ijzergehalte

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by wizard, Oct 24, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wizard

wizard Actief lid

Apr 19, 2006
    338
    0
    0
    Hoihoi,

Een paar keer per week voel ik me helemaal naar en slap. Ik begin te zweten en heb het gevoel dat ik flauw ga vallen. Omdat ik zo moe bleef heeft de verloskundige mijn bloed geprikt. Mijn ijzergehalte zou te laag zijn: 6,2. Nu hebben ze ook verder bloedonderzoek gedaan, ze hebben mijn MCV geprikt (?). Daaruit kwam dat mijn ijzergehalte wel goed is. Mijn buurvrouw had ook tijdens de zwangerschap een te laag ijzergehalte 6,6. Zij is toen meteen aan de ijzertabletten gezet. Ook van andere verpleegkundige vriendinnen hoor ik dat je bij een hb van 6,2 eigenlijk al aan de ijzertabletten zou moeten. Ik heb hun niet over dit aanvullende bloedonderzoek gehoord. Kunnen jullie mij misschien iets meer over vertellen hoe dit nu zit?

Groetjes,
    Eva

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Wanneer je MCV (=Mean Cell Volume) bij een bepaalde ijzerwaarde onder of boven een bepaalde waarde zou zitten, is een ijzersupplement aanbevolen. Wanneer dit niet het geval is, is je voorraad nog goed en heb je op zich geen extra ijzer nodig. Wel is het goed aan te geven wanneer je meer klachten krijgt als moeheid en naar worden, dan kun je overnieuw worden geprikt om te kijken of je ijzer misschien toch verder is gedaald. Enkele adviezen die meestal voor een toename van je ijzer zorgen; goed gevarieerd eten; in donker brood, aardappelen, groene groenten, walnoten en pruimen, appelstroop en andijvie zit bijvoorbeeld veel ijzer. Drink ook elke dag minstens 1,5 liter en neem bij elke maaltijd een vitamine C bron, zoals sinaasappelsap of fruit. Drink geen koffie of thee bij de maaltijd. Eventueel kun je nog floradix halen bij de apotheek/drogist of Roosvicee Ferro.

Groetjes Brigitte

Share This Page