Na onze miskraam hadden we vandaag weer een gesprek met de gyn hoe nu verder aangezien er bij het laatste onderzoek uitkwam dat mijn man maar 200.000 zaadcellen heeft per ml maar ze zijn wel goed beweeglijk. We zijn toch 2x spontaan zwanger geraakt (na 8 en 11 maanden) waarvan de laatste helaas een miskraam is geworden We lopen verder nog wel bij de gyn maar was even benieuwd of er hier meiden zijn waarvan de man ook weinig maar wel beweeglijk zaad hebben en toch spontaan zwanger zijn geraakt? Ik weet wel dat het dus niet onmogelijk is maar was gewoon even benieuwd omdat die 200.000 wel heel slecht is maar volgens de gyn kun je beter dat hebben dan veel zaadcellen maar slecht beweeglijk.
Ha Snoopy, Ik heb het zelf helaas niet meegemaakt, maar er zijn verbazingweekend veel vrouwen die net voor ze aan ivf of zelfs icsi beginnen, toch spontaan zwanger worden. Bij een deel van deze stellen lag het probleem bij de zaadjes van de man, dus dat zijn de geluksvogels die jij zoekt. En verder... zullen veel personen die dit overkomt, het helemaal niet weten. Want als je spontaan zwanger wordt voordat je de dokter bezoekt, zul je niet zelf bedenken dat je een grote geluksvogel bent. Wat fijn dat het bij jou al gelukt is! Weet je al of jullie zelf blijven proberen of dat jullie kiezen voor vruchtbaarheidsbehandelingen?
Hoi Snoopy, Bij de test van mijn man kwam er helaas uit dat hij wel genoeg zaadcellen maar de beweeglijk is heel slecht. Dat vonden wij raar want we hebben wel een dochter en werd toen heel snel op de natuurlijke manier zwanger. De reden waarom mijn man zich moest testen was omdat ik PCO heb en in behandeling ben bij de gyno. Zo een test is ook een momentopname,1 test zegt ook weinig.
Ben het eens met je gyn, weinig maar goed beweeglijk is beter dan veel en slecht beweeglijk. Blijft wel dat een totale score van onder het miljoen (ik neem tenminste aan dat je man geen liters per keer produceert ) erg weinig is. Probeer het te vergelijken met IUI (jaja, snap dat dat in de baarmoeder wordt gespoten en niet in de vagina). Hier wordt het zaad opgewerkt zodat alleen de snelle jongens overblijven. Vanaf een miljoen zaadcellen zeggen ze dat je (goede) kans hebt om zwanger te raken. Jullie zitten dan ongeveer op dat miljoen (uitgaande van een paar ml sperma per lozing, hetgeen normaal is). Die 200.000, is dat een gemiddelde of de uitslag van 1 onderzoek? Anders de test nog eens herhalen over een paar maanden. Wat schijnt te helpen is een periode elke dag een zaadlozing (stimuleert de productie), dan de voorgeschreven aantal dagen onthouding voor de test en dan zaad inleveren. Mocht dit een betere uitslag geven dan zouden jullie hetzelfde kunnen doen in jouw natuurlijke cyclus. Tenminste, als die een beetje regelmatig is. Vanaf ongeveer 10 dagen na je menstruatie onthouding, ovu-testen gebruiken en dan scoren... Hoop dat jullie snel weer zwanger zijn!
Hoi hoi, Ik reageer ook eventjes: Bij mijn vriend is het zaad twee keer getest. 1x 0% cat A en 2x 10% cat A, hoeveelheid was de eerste keer goed en de tweede keer eigenlijk te weinig, maar gyn zei dat ze de tweede keer toch als beter beoordeelde omdat er toen snelle zwemmers bij waren. Dit vond zij belangrijker dan de hoeveelheid. Ik moet er wel bij zeggen dat de hoeveelheden wel veel meer waren dan bij jouw man: 1x 20 miljoen per ml en 2x 10 miljoen per ml als ik mij goed herinner (en 5ml totaal productie). Maar; je hebt er maar een nodig, en analyse is heel erg een momentopname. Volgens onze arts wordt het zaad ook letterlijk onder een microscoop door een laborant geteld (dus ook nog best wel subjectief).
