wanneer voor het eerst babyzwemmen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 29 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Onze zoon is bijna 8 weken... wanneer kan ik met hem naar het zwembad zodat hij er ook echt van geniet?

2. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    vroeg ik me ook af, dus lees ff mee ;) Met mn eerste heel lang gewacht met zwembaden ipv zijn longen (ruim 8 weken te vroeg geboren) en het chloor, maar mn dochter is 'gewoon' met 40 weken geboren, dus wil ik het misschien eerder proberen.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    bij ons hanteert het zwembad de regel dat je na 12 weken mag gaan babyzwemmen.
    Volgens de kraamhulp mocht het al na 6 weken, maar dat lijkt mij persoonlijk wel wat vroeg....

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zijn we gaan zwemmen toen Stijn ruim 4 maanden was. En dat was vroeg genoeg. Hij had het na 20 minuutjes al koud, maar vond het wel erg leuk toen.

5. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    #5 Kwek, 29 okt 2010
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
    Doorsnee regel die aangehouden wordt, is na de eerste prikjes.

En dan is het gewoon bekijken of je kleintje het leuk vindt of niet. Je moet idd niet verwachten dat je meteen 45min kan plonsen- als ze zo klein zijn hebben ze het moeilijk om op temperatuur te blijven.

Voorzie dus genoeg handdoeken, een flesje voor achteraf...

Voor de rest: veel plezier!

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

de regel is idd na de eerste prikken.

maar mijn vriendin is laatst ook met haar zoontje wezen zwemmen en hij is 7 weken.

7. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Wij zijn gaan babyzwemmen toen Julie een maand of 6 was, dat vond ik vroeg genoeg. We hebben nu in de groep een paar hele jonge kindjes erbij, en die vinden het niet leuk, krijgen het erg snel koud. Die ouders moeten na een kwartier met een huilend kindje het water uit (soms gaan de ouders gewoon door, maar zegt de zwemjuf er wat van). Zal ook wel per kindje verschillen, dat zou je met je eigen kindje moeten uitproberen. Het is wel erg leuk in ieder geval!

8. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Je kan idd al snel gaan zwemmen, maar dan echt maar eventjes. Houd goed de lipjes in de gaten, als ze blauw worden moet je er echt uit! Nick vond het super. Ik ben met een week of 12 gegaan. Maar na 20 minuutjes ben ik er weer uitgegaan.

9. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    Over een paar weekjes gaan we een weekendje naar zo'n vakantiepark, hij is dan 4 maanden.
    Dan vindt hij het hopelijk wel leuk een beetje spetteren, badje vind ie in ieder geval heerlijk!
    Hoe houden jullie je kindjes goed warm in zo'n zwembad..en hoe doen jullie dat met zwembroekjes/luier?
    Ook heeft hij eczeem, dat is nu met zalf wel redelijk onder controle dus ook uren in het chloorwater weken lijkt me niet goed..
    We zullen zien hoe het afloopt...spannend.

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dit is ook mijn ervaring. Wij gingen met haar zwemmen toen ze 2/3 maanden was en zijn langer bezig geweest met aan/uit kleden dan zwemmen want binnen 5 minuten had ze blauwe lippen.
    Pas met 6 maanden vond ze het echt heel leuk en kon ze het langer vol houden

11. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Wij zijn met 4 maanden naar Landal geweest. Doorgaans is het water daar sowiso warmer dan in een gewoon openbaar zwembad.

Je kan normaal je eigen maxi cosi meenemen, of ter plaatse kunnen er ook wel staan. Eens uit het water, deden we meteen haar zwemluierje uit en verversten haar meteen. Lekker in de handdoek draaien en ze zat warm!

Het babybadje vond ze trouwens maar zozo, het grote golfslagbad al veel leuker en de jacuzzi helemaal super! Ze is zelfs mee de waterglijbaan afgegaan met m'n vriend!

Wat erg leuk en gemakkelijk is, is zo'n zwemband waarin ze hangen.

12. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    hier een ervaring van een moeder en zwemjuf ;)

ik ben pas gaan zwemmen met onze zoon toen hij 4 maanden was, en ik vond het vroeg genoeg! nu had hij er plezier in en kon hij het zo'n 20 minutjes volhouden (daarna nog even 5 minuten in een bubbelbad zonder de bubbels aan;))

je kan best eerder naar het zwembad gaan, alleen vraag ik me weleens af wie je er een plezier mee doet...
    jij bent eerst bezig met omkleden, spullen klaarleggen, de kindjes hebben het snel koud, gaan huilen, en jij moet weer je huilende kindje aankleden e.d.
    helemaal niet leuk in mijn ogen. en toch zie ik het heel vaak op mijn werk in het zwembad gebeuren....

