Wat zijn nou perfecte tepels voor borstvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mappel, 11 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mappel

mappel Niet meer actief

Mijn vriendin is kraamverzorgster en vanmiddag hadden we het over borstvoeding. Ze vertelde dat de vorm van je tepel en de kleur belangrijke factoren zijn bij het geven en.slagen van bv. Ik vroeg me af, wat is nou de perfecte tepel.voor het geven van bv?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat een onzin..... mijn lactatie kundige zei altijd: "het is borstvoeding, geen tepelvoeding!" Ook bij vlakke tepels kan je gewoon borstvoeding geven.

3. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Je kan ze ook moeilijk ruilen :p

4. mvm2008

mvm2008 Actief lid

18 mei 2013
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nja ik kan me voorstellen dat een bepaalde tepel makkelijker is om uit te drinken. Mijn eerste kindje was prematuur en daardoor was borstvoeding erg lastig. Ik heb toen tepelhoedjes gebruikt, echt.een uitkomst. Ik ga ze deze keer ook weer gebruiken denk ik

5. mappel

mappel Niet meer actief

ok laat ik het danzo stellen; welke tepel heeft meer voordeel? wat gaat makkelijker?

6. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb niet per se vlakke tepels volgens de lk maar wel volle borsten waardoor mn zoontje moeilijk kan aanhappen (ligt ook niet aan hem, geen prematuur of korte tongriem ofzo). Ik heb daardoor dus een tepelhoedje nodig.

Denk dat het aan het geheel ligt en niet alleen of de tepel of de borst..

7. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Geen wonder dat zoveel borstvoeding mislukt met zulke domme opmerkingen van die gene die "verstand" hebben,kleur grootte,vorm hebben weinig er mee te maken.mijn tepels waren voor de borstvoeding iets platter dan nu,dat rekt vanzelf een beetje op( bij mij dan kan niet voor andere spreken) voor sommige loopt het meteen goed,voor andere is het begin wat moeilijker.in principe kan je met bijna elke borst voeding geven,groot,klein,donker,licht, maakt echt niet uit.het ene kindje heeft het sneller door dan de andere.en daar is maar een manier om achter te komen en dat is gewoon doen!lees anders mee inhet borstvoedingsforum of kijk eens op borstvoeding.com dan krijg je tenminste echt goede info in plaats van al die bakerpraatjes

8. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Verpleegkundige, lactatiekundige
    Noord-Holland
    Lactatiekundige hier..
    Maak je je zorgen of jouw tepels 'goed genoeg' zijn?

De vorm/grootte van je tepel heeft maar een minimale invloed op het slagen van de borstvoeding. Het is namelijk niet de tepel waar de baby aan zuigt, de tepel ligt achterin het mondje van je baby. De kaakjes/lipjes van je baby omsluiten je tepelhof. Baby's gebruiken tepels als 'richtvaantje' bij het aanhappen. Ze voelen de tepel in de buurt van hun neusje en lipjes, en dan weten ze precies waar ze moeten zijn. In die zin zijn tepels die makkelijk naar buiten komen bij aanraking (harde tepels zeg maar) wel iets handiger dan vlak blijvende of ingetrokken tepels omdat ze voor de baby duidelijker voelbaar zijn, maar ook met ingetrokken tepels kun je prima borstvoeding geven. Hooguit heeft je kind de eerste periode iets meer leiding nodig bij waar hij/zij moet zijn. (schakel in dat geval op tijd deskundige hulp in!)
    De grootte van je tepels speelt eigenlijk alleen een rol als je vrij grote (in diameter) tepels hebt (dan heb ik het alleen over je tepel, de grootte van de tepelhof daaromheen speelt geen rol) en je baby erg klein/met een erg klein mondje geboren wordt. In die gevallen is de erg grote hap die de baby dan moet maken wat te moeilijk. Dat lost zich overigens vanzelf elke dag een beetje meer op aangezien de mond van de baby groeit. In de tussentijd kun je met tips van een goede kraamverzorgster of anders lactatiekundige je baby meestal toch gewoon prima aanleggen.
    (Nog even een reactie op de opmerking over tepelhoedjes hierboven: Prematuren zijn echt weer een categorie apart. Behalve een klein mondje hebben ze ook vaak een onderontwikkelde zuigreflex, waardoor ze een hardere prikkel in hun mond (zoals bijvoorbeeld van een tepelhoedje) nodig hebben om tot zuigen te komen. Een op tijd geboren baby heeft in principe geen tepelhoedje nodig om goed te kunnen zuigen.)

De kleur van je tepel is echt van minimaal belang. Je baby vindt de tepel vooral door geur en vervolgens gevoel. De wat donkerdere kleur van de tepel/tepelhof kan je baby ook wat helpen, en alleen als je huid echt dezelfde kleur heeft als je tepel(hof) vervalt dat voordeel, maar dan nog zal de baby de tepel prima vinden op geur en gevoel alleen.
    Er is overigens wel bekend dat een donkerdere huid over het algemeen wat 'harder' is dan een hele bleke huid, dus mogelijk is een donkerdere tepel(hof) wat minder gevoelig voor het krijgen van bijvoorbeeld tepelkloven. Bij een hele lichte huid is het dus extra van belang om goed te letten op het aanleggen.

Je vriendin heeft dus wel gelijk dat de vorm/grootte en zelfs kleur van invloed zijn, maar die invloed is echt maar héél héél klein. De eerste tepel waarmee geen borstvoeding gegeven kan worden moet ik nog tegenkomen...

9. mappel

mappel Niet meer actief

bedankt voorje uitgebreide reactie! Nadat mijn vriendin dat vertelde begon ik me toch af te vragen hoe het bij mij zit... Maar we zullen tot na de bevalling moeten wachten om te zien hoe het voor ons kindje is.

Deel Deze Pagina