Bedankt voor jullie reacties erg fijn! @Kanshebber,idd dat zei de gyn ook tegen ons aangezien we toch 2x binnen het jaar zwanger zijn gworden. Er zijn vast stellen die niet naar het zkhuis zijn geweest en dus ook geen idee hebben hoe het ervoor staat met de zaadjes Ik heb nog geen idee wat we gaan doen. Ons gevoel is nu nog aankijken alhoewel ik iedere ronde dat ik ongesteld bent natuurlijk weer heel erg baal. We hebben begin oktober weer een gesprek aangezien de gyn wilde overleggen met collega's. Ik denk zelf aangezien het ons 2x spontaan gelukt is ze wel zullen zeggen probeer het nog maar een half jaar ofzo. En ja die behandelingen zijn ook niet niets natuurlijk Pff jullie zijn al lang bezig Hopelijk gauw zwanger meid! @sammie84,klopt 1 test zegt idd weinig wij hebben er dan ook al 3 gehad en voor ons dochtertje ook al 2. Maar idd er hoeft er maar 1 te zijn natuurlijk @Merah,precies 200.000 is gewoon heel erg weinig als je het x 4 doet (aantal ml ongeveer) zit je nog niet eens aan de miljoen We hebben al 3x zaad laten onderzoeken nu en de laatste keer was het dus het slechtst. Qua hoeveelheid dan want de beweeglijkheid was wel weer beter. Idd een momentopname dus. Ik heb mn man nu aan de foliumzuur en zink gezet met het idee baadt het niet dan schaadt het niet We moeten dus het gesprek volgende maand afwachten en dus misschien weer een keer het onderzoek herhalen. Wat betreft aantal dagen onthouding vind ik ook verschillend. De een zegt idd met paar dagen ertussen en de ander iedere dag bij slecht zaad. Ik zie dat je alweer 32 weken zwanger bent dus dat begint op te schieten zeg! @RQ33, dat zijn er idd een stuk meer! Daarom schrok ik ook zo van 200.000. Ik weet idd dat het een momentopname is hopelijk de volgende keer beter Jullie zijn ook al een tijd bezig zeg Hopelijk ben je gauw zwanger!
Hier wil ik weer even op reageren: Het tellen onder een microscoop is NIET subjectief. Het tellen gebeurt op speciale glaasjes met een raster-patroon, waarbij precies bekend is hoeveel vloeistof er tussen zit. Je telt dus een aantal vakken (sorry, kan het niet beter uitleggen) en rekent dan uit wat de concentratie is. Ben zelf analist en heb al heel wat semenonderzoek gedaan (wel een tijd geleden alweer). Ook het turven cat. A, B, C, D is niet lukraak op gevoel. Het is trouwens ook niet zo dat je er maar 1 nodig hebt. Ja, wel voor de bevruchting natuurlijk, maar om het doel (eicel) te bereiken hebben zaadcellen elkaar nodig. Het is zeg maar net als bij de tour de france. Renners fietsen in een peloton om zo te profiteren van elkaars luwte ed. Weinig wind binnen in je baarmoeder, maar het is een voorbeeld natuurlijk
Misschien niet helemaal goed overgekomen, maar met elke dag zaadlozing bedoel ik dus niet 'elke dag sexen om zwanger te raken'. De zaadlozing elke dag is puur om het lichaam aan te zetten tot meer productie. Als het lichaam van je man dit idd oppakt en hij vervolgens een paar dagen onthouding doet, dan zal de productie doorgaan en de eerst volgende lozing daarna zal dan meer zaadcellen bevatten. Deze laatste lozing zou dan rond je eisprong moeten plaatsvinden. Voor het echie, zeg maar...
Oke dat is een duidelijk verhaal zeg valt te proberen Dus eigenlijk zeg je vanaf menstruatie iedere dag zaadlozing en net voor eisprong een paar dagen niet? En idd dat ze elkaar nodig hebben heb ik vaker gehoord. Bedankt voor je reactie!