Wel/geen composiet aanrechtblad: vlekken, schoonmaken, onderhoud?

Discussie in 'De lounge' gestart door Micera, 26 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe keuken, en twijfelen over het blad.

Composiet of natuursteen vind ik qua uitstraling verreweg het mooist, zeker vergeleken met laminaat (kunststof). Maar ik lees toch ook wel overal dat je moet opletten met vlekken. Wat mij betreft is een keuken om in te leven. Ik maak echt wel regelmatig schoon, maar ik ga niet bij ieder vlekje of na iedere kookbeurt meteen het aanrecht afnemen. Dat kan ook enige tijd later gebeuren.
    Bovendien heb ik straks 2 kinderen + een man ;);) die ook niet altijd opletten wat er gebeurt met het blad, en hoe lang een vieze vlek blijft liggen.

Ik twijfel daarom voor de keuze voor composiet. Dat zou minder gevoelig zijn dan echt natuursteen, omdat het dichter qua structuur is, vanwege de gebruikte hars. Maar is dit echt zo? Of is het nog steeds vlekgevoelig?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van gezinnen die al langere tijd een composieten aanrechtblad hebben. Is het opletten met vlekken? Bijvoorbeeld als een glas cola omgestoten wordt, of er spaghettisaus op lekt, of kersensap?

Hoe lang zit het composiet aanrechtblad nu in de keuken, en zitten er al vlekken op? Zo ja, waar zijn die door ontstaan?

2. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben denk ik nu zon 5 jaar een composiet aanrechtblad. Eigenlijk hebben wij nauwelijks last van vlekken. Het enige wat je ziet is kalk bij de kraan en dit krijg ik ook echt niet meer weg. En thee vlekken blijven goed zitten. Inmiddels na zon paar jaar ben ik ietsjes minder voorzichtig en verwijder ik deze vlekken met bleek. Heb eerst een hoekje geprobeerd waar altijd het koffiezetapparaat staat en zag niks geks. Je moet het niet laten intrekken of zo, want dan kan je het blad beschadigen. Ik doe gewoon af en toe een drupje om te poetsen, snel na poetsen en afrogen en weg is de thee...
    Ons blad ziet er nog hartstikke mooi uit en ik ben alles behalve een "schone" koker en een snelle poetser :)

3. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier ook nu ruim 2,5 jaar composiet, ik vond andere opties niet mooi. Heb zelfs een wit blad maar behalve vlekjes rond je kraam geen andere vlekken te zien zelfs niet achter het fornuis. Ben er nog steeds erg blij meer, na het koken veeg ik het ff met een vaatdoek met afwasmiddel al en dat is het.

4. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ohja we hebben zelf composieten vensterbanken, planten lekken wel eens maar daar ook geen vlekken op en dan poets ik toch echt maar heel weinig

5. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Wij hebben ook een composiet aanrechtblad. Nu zo'n vier jaar. Ziet er nog heel netjes uit hoor!
    We maken het gewoon schoon met een vaatdoekje met afwasmiddel/allesreiniger.
    Ik ben er nog steeds heel blij mee. Geeft een chique uitstraling.

6. Sifra

Sifra Niet meer actief

Hier ook een composiet blad en wat de andere meiden eigenlij ook al zeggen; geen problemen met vlekken die er niet meer uit/ af willen.
    Prima onderhoudsvriendelijk dus en persoonlijk vind ik het veel mooier dan een kunststof aanrechtblad.

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Hier ook een composieten blad en geen last van vlekken oid. Volgens mij is het zo dat de gezoete varianten wel vlekgevoelig zijn. Ik vind persoonlijk zo'n gezoet blad nog mooier, maar tja die vlekken...

8. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Mijn vriend is keukenmonteur en hij zegt dat composiet of natuursteen eigenlijk niet echt verschil maakt. Composiet is wel harder en dichter van structuur, dus iets krasbestendiger dan natuursteen. Dit geldt dan vooral voor de gepolijste variant, gezoet of gebrand heeft een meer open structuur (voor zowel natuursteen als composiet).

