medisch onderzoek voor een overlijdensrisicoverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Marieke1983, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hoi allemaal,

we zijn druk bezig met de koop van een huis en daarbij hoort natuurlijk een overlijdensrisicoverzekering. daarvoor heb ik een formulier over mijn medische geschiedenis moeten invullen.
    vandaag heb ik te horen gekregen dat ik een medisch onderzoek moet ondergaan voor acceptatie. daar heb ik zelf niet zoveel problemen mee, ik ben te zwaar, maar kerngezond (heb ik pas laten onderzoeken) en ik ben lang en intensief onder behandeling van een psych geweest, omdat ik een eetstoornis heb gehad als gevolg van een eenmalige mishandeling en verkrachting. niet mis dus, maar alles is al een tijd goed en ik heb alles verwerkt met dank aan een supergoede psych die ik heb gehad.

wie heeft ook zo'n onderzoek gehad, en wat kan ik verwachten? waar zouden nu over vallen, mijn overgewicht of dat ik onder behandeling ben geweest van een psycholoog? betaal ik nu straks automatisch meer premie, of -als ze zien dat ik al een tijdje prima in orde ben- gewoon hetzelfde als mijn vriend? natuurlijk is het voor iedereen anders, maar wat ervaringen horen zou fijn zijn!

groetjes, Marieke

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

Wij hebben zo'n onderzoek ook gehad. Ik ben niet overal in de vragenlijsten helemaal eerlijk geweest. Als je alles moet invullen wat je ooit gehad hebt (toen je bijvoorbeeld een baby was) ... das een beetje overdreven.

Maar inderdaad overgewicht (ik heb het flink dus ik kan het weten) kan ervoor zorgen dat de premie stijgt. In ons geval is dat ook gebeurd. Het ging geloof ik om € 7 per maand dat erbij kwam.

Groetjes en succes!
    Josien

3. Marieke1983

wow, wel 7 hele euro's ;)

wat hebben ze precies gedaan tijdens het onderzoek als ik vragen mag?

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Een kennis van mij heeft ook zo'n medisch onderzoek gehad. Haar is werkelijk tot het onbeschofte aan toe de kleren van het lijf gevraagt :(
    Ze kampt met overgewicht, heeft psychische problemen en is aan de AD. Het proces heeft redelijk lang geduurd meen ik mij nog te herinneren... Haar premie was ook flink verhoogt.

Wij hadden een fijne makelaar :) Die heeft gezegt nergens de waarheid neer te zetten waar ze moeilijk over konden gaan doen.
    Ik rook dus niet en heb geen overgewicht (ahum) :)

5. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ik heb ook een onderzoek gehad. Vragenlijsten invullen. wegen en bloedprikken voor HIV.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, alleen heb ik in een ziekenhuis gewerkt en daar vragen die verzekeringsmaatschappijen regelmatig om medische verklaringen van artsen over patiënten, dus als die aangeven dat jij wel degelijk rookt en overgewicht hebt, kun je vaak naar je centen fluiten mocht er wat gebeuren.

7. veertje

veertje Fanatiek lid

Wij hoefte alleen maar een formulier in te vullen en voor de rest helemaal niks :D

8. boterbloem

boterbloem Actief lid

20 apr 2007
    215
    0
    0
    Ik heb een psychische aandoening (als je het zo wil noemen)
    mijn psychiater moest een verklaring invullen en ik was wel duurder uit uiteindelijk.

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mocht je een premie-verhoging krijgen, dan kan je ook aan je adviseur vragen of hij niet een verzekeringsmaatschappij heeft die met een verkorte acceptatie werken. Dan hoef je tot een bepaald bedrag maar 10 vragen in te vullen ofzo.

10. Rose1982

Rose1982 Niet meer actief

Een collega van mij heeft ook overgewicht en bij haar werd er een bloedonderzoek gedaan en bloeddruk gemeten. Dit duurde 3 weken voordat ze de uitslag kreeg :(

11. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    In ons geval werden we op de weegschaal gezet, werden onze ogen getest, en moesten we urine inleveren. Daarnaast de eerder genoemde vragenlijsten (inderdaad... té eerlijk zijn kan denk ik ook ;)) en werd er bloed geprikt om te kijken of we HIV geïnfecteerd waren.

Ach, het was niet vervelend...

