Negatieve dyscongruentie.. wat nu?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Pregnant1989, 24 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pregnant1989

6 sep 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste dames,

Afgelopen maandag heb ik een groei echo laten maken en daar heb ik te horen gekregen dat mijn kindje niet zo groeit als eigenlijk zou moeten. Ik ben nu 27 weken en 5 dagen zwanger.
    Met name het buikje van de kleine ligt in de grafiek onder de laagste lijn die wordt geaccepteerd. (Hopelijk vertel ik het zo duidelijk). Ik ben dus doorverwezen naar de gynaecoloog, gister geweest en die constateerde hetzelfde. De kleine is niet dramatisch erg klein, maar duidelijk wel aan de kleine kant.
    Toen mijn moeder van mij was bevallen, was ik zelf ook erg klein (2850 gram) en dit zou zeker kunnen meespele n. Volgende week wordt er een extra groei echo gemaakt om te kijken of het misschien door slechte doorbloeding van de placenta komt of dat ze iets anders kunnen vinden. Ik ga in ieder geval een stuk rustiger aan doen, en moet ook stoppen met werken.

Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? Ik zou graag willen weten of er nog meer dingen zijn die ik kan doen buiten mijn rust pakken. Iets anders eten bijvoorbeeld?
    Tips zijn welkom!

2. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Geen ervaringen ( nog) met groeiecho 's ( 1ste bij 28 weken)
    Maar wel met een te laag geboorte gewicht.
    Mijn zoon woog bij zijn geboorte 2385 gram bij 39.3 weken dus behoorlijk dysmatuur.
    Omdat hij me eerste kindje was zijn er geen extra echos gedaan toen alleen termijn met 12 weken en de 20 weken echo.
    Hij is nu ruim 6 weegt 24.3 kilo en is 127cm!! Nog steeds lang en slank dus maar volgt zijn eigen lijn.
    Nu 25 weken zwanger van een meisje en met 28, 32 en 36 weken een extra groeiecho.
    Veel kan je er niet tegen doen gezond eten en gewoon goed voor jezelf zorgen.

3. Jori

Jori Bekend lid

6 nov 2012
    864
    0
    16
    Ik denk dat rust nemen geen kwaad kan. Verder zou ik qua eten gewoon gezond en met name bij zuivel volle producten gebruiken zoals volle melk, volle yoghurt etc. Veel meer kun je volgens mij niet doen.

Ht is inderdaad afwachten of de placenta het goed doet. Succes meid! En denk maar zo ze zijn er op tijd bij om jouw kindje in de gaten te houden

4. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Hier ook een groeiachterstand met 27 weken geconstateerd. Wat je kan doen is het inderdaad rustig aan doen en op je voeding letten. Al is er geen wetenschappelijk bewijs dat dit helpt. Dus denk vooral niet dat het 'jouw schuld' is hoor! Soms is het gewoonweg niet te verklaren waarom je kindje achter blijft in groei.. Ik hoop dat je kindje zijn eigen lijntje gewoon blijft volgen en voldragen ter wereld mag komen!

5. Juels75

Juels75 Actief lid

11 aug 2014
    294
    0
    0
    Mijn kindjes waren ook klein tijdens de zwangerschap en bij de geboorte. Inmiddels flinke kinderen :)

Tijdens de zwangerschappen dmv groei echo's goed in de gaten gehouden, maar ik denk dat het allemaal wel mee viel en ik gewoon kleine kindjes krijg. Uiteindelijk waren ze bij de geboorte rond de 2700 en 2800 gram en hartstikke gezond. Ik hoop dat dit bij jou ook het geval is!

Ik ben trouwens wel gewoon blijven werken, maar probeerde wel stress en drukte te vermijden.

6. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Bij mijn oudste had ik het met 29 weken. Ook een te klein buikje en als ze zo door zou gaan met groeien, dan werd ze geschat op 5 pond. De rest van haar lichaam was qua groei normaal. Ik ben toen gestopt met werken (in de ziektewet gegaan, ik werkte toen 40 uur) en al na 2 weken rustig aan doen, zag ze er al beter uit op de echo. Geen bedrust hoor, gewoon rustig aan doen. Eten deed ik niet echt veel, maar ik kreeg gewoon niet meer naar binnen. Met 40 weken is ze geboren en was netjes 7 pond. Nu is ze bijna 12 en flink Hollands welvaren...stevige tante dus!

7. Pregnant1989

6 sep 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allemaal bedankt voor de reacties! Ik ben al wat meer gerust gesteld. Ik werk nu 32 uur als verpleegkundige in de zorg dus hoe erg ik ook wil, je kan daar bijna niet rustig aan doen haha. Sinds ik het heb gehoord doe ik ook een stuk rustiger aan en hopelijk is binnenkort op de echo's te zien dat de kleine een stuk is gegroeid :)

8. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoon was bij de geboorte 2600 gram. Bij 30 weken kwamen ze erachter. Elke week 2 tot 3x naar het ziekenhuis voor ctg, groeiecho's en de gyn om na te kijken of de placenta nog wel goed was.
    Ik ben zelf iemand die totaal niet stil kan zitten, altijd druk bezig ben. Daarnaast ben ik zelf gewoon heel dun (ondergewicht, snelle stofwisseling). Toen mij werd geadviseerd om wat rustiger aan te doen, zag je hem beetje bij beetje wat hoger in de groeicurve komen.
    Probeer je rust te nemen. Als je wel door blijft werken, probeer dan als je thuiskomt zo weinig mogelijk te doen.

Ik ben trouwens wel ingeleid met 38 weken, doen ze vaak bij een groeiachterstand. Ik weet niet of jou dat al is verteld, maar hou daar vast rekening mee.

9. Juels75

Juels75 Actief lid

11 aug 2014
    294
    0
    0
    Bij mijn vorige drie zwangerschappen ben ik juist niet eerder ingeleid omdat het goed is om ze nog lekker te laten groeien in de baarmoeder. Ze doen dat alleen als blijkt dat de baby om een reden achterblijft in groei in de buik. Bijvoorbeeld een slecht werkende placenta en/of weinig vruchtwater.

Zolang de baby groeit volgens zijn eigen lijntje in de curve is het beter om hem te laten zitten. Als het groeilijntje stagneert, kan er iets anders aan de hand zijn.

10. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Volgens mij ligt het heel erg aan het beleid van het ziekenhuis. Bij mij was de placenta in orde en mijn vruchtwater ook. Toch wilden ze gaan inleiden, was heel normaal bij 38 weken zeiden ze. Een vriendin van mij heeft ook een te klein kindje, wordt ook ingeleid met 38 weken terwijl alles verder in orde is. Het lijkt mij ook beter om een kindje lekker te laten zitten als verder alles goed gaat!
    Toen ik op controle ging was het ineens: je mag voor morgen een afspraak maken en dan mag je gelijk je spullen meenemen. Euh..hoezo dacht ik, wat bedoel je? Nou dan wordt je morgen ingeleid. Ik was zo overdonderd, dat ik ts wel wil meegeven dat het zou kunnen gebeuren dat ze wordt ingeleid, dat het niet zon grote schok is zoals bij mij;)

Deel Deze Pagina