: Hebben ze je doorverwezen naar een gyn? Je moet nu wel onder controle blijven om erop toe te zien dat je niet 'uitdroogt'.
Fabulous, als je mijn vruchtwater op schaal van de papieren bekeek zat hij er nog net binnen wat mag maar dan wel echt tegen de onderste lijn aan. Heb de echo niet in het ziekenhuis gehad maar in een echocentrum. Ik mocht daarom dus gewoon bij de verloskundige onder controle blijven. Maar ik heb nu zo iets van die ziet dus niet of het nog minder word. Ben gister heen geweest omdat ik weinig leven voelde maar het kindje(hartje) deed het gelukkig prima. Over twee weken mag ik weer heen en dan mocht ik ook weer een afpraak voor een echo laten maken.
Zolang ze je maar middels echo onder controle houden en ook de niertjes (en andere organen) vd kleine goed blijven bekijken is het denk ik wel ok. Er moet écht op toegezien worden dat het niet verminderd, want dat kan gevolgen voor de groei vd kleine hebben. Aan de andere kant is het hun dagelijks werk en weten die mensen heel goed waar ze mee bezig zijn. Bij mij is er iig veel tam tam over gemaakt en zijn ze ook ah onderzoeken waardoor het komt. Mijn vruchtwater is onder het gemiddelde, maarnog niet zorgwekkend zeggen ze.