Tja....mijn dochter van 3 heeft de oervervelende gewoonte om na haar middagslaapje te gaan krijsen omdat ze uit bed wil. Daarbij is ze ook nog een stikchagrijnig, maar dat weet ik inmiddels wel snel om te zetten naar een beter humeur. Het probleem is dus voornamelijk dat gekrijs. Ik word daar zooooo moe van en ze haalt me er het bloed mee onder de nagels vandaan. Ik heb al van alles geprobeerd, zoals eerder wakker maken (met helemaal een vreselijk humeur tot gevolg). Ze kan nog nagenoeg niet praten en ik krijg haar maar niet duidelijk gemaakt dat ze ook gewoon, normaal kan roepen. What to do? Moet ik haar maar gewoon eens laten liggen en haar er pas uithalen als ze stopt met krijsen? Maar dat vind ik eigenlijk ook zo zielig .
Ik denk dat je wel kunt duidelijk maken dat ze je moet roepen als ze wakker is en daarbij ook op je strepen kunt staan, ze is 3. Ik neem aan dat ze wel mama zegt, dus dan kan ze je ook roepen, dus als ze dan een tijd in bed ligt te gillen dan is dat niet anders. heel duidelijk zijn: mama komt je pas halen als je gewoon roept en anders blijf je maar liggen. en dit ook benoemen voor ze gaat slapen "als je wakker bent moet je mama roepen en dan kom ik je halen maar als je gilt kom ik niet" mijn 3 jarige wil nog wel eens gillen/krijsen als iets niet gaat zoals zij het wilt. we hebben 1 regel papa en mama luisteren pas als je gewoon praat en vertelt wat je wilt. dat snapt ze inmiddels.
Is het alleen na haar middagslaapje? Wellicht zou je kunnen aanleren dat ze er zelf uit mag. Hoe is het nu met haar taalbegrip? Misschien zou je nog iets met pictogrammen kunnen doen? Uitleggen met plaatjes. En denk je dat ze zonder middagslaapje zou kunnen? Anders zou je dat ook nog eens kunnen proberen.
@ Manonwerksma: ik had wellicht iets duidelijker moeten zijn; behalve dat ze weinig tot niet kan praten, heeft ze ook een achterstand in taalbegrip. Het ligt dus niet zo simpel dat ik haar voor het slapen kan zeggen dat ze moet roepen als ze wakker is en dat ze dat na het slapen nog weet. @ Romy: Ik vind het eigenlijk lastig om te zeggen hoe nu precies haar taalbegrip is. Ze begrijpt een hoop, maar vooral op de korte termijn. Ik heb niet het idee dat iets uitleggen en van haar verwachten dat ze het na haar middagslaap in de praktijk brengt al echt bij haar binnenkomt. In de ochtend wordt ze eigenlijk altijd direct als ze wakker is uit bed gehaald omdat dat meestal is als mijn man gaat douchen. Hij legt haar dan gelijk nog even gezellig bij mij in bed. Ik heb wel eens geprobeerd zonder middagslaapje, maar dan is ze eind van de middag echt niet meer te genieten. Zelf uit bed heb ik ook aan gedacht idd, ware het niet dat ze nog in haar ledikant slaapt en ik echt bang ben dat ze alles overhoop haalt als ze er zelf uit kan. Maar misschien toch wel een goede optie hoor, en dan maar op alle lades kindersluitingen doen . Picto's! Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Ook een goed idee denk ik. Misschien ook eens met de leidsters op haar kdc bespreken, wat zij denken dat een goede aanpak is voor haar. Dank voor al je meedenken!
Weet je zeker dat ze net wakker is als ze begint te huilen? Misschien is ze al even wakker en ligt ze gewoon stil te wachten tot je komt. Heb je de babyfoon nog aanstaan? Wil je hier geen rotgevoel mee aanpraten hoor, want ik weet als geen ander hoe het is als je kind niet kan communiceren. Ik zou ook zeker een ander bed gaan introduceren. Een grote meidenbed. Sinds Sven een 'groot jongensbed' heeft (formaat peuter, maar goed) slaapt hij veel beter.
[QUOTE=Amethist;15003078]@ Manonwerksma: ik had wellicht iets duidelijker moeten zijn; behalve dat ze weinig tot niet kan praten, heeft ze ook een achterstand in taalbegrip. Het ligt dus niet zo simpel dat ik haar voor het slapen kan zeggen dat ze moet roepen als ze wakker is en dat ze dat na het slapen nog weet. Sorry dat had ik er niet uit begrepen. dan heb ik niks gezegd klinkt dan wel heel betweterig wat ik zei, dat was niet de bedoeling. ik denk dat het misschien wel helpt als ze er zelf uit kan, dan kan ze er zelf controle over uitoefenen. kan je ledikantje niet omgebouwd worden? wij hadden er een waar 1 zijkant uit kon.
geef haar een belletje, dat is leuk voor haar en voor jou. Versier desnoods samen het belletje zodat het heel bijzonder wordt.
