Wel eens eerder dan 4 maanden bijvoeding gegeven?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama-in-love, 25 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Wat moet ik dan? Hij blijft honger houden..Dit is alleen bij de fles van 11u, dan is de 4 uur ertussen te lang. Kan hem niet meer geven want dan zit hij over de liter heen.. Kiezen tussen 2 'kwaden' lijkt mij.

Ik lees een hoop commentaar, maar vrij weinig tips over hoe we het anders aan zouden kunnen pakken?

2. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    laten verhongeren is hun andere optie dan denk ik kylie ;) :p want dat is voor elke leeftijd. rijstebloem mag pas vanaf 4 maanden en geen dag eerder :p

3. Kylie1986

Ja, denk het :D

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

En wat vaker een kleiner flesje? Mijn dochter wil ook soms eerder en dan tel ik als het ware gewoon de schepjes zodat ik niet op de liter kom. Soms zit er zelfs maar 2 uur tussen.

5. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    4 uur tussen flessen is echt veel op deze leeftijd. Zelfs mijn zoontje van 6 maanden lukt dit niet.

Je schrijft dat je net 2 weken geleden gestopt bent met BV geven. Bij heel veel kinderen (ook bij die van mijzelf) zie je vaak dat je een "doordrink" effect hebt (hoelang ze ook over de fles doen).
    Bij BV heb je dat de baby eerst moeite moet doen om de melk te krijgen (toeschiet reflex), dan krijgen ze pas de melk. Als de melk op begint te raken, word de melk steeds iets minder, waardoor de baby weet dat het bijna op is.
    Bij flessen heb je dit niet. Je zet de fles in de mond, ze drinken en voor hun gevoel is het gewoon "in 1x op". Dit snappen ze niet, want ze hebben geen signaal gekregen dat het bijna op is.
    Hoe groot je de flessen ook maakt, maakt niks uit. Ze blijven het signaal "honger" houden.
    Gaf je BV op verzoek? Dat kun je met KV net zo makkelijk doen. Op deze leeftijd drinken ze om de 2 á 3 uur. De ene keer laten ze wat langer er tussen zitten, de andere keer wat meer.
    Ook zou ik je flessen kleiner maken, en de rekensom voor zijn gewicht gebruiken. Dan heb je een mooie indicatie hoeveel hij per dag ongeveer mag hebben, en dit verdeel je dan over de flessen.

6. Kylie1986

Kijk, bedankt!

Heb idd bv op verzoek gegeven, heb dit met kv ook geprobeerd, met als gevolg dat hij bleef vragen en dus over een liter zat.
    Dit was hetzelfde met kleinere flesjes korter op elkaar..
    En juist met de grotere flessen en 4 uur ertussen gaat het beter dan met kleinere flessen en 3 uur ertussen. Dat was al een hele verbetering.

Die rekensom is toch 150ml per kilo? Is dat 150 water of klare voeding?
    Jens woog 21-8 4715 gram, was in 2 weken tijd van 3890 naar 4715 gegaan.. Vandaar dat ik nu de hoeveelheid aan hou voor 5kg (van de verpakking)

7. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Nou nou wat een felle reacties weer! Als de post van TS goed gelezen zou worden, is duidelijk dat ze aan t tobben is met haar baby. Als je de osteopaat, huisarts en kinderarts al gehad hebt, kan ik me voorstellen dat je alles onderzoekt om een tevreden kind te krijgen.

Daarmee zeg ik niet dat bijvoeding op dit moment goed is, maar wat meer begrip kan geen kwaad!

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    idd. Joekie is al een hele tijd aan het kwakkelen met flessen en weet ik t wat. Op een gegeven moment heb je al zoveel geprobeert dat je t ff niet meer weet. en dat je dan denkt aan Rijstebloem in het flesje vind ik dat echt geen gek idee! sommige dames reageren zo heftig alsof ze haar kind aan het vergiftigen en martelen is. beetje overdreven. tuurlijk kan je t er niet mee eens zijn maar om nou zo heftig te reageren vind ik wat overdreven. ze vroeg naar mensen die wél bijvoeden eerder dan 4maanden. niet om afgezeken te worden hoe slecht ze wel niet bezig is.

9. Sappie86

Sappie86 Bekend lid

28 aug 2011
    575
    0
    0
    Amen!! +1

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik alles goed lees is er met het kind niets aan de hand ja. Maar hebben we een moeder die aan de ene kant onzeker en aan de andere kant eigenwijs is.
    Het is een hele kunst en het kost tijd om de taal van je kind te verstaan. Tijd om 'The Fussy Baby book' eens te gaan lezen. Makkelijk te estellen via Amazon.

