Hoihoi, Na 6 jaar in dienst te zijn geweest gaat het bedrijf waar ik werk sluiten wegens economische redenen ( contract 30 uur vast ). Eind December heb ik mijn laatste werkdag en per begin Januari start ik daarop volgend meteen met een nieuwe baan. Hier krijg ik een 0 uren contract maar zal ik 30 uur per week gaan werken. Nu probeer ik zwanger te worden en wil ik graag het volgende weten; Als mijn maand proeftijd voorbij is en ik zou door een zwangerschap ziek worden en daardoor niet of gedeeltelijk kunnen werken kan ik dan wel aanspraak maken op een ziekte uitkering? Ik ben bang doordat ik van werkgever moet veranderen of omdat ik nu een 0 uren contract krijg ik tussen wal en schip geraak in zo' situatie, ik ben namelijk bekend met herhaalde miskramen en een prenatale depressie. Ik hoor graag van jullie, Groetjes, Goudhaartje
Hoi Goudhaartje, Wat fijn dat je zo snel uitzicht hebt op een andere baan. Je wilt weten wat het voor jou betekent als je ziek wordt in je nieuwe baan, helaas vanwege je nare ervaringen om zwanger te worden. Als je ziek bent en als je ziekte wordt veroorzaakt door zwangerschap, dan meld jij je ziek bij jouw werkgever. Hij vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan. Je krijgt de Ziektewet-uitkering vanaf jouw eerste ziektedag. Dit geldt ook tijdens proeftijd. Om je dagloon te berekenen, kijken wij naar jouw sv-loon van het hele jaar voordat je ziek werd. Omdat je korter dan 1 jaar hebt gewerkt, berekenen wij je dagloon over een kortere periode. We delen dan je sv-loon door het aantal uitkeringsdagen, geteld vanaf de datum dat je dienstverband begon. We tellen dagen van maandag tot en met vrijdag. Jouw Ziektewet-uitkering is dan 100% daarvan. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam
Hoi Jantina, Dank je wel voor je reactie, Kun je nog wat toelichten? Om je dagloon te berekenen, kijken wij naar jouw sv-loon van het hele jaar voordat je ziek werd. Dit moet dus bij dezelfde werkgever zijn? Mijn banen sluiten namelijk direct op elkaar aan, er is geen onderbreking. Omdat je korter dan 1 jaar hebt gewerkt, berekenen wij je dagloon over een kortere periode. We delen dan je sv-loon door het aantal uitkeringsdagen, geteld vanaf de datum dat je dienstverband begon. We tellen dagen van maandag tot en met vrijdag. Jouw Ziektewet-uitkering is dan 100% daarvan. Kun je hier een voorbeeld situatie van geven? Ik begrijp je uitleg niet. Het sv-loon word gedeeld door het aantal uitkeringsdagen, deze weet je van tevoren toch niet? De dagen worden geteld van maandag tot en met vrijdag, wat houd dat in? Ik ga standaard 10 uur in het weekend werken. Sorry maar het is abracadabra voor mij Groetjes, Goudhaartje
Hoi Goudhaartje, Goed dat je om opheldering vraagt. Mijn excuses als ik het niet duidelijk heb uitgelegd. Wij berekenen het Ziektewet-dagloon op basis van het dienstverband waarin je ziek werd. Dus niet van twee dienstverbanden. Als je korter dan een jaar hebt gewerkt, kijken naar het aantal dagloondagen van de periode deze periode. Heb je bijvoorbeeld drie weken gewerkt, dan zijn dat 15 dagloondagen. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam