Van zwangerschapsgerelateerd naar ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Rizzoli, 10 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wanneer je in de zwangerschapsgerelateerd in de ziektewet zit en na je eerste jaars beoordeling terug wordt gezet naar "gewone" ziektewet, kan dit met terugwerkende kracht plaatsvinden?
    Dus dat je moet terug betalen 30%?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Rizzoli,

Je wilt weten of een Ziektewet-uitkering, ten gevolge van zwangerschap, aangepast kan worden na een Eerstejaars Ziektewet-beoordeling. Je vraagt je af wat dan de gevolgen zijn.

Een Ziektewet-uitkering kan, ongeacht de hoogte, met terugwerkende kracht aangepast worden. Dit wordt beoordeeld op basis van je persoonlijke situatie. Dit kan betekenen dat je van 100% naar 70% Ziektewet-uitkering gaat.

Na deze beoordeling wordt de Ziektewet-uitkering herzien of ingetrokken met terugwerkende kracht.

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcareteam

3. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Betekend dit dat ik dan terug moet betalen? Of kan het ook zo zijn dat je in de gewone ziektewet ook 100% krijgt doorbetaald?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Rizzoli,

Je hebt nog een vraag naar aanleiding van mijn antwoord. Ik beantwoord deze graag.

Er kan met terugwerkende kracht 30% worden teruggevorderd. De hoogte van een Ziektewet-uitkering is 70% van het dagloon. Wanneer je vóór of direct na je zwangerschapsverlof ziek door de zwangerschap of bevalling bent, of ziek vanwege orgaandonatie, dan is de Ziektewet-uitkering 100% van het dagloon.

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina