aangeven kindje, legitimatiebewijs moeder mee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door princesje83, 27 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    Ik vraag me af; als de vader van het kindje het kindje gaat aangeven bij de gemeente na de geboorte, of hij dan het legitimatiebewijs van de moeder mee moet nemen...?

die van mij is nl niet meer geldig (paspoort niet meer, rijbewijs wel) en ik wilde een nieuwe halen als de baby geboren is zodat ik meteen mijn twee kindjes er in kan laten bijschrijven.

mijn man en ik kunnen ons niet meer herinneren wat hij de vorige keer allemaal heeft moeten meenemen, dus als iemand dit weet, dan hoor ik het graag!
    vast bedankt!

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    jep, dat moet, mn vriend moest daardoor terug naar huis om het op te halen.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Yup klopt. Daarom heb ik het ook maar snel aangevraagd. Je kunt je kindjes er bij laten schrijven voor een tientje geloof ik.

4. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Mocht je getrouwd zijn dan heb je ook jullie trouwboekje nodig.

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Je paspoort mag een jaar verlopen zijn dacht ik ergens gelezen te hebbe :) Ik moet ook een nieuwe, maar ik wacht ook even tot ik de beeb er gelijk kan bijschrijven. Scheelt hier 20 euro namelijk..

6. buikje Essie

buikje Essie Fanatiek lid

4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Ik denk dat het per gemeente verschilt want hier heb je alleen de akte van erkenning en de geboorteakte nodig. Vader moet zich wel legetimeren.

7. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    @buikje essie: Wij zijn getrouwd, dus hebben geen erkenningsakte nodig.

@marijke84: Ja hier scheelt het dus ook 20 euro! In een bestaand paspport bijschrijven is geloof ik 18 euro per kind en in een nieuwe 8 euro. vind het best een groot verschil

@peetje08: goed dat je me daar aan herinnerd!

@vlinder84 en devilschase: Bij julie moest het dus wel?
    ik heb volgende week weer een afspraak bij de vk, zal aan haar even vragen of ze het weet hoe het is deze regio zit!~of ff gemeentehuis bellen... Aanvragen van een paspoort gaat tegenwoordig natuurlijk ook niet meer over 1 dag, meer over twee weken :rolleyes: En aangzien je je kindje binnen 3 werkdagen moet aangeven, is het wel handig om te weten of ik het wel of niet nodig heb :(

Bedankt voor jullie antwoorden iig!

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.335
    36.195
    113
    Het is misschien ook de moeite waard om even te overdenken om je kindjes een eigen id te geven?

Ik wilde jesper eerst ook op mijn identiteitskaart hebben, maar de meneer bij het gemeentehuis vertelde me toen dat als we in het buitenland een ongeluk zou gebeuren en er zou iets ergs gebeuren met mij, mijn vriend ons zoontje dan dus niet mee naar huis kan nemen omdat hij dan alleen bij mij op zou staan. Tja, je wilt er niet vanuit gaan natuurlijk, maar ik heb er toch maar voor gekozen om Jesper een eigen id-kaart te geven.

9. buikje Essie

4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    Tegenwoordig mag een kindje in beide paspoorten worden bijgeschreven, dit in geval van ongeluk in het buitenland enzo.

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij moest mijn man van ons beide een identiteitsbewijs meenemen en ons trouwboekje.

11. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Oh....goed dat ik dit lees dan zeg want mijn paspoort is ook verlopen.

Trouwboekje moet dus ook.....jeetje dat word nog zoeken
    hahahahahaha

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hier ook niet nodig. Onze meiden zijn in 2 verschillende gemeentes aangegeven maar was bij beide niet nodig.

13. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Erg genoeg was er hier helemaal niks nodig bij 't aangeven. Geen 'bewijs' dat 't kind geboren was, geen id kaart... Heb 't nog nagevraagd bij m'n man, maar hij hoefde niks te laten zien.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

?

raar, dus als je geen vriend zou hebben, wie moet em dan aangeven? Normaal kan je moeder em bijvoorbeeld aangeven als die bij de bevalling was, maar dan heeft ze toch geen akte van erkenning....

15. Danoontje

Danoontje Bekend lid

4 jun 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Hou er dan wel rekening mee dat voor niet getrouwde stellen dan wel eerst het gezamelijk ouderlijk gezag aangevraagd moet zijn bij de kantonrechter.
    Als dit niet gedaan is dan kan t kind alleen bij de moeder in het paspoort gezet worden.

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Een kind hoeft toch ook niet erkend te zijn? Als niemand het erkent heeft als zijn kind, gaat het gezag gewoon alleen naar de moeder en krijgt het kind ook haar achternaam.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    klopt, maar diegene die ik quote zegt dat er een akte van erkenning meegenomen moet worden.

Ik bedoel dus hetzelfde als jij. Als het kind niet erkend is, hoe kan je dan een akte van erkenning verplicht mee moeten nemen?

18. buikje Essie

4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    In geval van een partner ja, anders een gebooreakte waarop staat geschreven wie er bij de bevalling waren. 1 van deze personen kan het aangeven met de geboorteakte.

Voor wat betreft het bijschrijven in paspoorten, lijkt me van zelf sprekend dat dat alleen kan als je het gezag hebt. Het ging hier ook om een vrouw en haar partner die getrouwd waren. Dan heb je automatisch allebei het gezag.

19. Danoontje

Danoontje Bekend lid

4 jun 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    ;) Dat weet ik maar je moet ze eens de kost gaan geven die dat toch nog niet weten. Ik heb van meerdere mensen te horen gekregen toen ze hun kind gingen bijschrijven dat het dus alleen bij moeders kon omdat ze dat gezamelijk gezag niet geregeld hadden bij t kantongerecht.

Vandaar dat ik t nog even neergezet heb omdat er ook mensen meelezen die niet getrouwd zijn ;) ;)

20. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik was b.v. erg blij met die toevoeging. Nooit bij stilgestaan maar wel goed om te weten voor het geval we toch naar het buitenland gaan.

Deel Deze Pagina