Maar goed iedereen mag dit natuurlijk zelf bepalen...:D

Enkele tips:
    - neem je kindje mee in een MC, de wagen mag vaak niet mee de zaal op.
    - kleed jezelf om met je kindje nog in de MC in je hokje
    - je kleed je kindje om, (dit kan meestal op de zaal op aankleedkussens, zwemluiertje en broekje/badpakje aan
    - in de MC kun je de kleertjes leggen van je kindje met een hydrofiele doek erop en een luiertje erbij.
    - een badcape neem je mee en leg je bij het bad, zodat je kleintje daar meteen in kan als je eruit komt.
    - dan zou ik gelijk je kindje lekker omkleden.
    de MC met klaargelegde spulletjes pak je erbij, en dan in het omkleden ook een stuk makkelijker!

- zwemluier zou je kunnen uitspoelen en nogmaals gebruiken. mijn ervaring is dat er nauwelijks kindjes zijn die precies tijdens de les erin poepen...;)

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!!

Ow ja nog een algemene tip:
    probeer het zwemmen echt leuk te maken, met liedjes e.d.
    wees niet bang dat er iets gebeurd met je kindje spetter hem/haar lekker nat en als je durft ga er eens mee onder water. de eerste keer zullen ze misschien gan huilen (toen ik ging huilde er geen kind behalve die van mij:D)
    maar na een keer of 2/3 (op verschillende dagen) zijn ze er aan gewend en zullen ze je aankijken na het boven gaan zo van nou was dat nou alles??? :D

ik zie soms moeders die proberen hun kindjes haar droog te houden zeg maar, of bang zijn voor andermans spetters....
    maar hierdoor ontwikkelen ze alleen maar angsten die niet echt meewerken bij het leren zwemmen :D

leuke oefeningetjes:
    blaas bellen tegen de buik van je baby
    "spuug" water tegen de buik of over het hoofdje
    laat het op de rug liggen en beweeg het richting het hoofd (de richting waar je laten op zwemt op je rug..)
    laat het op de buik "zwemmen"
    laat het regenen over het hoofdje,
    ga zelf onder water, houd je kindje boven water en speel kiekeboe

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij zijn gaan babyzwemmen toen onze dochter ca. 4 maanden was. Hier in het zwembad hebben ze een speciale ochtend voor baby- en peuterzwemmen. Er is dan ook een 'juf' die dan aanwijzingen en tips geeft. Ook worden er liedjes gedaan enzo. Het water is dan zo'n 31 graden.
    Ik kleed mijzelf eerst om en dan gaan we naar de zwemzaal, (hier mogen wel de wagens mee) waar een 20-tal aankleedkussens liggen. Ik doe haar dan een zwemluier(kruidvat of huggies, huggies passen hier wat beter) aan en daaroverheen een zwembroekje of badpakje.
    Na het zwem'lesje' gaan we nu nog even spelen in het speelbadje. Toen ze nog kleiner was gingen we gelijk douchen, om het chloor er ook af te wassen en om op te warmen. Lekker gauw afdrogen en insmeren met een goede babycreme- of olie. Dan de warme kleertjes weer aan.

14. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben met 12w min 1d gegaan. en daarna 2 weken later weer. (en nu wordt het pas volgende week). dus tot nog toe 2 keer geweest. we zijn er beide keren door de juf 'uitgestuurd', omdat meneer nogal van de koukleumerige is.. gaat vanzelf beter!

15. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    wij gaan ook babyzwemmen. kon vanaf 2 maanden maar ze gaven ons het advies om een cursus later te nemen. dus wij doen hem als hij 6 maanden is, dan kan hij er ook meer van genieten. baby's kunnen in het begin niet zoveel zien nl

16. willet

willet Fanatiek lid

2 nov 2009
    1.149
    0
    0
    goeie tips soepstengel!daar kan ik wat mee,thanx

17. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    graag gedaan :D

18. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik moet nog steeds gaan babyzwemmen maar iedere keer komt er weer wat tussen :(
    Hopelijk gaan we van het weekend naar het zwembad (onze dochter is 7,5 maand :p maar het mag al veel eerder hoor bij 6 of 8 weken geloof ik... )

19. Que

Que Niet meer actief

Ze zeggen dat het met 8 weken al mag.

Ik zelf heb gewacht tot na zijn eerste prikjes.

Pas zag ik iemand bij ons op babyzwemmen met een kleintje van 8 weken. Hij ging er zelfs mee onderwater. vond het zo zielig kleintje durfde niet te bewegen (of kon het niet vanwege de kou). Ik persoonlijk zou zeggen ga pas met een maand of 3 echt babyzwemmen. Ik ben met 9 weken een keer naar het gewone zwemmen geweest in het kinderbadje nou hij vond het niets!! Binnen 5 min was ik ook weer weg.

Niets opdringen is mijn moto. Nu vind hij het schitterend!!

20. Que

Que Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens!! Ik ben zelf wel zo dat ik niet onderwater ga en alleen maar vanwege het feit dat ik zo'n ongelovelijke pijn aan mijn oren en neus krijg! Mijn haar nat. Ach een knot er in en het zit me best!!!

Ik heb de kleine gelijk ook de eerste les onder water gedaan. De lessen er na gekeken hoe hij zich voelde. Als hij erg moe was deed ik het niet.

Deel Deze Pagina