Hallo, Normaal hou ik ook wel vocht vast, maar dan vooral in de benen/voeten.. Nu opeens ook in de handen, armen, gezicht.. En tot nu toe kon ik ook niet aankomen en in 2 dagen ben ik 1,5 kilo aangekomen (vocht).. Verder heb ik drukkende hoofdpijn en voel ik me niet zo lekker. Dus had ik even naar de huisarts-assistent gebeld en gevraagd of ze mijn bloeddruk wilden meten (gyn. vindt ik ook nog zo wat, omdat ik me niet lekker voel..) Mijn bloeddruk was eerst 100/50 de laatste 3 afspraken (heb ook al een keer 120/60 gehad) en nu was hij vanmiddag 140/75. De assistent adviseerde mij wel even dit door te geven aan de verloskundige, dus heb ik gebeld met de verloskundige van het ziekenhuis en die vond het wel een nette bloeddruk. Alleen als ik me ziek blijf voelen moet ik morgen weer contact opnemen. (Nou voel ik me dus echt een zeurpiet, het was echt een beetje een reactie zo van.. Waarom bel je??) Ik vindt dat hij best gestegen is (40/25 punten gestegen). En ik heb volgende week pas weer een afspraak, 30 aug. bij de gyn. Wat vinden jullie hier nou van?? Morgen nog wel of niet een keer bellen? Ik blijf vooral ook echt pijn in mijn handen/armen/schouder houden en vooral hoofdpijn.. Verder zag ik vanmiddag geen lichtflitsen of sterretjes, maar nu zie ik het scherm af en toe niet eens meer.. Gr. Carlien
[SIZE=-1]Men spreekt van hoge bloeddruk van de zwangerschap als de bloeddruk na de 20e week van de zwangerschap stijgt tot een bovendruk van meer dan 140 (mmHg) of tot een onderdruk van meer dan 90 (mmHg). Als de onderdruk niet boven de 90 komt maar wel met meer dan 15 stijgt ten opzichte van de bloeddrukwaarde aan het begin van de zwangerschap, spreekt men ook van zwangerschaps hoge bloeddruk. Hetzelfde geldt als de bovendruk niet boven de 140 komt maar wel met meer dan 30 stijgt ten opzichte van de waarde aan het begin van de zwangerschap.[/SIZE] [SIZE=-1]Bijvoorbeeld: een vrouw heeft aan het begin van de zwangerschap een bloeddruk van 100 bovendruk en 60 onderdruk en krijgt tijdens de 25e week een onderdruk van 80. De onderdruk is dan niet boven de 90 gestegen maar wel met meer dan 15 toegenomen en is er dus toch sprake van zwangerschaps hoge bloeddruk. [/SIZE] [SIZE=-1]Zwangerschaps hoge bloeddruk kan met klachten gepaard gaan en kan ook gevolgen hebben voor de werking van de moederkoek. Over het algemeen zijn de gevolgen echter minder ernstig dan bij pre-eclampsie of HELLP syndroom[/SIZE] HELLPdesk: wat is preeclampsie en HELLP syndroom Dit had ik nog wel gevonden op google, verder maar niet gekeken op discussiesite's, want dan kom je allemaal enge dingen tegen.. Gr. Carlien
Heb je nog een keer gebeld?? EIS!!!!! Dat ze je bloed gaan nakijken, amehoela met die normale bloeddruk. Je houdt veel vocht vast, en dat neemt veel toe in een korte tijd. Je hebt hoofdpijn Kan moeilijk op scherm kijken (Dat was bij mij het moment dat ik wist dat het heel fout was!)... Ziet regelmatig sterretjes meid, laat je NIET afschepen! Ik ben ex-Pre-Eclampsie/HELLP patiënt... En mijn alarmbellen gaan hierbij heeeel hard af!!! BELLEN!!! En laat je niet afschepen!!! (bij mijn tweede zwangerschap zat ik bij een onderdruk van 75 aan de bloeddrukverlagers, omdat het toen 15 punten gestegen was, en is later nog tot max verhoogd, bij de eerste heeft de vk me eerst een tijdje laten lopen omdat alles erbij hoorde, en een bloeddruk van 80 is nog netjes... maar niet als je normaal een lage bloeddruk hebt)
Ik heb ook een verleden met eclampsie en ook ik zeg bellen !en vraag idd of ze je bloed willen nakijken . Voel je geen zeur , het gaat om jullie gezondheid dat is het belangrijkste wat er is . Succes Liefs Edith Mama van mees*
Verstandig... Wat ik je in eerste instantie wil meegeven: laat je niet gek maken door alle spookverhalen over ernstige gevallen, want helaas hoor je deze verhalen vaker en sneller dan de meevallers (ik ben hierdoor wel in de stress geschoten tijdens mijn zwangerschap en ik kan je zeggen: dat levert je ook niet veel positiefs op, laat staan dat het goed is voor je bloeddruk ) Hoge bloeddruk hoort erbij en wijst echt niet direct op HELLP! Maar... Ik vind het ook een forse stijging en gezien de klachten die je verder hebt, zou ik zeker aandringen op verder onderzoek. Het is voor de medici een kleine moeite om het te checken en voor jou een grote geruststelling als het niks raars blijkt te zijn! Een zeur ben je nooit en al vinden ze dat: het gaat om jouw gezondheid en dat van je kindje. Dat is het waard toch?!
En laat misschien je urine ook checken? Ze kunnen toch ook controleren of er eiwitten in zitten? Dat is misschien makkelijker en sneller gedaan dan je bloed laten controleren? Het kan misschien ook dat je bloeddruk wat hoger was, omdat je zenuwachtig/gespannen was bij je bezoek...? Maar je hebt natuurlijk ook andere symptomen... Laat maar gauw nakijken hoor!
Bedankt voor de reactie's! Ik had ook een topic geopend bij het vk-gedeelte.. En die zei dat het ook door het warme vieze weer kon komen, dus daardoor toch maar niet gebeld.. Alleen nou het koeler is trekt het niet weg en ik hou de klachten, dus daar ben ik wat minder blij mee. Gelukkig heb ik dinsdag wel een afspraak bij de gyn., dat scheelt wel weer.. Het is gewoon niet zo dat ik gerust gesteld ben en dat is het vervelende, misschien is er wel helemaal niks aan de hand. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat mijn bloeddruk gestegen is door stres, want ik heb een hele tijd in de wachtkamer moeten zitten voordat mijn bloeddruk opgemeten werd. Ik ga nog maar niet van het ergste uit en miss komen de klachten wel doordat ik op het laatst loop.. Is het niet zo dat de bloeddruk altijd stijgt aan het eind van de zwangerschap?? Geen idee hoor, probeer maar wat.. Gr. Carlien __________________________________________________________ Reactie van de internetVK: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-verloskundige/297450-bloeddruk-goed.html Hallo, Het is inderdaad een mooie bloeddruk maar als je klachten gaat krijgen van hoofdpijn, sterretjes zien, misselijk of een band gevoel onder de ribben moet je altijd bij de verloskundige/zkh aan de bel trekken. Probeer veel water te drinken en met de voeten omhoog te gaan zitten dit drijft vocht af. Ook het warme, benauwde weer verergerd het vocht vasthouden. Groetjes Ineke
Je hebt wel kans dat het daarmee te maken heeft hoor...dat je tegen het einde loopt. Ik heb mijn hele zwangerschap een prima bloeddruk gehad en vanaf week 37 begon deze te stijgen. Dat hoor je vaker en het hoeft niks te betekenen (bloeddruk kan zelfs tijdens de meting nog hoger uitvallen onder invloed van spanning die het meten zelf onbewust oproept) Maar als je niet gerust gesteld bent, geef het dan gewoon aan bij de gynaecoloog! Das toch veel fijner voor je? Anders blijft het je bezig houden. Gezien je klachten heb je alle recht om je zorgen te maken en mijn ervaring is dat ze echt geen onnodige risico's met je nemen. Misschien blijkt er niks aan de hand; das dan alleen maar fijn om te weten toch? En als het foute boel is, dan kan het een geruststelling zijn om te weten dat ze het probleem aan gaan pakken. In beide gevallen beter voor je Suc6 met de laatste loodjes!
