Ik ben vanmorgen bij de vk geweest en te horen gekregen dat ik weinig vruchtwater heb. Ik ben vandaag 37 weken zwanger. Wat is de oorzaak van weinig vruchtwater. Ons kindje is nu 5 pond dus niet erg klein dacht ik. Wordt je nu sneller ingeleid om problemen te voorkomen. Ik moet maandag weer naar de vk en dan hoor ik meer.
Hoi Miek0405, verminderd vruchtwater kan voorkomen aan het eind van de zwangerschap, dit is een natuurlijk proces. Maar als we denken dat het wel een beetje erg weinig is, willen we weten hoeveel precies, want het is voor een kindje niet goed om weinig tot geen vruchtwater te hebben. Daarnaast kan het ook een teken zijn dat de placenta niet optimaal meer functioneert en daarom willen we dan vaak een consult bij de gyn. Deze bepaalt dan eerst hoe je kindje het doet, wat de hoeveelheid vruchtwater is en naar aanleiding daarvan wordt gekeken of er nog even op een natuurlijke bevalling kan worden gewacht, of dat het toch verstandig is om de bevalling in te leiden. Het belangrijkste voor jou is om het leven voelen goed in de gaten te houden. Het hoeft niets te zijn, maar bij geringe twijfel is een consult op zijn plaats. Groetjes Brigitte