12. joepies

joepies Bekend lid

9 okt 2007
    579
    0
    0
    Wij zijn ook helemaal gescreend, gewogen , oren, ogen bloeddruk, urine , bloed hiv etc etc,

En ik zou wel eerlijk zijn, mocht er iets gebeuren wat is terug te voeren op wat je toen al wist dan heb je het voor niks afgesloten en kun je naar je centen fluiten.

13. Marieke1983

eerlijk zijn doe ik sowieso, ik ben iemand die altijd alles goed geregeld wil hebben en volgens de regels doet.

ook als ze me helemaal gaan ondervragen heb ik geen moeite mee, ze mogen alles weten. ik hoop alleen dat ik ze ervan kan overtuigen dat ik geen risico vorm. ik heb totaal geen psychische klachten meer en ik sport gewoon. ik vind daar toch wel een verschil inzitten met iemand die een inactief leven leidt en alleen met zak chips op de bank zit. (al heb ik die periode wel gehad ;) )

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb gelogen, ik moest mijn gewicht opgeven en kon geen aanvulling geven dat ik 30 kilo zwaarder was vanwege mijn zwangerschap?! dus heb ik mijn gewicht van voor de zwangerschap opgegeven.

Jo79, een verzekeringsmaatschappij mag toch niet zomaar op eigen houtje een medische verklaring opvragen? daar moet jij toch toestemming voor geven?

15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.814
    4.057
    113
    wij moesten een formulier invullen met vragen over je gezondheid en er werd bloedonderzoek gedaan naar HIV.

16. Marieke1983

hmm.. als dat alles zou zijn valt het wel mee. ik ben afgelopen maandag voor de vk ook op hiv geprikt dus als ik die uitslag meeneem hoeft het misschien niet eens nog een keer.

alleen waarom dat prikken op hiv elke keer? is dat standaard?

ik heb trouwens ook mijn gegevens van voor de zwangerschap ingevuld. gewicht is bij mij nog niet toegenomen, maar mijn alcoholgebruik e.d. heb ik van voor de zw.schap ingevuld.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben mijn formulier gisteren ingeleverd, ik ben heel benieuwd of ik naar een arts moet of niet. Een aantal dingen heb ik ook niet ingevuld, ook omdat ik dan de opvolgende vragen amper wist te beantwoorden. Zo heb ik last gehad van hyperventilatie en ben ik daar een paar keer voor bij fysio's geweest, maar wanneer?

En iemand schreef over gewicht en dat je niet kon schrijven dat het van de zwangerschap was: Zoiets had ik bij familie. Mijn vader kant, kampt allemaal met een hoge bloeddruk en sommige met hartklachten, maar ze hebben dan ook stuk voor stuk flink overgewicht. Toen mijn vader 15 kilo afgevallen was, was zijn hartfunctie echt ontzettend verbeterd. Dus dat heb ik ook op dat formulier gezet. Hartklachten en hoge bloeddruk, mede door overgewicht, sinds flink afgevallen, klachten sterk verminderd. Iets in die trant. Ik vond zowiezo dat je weinig ruimte had om dingen in te vullen.

Maar oke, we zullen zien hoe het afloopt hier. Vandaag moet ik achter een werkgeversverklaring aan.. Maar m'n baas zat komende uren nog in een bespreking.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wat is eigenlijk overgewicht?

Ik heb maat 36/38, maar mijn buik is wel te dik.

Omtrek 85 cm, is te dik en eigenlijk overgewicht.

:(:

En gewicht voor de zwangerschap vind ik inderdaad een betere indicatie dan gewicht net na de zwangerschap ( dat is niet eerlijk, ;) )

19. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    hoi

toen ik samen ging wonen moest ik ook een onderzoek ondergaan.
    op dat moment woog ik veel te veel.
    ben in de jaren daarna meer dan 40 kg afgevallen. maar ik blijf hoge premie betalen.
    tja.. dikke mensen gaan eerder door zeggen ze dan, aa tuurlijk..
    maar goed.
    verder was het gewoon wat onderzoeken van de ogen en urine, bij mij geen bloed afgenomen.

20. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Tegen ons zeiden ze eerst dat we zo'n onderzoek moesten maar toen hoefde het toch weer niet omdat we onder de 40 waren en ingevuld hadden dat we gezond zijn.
    Uiteindelijk kregen we alleen een extra premie per maand omdat ik te zwaar ben van jawel... 3 euro!

Deel Deze Pagina