Bij de meeste stijgt de bloeddruk licht aan het einde van de zwangerschap. En ook houden wel heel veel zwangeren vocht vast. Met de bloedtest controleren ze andere dingen dan alleen met urine. Urine is voor de eiwitten, maar dat wil niet altijd wat zeggen. (vervuiling door afscheiding, of een ander soort afwijking). Het gaat echt om de combinatie. (niet iedereen die pre-eclampsie/hellp heeft heeft ook alle symptomen).. En niet iedereen heeft bij HELLP ook een hoge bloeddruk!! Dit is dus een klein misverstand! (maar meestal is het wel het geval overigens hoor). En het onderscheid tussen HELLP en Pre-Eclampsie.. bij mij was het samen aanwezig en ik weet niet welke symptoom bij welke ziekte hoorde (het zijn namelijk 2 ziektes, je kan ook HELLP zonder PE hebben). Ik snap Devero heel goed over het je niet gek laten maken, in dit geval is het wel degelijk (zoals de meesten hier schrijven) zo dat je beter 1x te veel kunt bellen en alles kunt laten checken dan 1x te weinig. Liever dat het voor nop is en dat alle klachten er gewoon bij horen, dan dat er toch iets aan de hand is. En nog over het bandgevoel... ik heb dat dus nooit herkend! Ik dacht dat ik "last" van mijn longen had. En de hoofdpijn, ach dat was gewoon een zware migraine aanval (bleek dus een HELLP aanval). Drink ook niet te veel water, hou het bij 2 liter! Want je moet het ook kunnen uit plassen. Verder wil ik je meegeven dat de kans dat het meevalt groter is dan de kans dat je echt ziek bent! Maar ja.. helaas zijn er hier genoeg op het forum die het wel hebben meegemaakt.
Carlien , ben je nog bij de gyn of vlos geweest , ik hoop dat je het goed met je gaat ! Liefs Edith Mama van mees*
Ik ben bij de gyn. geweest. En daar was mijn bloeddruk hetzelfde, mijn bovendruk was nou zelfs 130. Dus de gyn. vondt dat wel goed, verder is er ook geen bloed geprikt en heb ik ook geen urine in hoeven te leveren.. Ze zeiden wel dat ik het wat rustiger aan moest doen en als ik meer klachten kreeg ik gelijk moet bellen. En over 2 weken heb ik pas weer een afspraak, dus erg druk maken ze zich niet.. Gr. Carlien
En jij zelf? maak jij je nog druk? Zijn de klachten afgenomen? Want je bloeddruk die in een keer zo erg stijgt ondanks dat het een gemiddelde bloeddruk is is niet goed. De onderdruk is heel belangrijk. Bij mij is die ook 50 en schommelt tussen 45 en 50. Maar als die in een keer 80 is dan gaat de gyn echt alles onderzoeken ondanks dat 80 normaal is voor de meeste mensen, voor mij namelijk niet! Daarnaast kan iedereen zeggen je meot niet meteen aan Hellp denken en meestal is het niets. Maar je zal maar een keer te laat zijn. Hellp kan langzaam opkomen dus het is ook zo dat nu je na een paar dagen nog steeds niet knock out bent gegaan, dat je nu niets hebt, Want je kan er een behoorlijk tijdje mee omlopen. Het is gewoon belangrijk dat je het helemaal kunt uitsluiten!