Als je nog vragen hebt mag je me gerust een pb sturen :) succes met kiezen!

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wij hadden antraciet graniet. Het was gezoet of gebrand... met van die lichtje putjes in, super mooi. Dat smeerden we om de zoveel tijd in met (ik meen) lijnzaadolie dat we bij de Gamma haalden.

Geen vlekken, alleen bij de kraan moesten we wat opletten. als je alles meteen opveegt is er weinig aan de hand.
    Super krasvast en je kunt er een hete pan gewoon opzetten. We zijn geen mensen die overal teveel op moeten letten, wij zijn echt gebruiksmensen. Wij zijn ook risicokandidaten om vlekken te krijgen, maar dat hadden we dus niet. Ik denk dat die olie super werkt.

10. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Wij hebben een donker composieten aanrechtblad, dat er na ruim vijf jaar nog heel mooi uitziet. Geen vlekken, maar ik moet zeggen dat ik wel na iedere kookbeurt een doekje over het blad haal.
    Qua onderhoud doen wij er dan weer bijna niets aan, en het blad is nog steeds mooi.

11. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Hier ook geen vlekken o.i.d...alleen vingerafdrukken van kleine kindertjes die over de rand willen kijken :D

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dit zijn nuttige reacties om te lezen. Het lijkt allemaal wel mee te vallen met de vlekken, en een gepolijst composiet blad is nog praktischer begrijp ik.

Ik ga daar eens op verder zoeken :)

13. eekhoorn

eekhoorn Actief lid

8 okt 2010
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben ook zo'n prachtig blad, maar... heel veel werk er aan!
    je moet het supergoed bijhouden, je ziet er alles op.
    nu is dat wel een actie die er nu goed inzit, en dan is het natuurlijk wel lekker fris. Maar ik heb standaard een doek liggen, om na elk gebruik het blad te poetsen.....
    (maar omdat ik het zo mooi vind, zou ik het zo weer doen)
    en ik geloof, dat wij inderdaad de gezoete versie hebben...

14. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Hier ook composiet in de licht grijze variant. Last van kalk heb ik niet. Vetvlekken zie je er wel op, maar met een vochtige doek erover en het is weg. Voorheen poetste ik het wel op met nog een droge doek. Nu gebruik ik hier de dettol touch voor. Geen vlek of iets dergelijks te zien. Dus qua onderhoud valt het mee.

15. Peppa

Peppa Actief lid

14 aug 2015
    155
    0
    16
    Het was niet je vraag maar wij hebben een Keramisch blad. Ook daar erg tevreden over!

16. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    9 jaar oud en nog als nieuw. Geen vlekken.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hier ook een composiet aanrechtblad. Wij zijn niet zo poetserig, maar er zitten geen vlekken op. We doen vaak snel even af. Wordt 1x pw grondig schoongemaakt. Zelf vind ik het fijn om het met groene zeep te doen. Enige waar het niet goed tegen kan, is zuur. Is op één plek iets mis gegaan en nu is daar de mooie gladde laag af. (Oh, we hebben dus gepolijst). Je ziet het niet, maar je voelt precies waar het nu een stukje groffer is. Gelukkig is het in de hoek waar we niet veel op werken. ;)

De kraan komt hier trouwens uit de gootsteenrand geloof ik, niet uit het blad.

18. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Ook hier een blad van keramiek, prachtig! Als je de matte versie neemt zie je er niets op. Zeker de moeite om daar eens naar te informeren. Hier trekt niets in, ook geen thee, wijn of bv sojavlekken.
    Het is sterker dan composiet.

19. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb inderdaad getwijfeld over keramiek of composiet. Uiteindelijk kom ik toch op composiet uit, omdat keramiek volgens de informatie stootgevoeliger is dan andere materialen.

Overigens heb ik nu offertes binnengekregen van composiet, dat viel me eigenlijk best mee! Dat maakt de beslissing ook weer wat makkelijker ;):D Nu nog nadenken over de kleur!

20. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Laat je goed adviseren in de winkel!

Keukenmaxx in Hoofddorp heb ik hele goede ervaringen mee!

Deel Deze Pagina