11. Kylie1986

Ik vind het absoluut niet van onzekerheid getuigen, eerder het tegenover gestelde!

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dit is natuurlijk weer het andere uiterste, maar er zit nogal een verschil tussen 4 maanden en 1,5 maand! Dat is bijna 1/3 van het leventje van zo'n kindje...
    Maar ja, veel argumenten waarom het niet goed is worden dan gewoon weggewuifd. Natuurlijk gaat het ook wel eens goed, maar je zal net degene zijn waarbij het niet goed gaat en dan zit je op de langere termijn met grotere problemen. (ipv alleen op kortere termijn kijken 'hij slaapt nu lekker')

Natuurlijk is het belangrijk om je moederinstinct te volgen, maar dat wil niet zeggen dat het altijd goed uitpakt. Maar iedereen heeft z'n eigen grenzen en prioriteiten...

Hier BV gegeven de eerste 6 maanden, dus geen 'last' gehad van een maximum aan voeding per dag, maar kan me zeker voorstellen dat het lastig is.
    Weet niet wat er verder al geprobeerd is:
    - wat extra water toevoegen aan de fles voor vulling
    - draagdoek
    - speentje
    - wandelen (in wandelwagen)
    - wat nutriton toevoegen aan de fles (ipv rijstebloem), dat het wat meer indikt en wat zwaarder valt?? (mag wel al vanaf geboorte)

13. Kylie1986

Wandelen,spelen, knuffelen, draagdoek, badje..allemaal geprobeerd. En extra wat is geen optie omdat ie dan over de liter zit.

14. Kylie1986

Nutriton is idd ook een optie, maar hij spuugt niet.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Maar misschien vult het wat meer, doordat het zwaarder valt???

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hongerlapjesvoeding al geprobeerd?
    En therapeutisch flesvoeding (erg geschikt voor kinderen die borst gewend in):
    -kleinst mogelijke speen op de fles
    -dop stevig op fles draaien
    -speen niet in mond steken, maar lipjes aaien en kind laten happen
    -speen diep in de mond, lipjes moeten harde rand raken
    -kind zo rechtop mogelijk zittend laten drinken, fles zo horizontaal mogelijk houden, zodat je niet, zoals bij een liggend kind de melk 'naar binnen giet'
    -halverwege fles boer/verschoonpauze

17. Kylie1986

Bedankt voor de tips! Ga nutriton ook eens proberen, kijken hoe hij daarop reageert.

@dirksmama: weet niet wat je met hongerlapjesvoeding bedoelt maar hij krijgt al voeding voor hongerige baby's (forte).
    Even op je andere tips terugkomen. Moet apart quoten, zit op mobiel ;)

18. Kylie1986

En therapeutisch flesvoeding (erg geschikt voor kinderen die borst gewend in):
    Wat bedoel je hiermee? Ken ik niet
    -kleinst mogelijke speen op de fles
    Heeft ie al, anders drinkt ie te gulzig en ligt ie constant lucht mee te happen
    -dop stevig op fles draaien
    Check ;)
    -speen niet in mond steken, maar lipjes aaien en kind laten happen
    Doet ie, overgehouden van de bv. Ik had begrepen dat sommige kindjes dit 'vergeten/afleren' als ze vanaf dag 1 kv krijgen
    -speen diep in de mond, lipjes moeten harde rand raken
    ga ik op letten, dat is een goeie
    -kind zo rechtop mogelijk zittend laten drinken, fles zo horizontaal mogelijk houden, zodat je niet, zoals bij een liggend kind de melk 'naar binnen giet'
    Doen we al :)

-halverwege fles boer/verschoonpauze
    Doen we idd een paar keer tussendoor. Hij heeft de gewoonte op tijdens de voeding te poepen ;)
    En ook regelmatig boeren idd, anders gaat ie slordig drinken merken we bij hem

19. Onje

Onje Niet meer actief

Nutriton zou ik zeker eens doen.
    Heeft bij ons ook geholpen zo heb ik gerekt tot 3 maanden en toen begonnen met groente.

Succes hoop dat je wat aan de tips hebt!

20. sanneke85

sanneke85 Nieuw lid

21 aug 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Johannes brood pitmeel heeft hier geholpen! Werd hij gelijk een stuk rustiger en voldaan van. Met 14,5 weken begonnen met pap savonds en af en toe wat fruit hapje proeven, dus ook net voor de 4 maand. Ik heb er wel steeds een paar dagen tussen laten zitten om te kijken hoe hij er op reageerde. Ik denk trouwens dat een fruit of groente hapje erg lastig word ver voor de 4 maand omdat ik denk dat ze dan nog niet zo goed van een lepeltje kunnen eten. Maar dat weet ik ook niet zeker :S

Deel Deze Pagina