Inderdaad misschien moet je eens een groter bedje proberen, Chloe werd met ongeveer 2.5 ook onrustiger met wakker worden en werd altijd huilend wakker, erg irritant Wij hebben een peuterbedje gekocht en het middagslaapje afgeschaft en het ging geweldig!
@ Romy: Wij hebben nooit een babyfoon gehad, maar idd, het zou natuurlijk kunnen dat ze al langer wakker is. Dat is dus echt nooit in me opgekomen hè . @ mamavanmeisje: Nou, dat vind ik ook nog geeneens zo'n gek idee van dat belletje. Dank! @ Manonwerksma: Dat geeft niks! Kan jij ook niet weten met de beperkte info die ik daar omtrent gaf. Nou, echt dank voor de reacties hoor, ik heb er zeker iets aan! Binnenkort toch maar eens over naar een bed zonder spijlen. We kunnen 1 kant van het ledikant afhalen, dus dat gaan we eerst maar eens proberen.
Zijn veel kinderen die na het middag slaapje even anders te pruimen zijn. Hier laat ik ze of met rust ( soms valt ze wel eens op de bank in slaap en maak ik haar voor 4 uur wakker.) maar wel rustig. Geen drukke dingen doen. En uit bed halen hoeft niet omdat ze eigenlijk s middag.s niet meer slaapt. En ze kan eigenlijk zelf gewoon het bed uit. Zo dra ze dat konden. Soms ligt ze in haar eigen bed s nachts en dan roept ze me ook ook mama en dan een beetje namaak huilen ga er halen en leg er naast me neer. s morgens pakt ze mijn mobiel en gaat sesamstraat of zandkasteel op mijn mobiel kijken. Misschien dat geef haar even wat in de handen om wakker te worden. En laat ze lekker met rust meestal trekt het van zelf wel bij. En misschien het middag slaapje korter gaan maken ze is al 3 geweest toch!
kdC, niet kdV. Am, *knuffel* voor jou, wat vervelend dat A'.tje nog steeds zo wakker wordt! Hoe lang slaapt ze gemiddeld? Als je haar na een uur wakker maakt, hoe reageert ze dan? Kan ze daar tegen, of helemaal niet? En als ze bij je moeder slaapt of op het kdc, wordt ze dan ook huilend wakker of niet? Wie weet is een bed waar ze zelf uit kan inderdaad een oplossing
Hmmm waardeloze situatie Ik zou eerst een babyfoon proberen, misschien kan je er 1 lenen ipv meteen een kopen om te kijken of ze echt al een tijdje wakker is voordat je het misschien hoort (en ze gaat krijsen)? En misschien is ze toch een beetje toe aan het overslaan van haar middagslaap? Een overgangsfase? Misschien kan je haar toch op proberen te houden en om 16:00 even 30-45 min voor de tv zetten? Onze dochter had dan vaak een inzakker en dat hielp hier goed. Anders kan je haar misschien 30 min in haar kamer laten spelen ipv laten slapen zodat ze toch een beetje tot rust komt? Of anders om de dag laten slapen?
@ Eylem: Bij mijn moeder heeft ze het ook regelmatig, op de opvang nooit. Maar daar slaapt ze natuurlijk ook met de andere kindjes en dat is natuurlijk ook wel lekker gezellig wakker worden . Duur van het slapen verschilt, soms maar 3 kwartier, maar soms ook 1,5 uur en maakt geen verschil voor hoe ze wakker wordt. Ik denk idd dat we binnenkort maar eens 1 kant van het ledikant eruit gaan halen, eerst nog even van die ladeslotjes scoren . Dan haal ik gelijk de klamboe weg en doe er een mooie muursticker voor in de plaats om het extra leuk te maken.
Goed idee en nog leuker: doe het samen. Laat haar helpen om d'r kamertje op te fleuren. Of zelf de muursticker uitkiezen. Ik heb samen met Sven z'n peuterbedje in elkaar gezet. Hij was zo trots en heeft zonder problemen de overstap naar een groter bedje gemaakt.
Kan me voorstellen dat je er gek van wordt. Dat humeur na het middagslaapje herken ik wel. Het krijsen niet. Dat doet N. eerder bij het naar bed gaan! Heb geen tips verder voor je, maar wel een dikke knuf!
Misschien heeft ze wel een nachtmerrie gehad vrienden van ons hebben een dochtertje van 3 die 8 van de 10 keer huilend en gillend wakker wordt volgens hun door nare dromen/nachtmerrie+s duurd ook altijd even voor ze weer rustig is, hun dochter kan praten en zeggen wat er is en zegt altijd geen leuke droom. Al geprobeerd met de spijltjes uit het bedje? onze dochter slaapt sinds ze 20 maanden is in een peuterbed en komt er nu met 25 maanden wel zelf uit maar komt gelijk naar ons toe s´morgens gaat dus niet spelen of in kastjes zitten.
Nee, we gaan van de week even van die ladesloten halen en dan het bed pas omturnen, anders kan ik me al een levendige voorstelling maken van hoe ik haar kamer aan ga treffen...