Wasbare luiers een goed idee?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sophievv, 6 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophievv

Sophievv Lid

2 okt 2024
    27
    4
    3
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn vriendin is nu 12 weken bevallen van haar eerste dochter. Ze heeft nu verschillende merken luiers geprobeerd, maar steeds zit haar dochtertje onder de uitslag. Nu heb ik hier zelf geen ervaring mee en is ze zelf ook ten einde raad. Ik zag wel wasbare luiers voorbij komen wat ook gelijk goed voor het milieu is. Mijn vraag was of iemand ervaring heeft met deze luiers of een andere goede optie heeft?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Naar de huisarts? Is het geen schimmel?

Wasbare luiers waren voor ons kind met eczeem niet fijn. Uiteindelijk de combi vaseline en pampers.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Kan een heel gevoelige huid zijn. Maar dan zou je moeten weten waar de uitslag zit om te kunne gokken of het de urine/ontlasting of de luier is.

Hier smeerde ik met DrLeenarts spul en dat werkte top. Sudocreme werd hier niet gewaardeerd. Maar met deze duur zou ik wel even checken bij de huisarts (CB sla ik voor medische zaken per direct over).

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    O ja dr leenarts, hebben wij ook voor nr3 gehad. Fijn spul.

Maar goed huisarts idd.

5. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat voor billendoekjes gebruikt ze?
    Wij hadden altijd Kruidvat sensitive. Gebruikten we de normale dan was het mis.

Bij kapotte billetjes smeerde ik Dr. Swaab Zinkolie. Eerst de billen goed laten drogen aan de lucht, liefst een paar keer per dag een tijdje in de blote billen. En dan goed dik insmeren.
    En zodra de luier een beetje nat of vies was, verschonen.

6. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.894
    113
    Vrouw
    Billendoekjes zijn ook heel irriterend. Ze zou al eens kunnen beginnen met wasbare luierdoekjes.

Eventueel zelfs overdag thuis af en toe de luier uit laten en de billen aan de lucht. Wel een doekje eronder leggen natuurlijk.

En een heel goede crème tegen luieruitslag is cicalfate van avene. Deze wordt bij mij op de kinderintensieve gebruikt als bepanthol niks doet. Alles met zink in pikt ook heel hard. Deze pikt dus niet. Dit wordt door de wondverpleegkundige echt aangeraden dan. Plus bovenstaande tips passen we ook toe.

7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw

Niet met dit merk ervaring, wel met totsbots bamboozle (tweedelig, luier en overbroekje). Die hebben ze op die webshop ook. Je kunt ook kijken bij nappys bijvoorbeeld maar blijf weg van alle AliExpress merken. Webshops als kaatje katoen en nappys hebben eu goedgekeurde stoffen. Bij AliExpress en andere Chinese webshops is dat niet altijd zo.

Wasbaar moet je vaker verschonen maar de baby heeft bijna nooit meer last van luieruitslag gehad. Ik ben er wel erg blij mee in ieder geval.

De eerste maanden heb ik hydrofielen (op bepaalde manieren vouwen als luier) en oogjesluiers icm een overbroekje gebruikt. Dit omdat de totsbots nog te groot waren.

8. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Niet specifiek met deze ervaring maar ik ben juist gestopt met wasbare luiers vanwege steeds terugkerende uitslag bij mijn zoontje. Ik verschoonde echt vaak, maar ik denk dat het toch steeds te nat was voor zijn huidje. Met wegwerp weinig last meer.
    Frambozenzalf smeren doet hier wonderen.

9. Sophievv

Sophievv Lid

2 okt 2024
    27
    4
    3
    Vrouw
    Utrecht
    Ze gebruikte van billendoekjes de sensitive van kruidvat huismerk inderdaad zal met haar bespreken voor een ander merk dan. Voor de uitslag was ze al naar de huisarts geweest en het was niks met de urine of iets te maken. De uitslag zit ook precies op de randen waar t broekje zit. Wij dachten dus misschien allergisch voor de stof of iets dat die uitslag daar vandaan komt? Broekjes van aliexpres was ze niet van plan dan wilt ze liever wat meer geld uitgeven aan een goed merk met eu keuring dan eentje van een chinese website.

10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.881
    6.405
    113
    Hier bij beide kinderen wasbare luiers gehad, van wegwerp kregen ze sneller luieruitslag maar bij wasbare luiers was het niet zo dat ze nooit uitslag kregen. Ik gebruikte wasbare billendoekjes, gewoon hydrofiele washandjes met water en een kleinnnn beetje huidolie van Weleda. Dat maakte goed schoon. Alleen water kan natuurlijk ook prima!
    Verder deed ik bij uitslag er een beetje zinkoxide-spray op, dat werkte echt ontzettend goed altijd. Bij een schimmeltje eerst miconazolnitraatcreme en dan die zinkoxide-spray erover, op advies van de huisarts.

Ik was zelf enorm fan van wasbare luiers, vond het echt makkelijk, maar het was bij allebei wel even zoeken naar wat werkte. De oudste had all-in-one broekjes van totsbots, met een extra inlegger voor meer absorptie. Maar de jongste plaste daar gewoon doorheen (als baby al, terwijl de oudste ze als jonge peuter nog prima aan kon), bij de jongste had ik een tweedelig systeem met een absorberende luier en een overbroekje erover.

11. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.018
    113
    Vrouw
    Hier ook een prettige ervaring met wasbare luiers. Totsbots Bamboozle werkte hier heel fijn. Onze jongste heeft ook een eczeemgevoelige huid en hij heeft geen last gehad van de wasbare luiers. Wasbare billendoekjes werken ook 100x beter dan wegwerpdoekjes.

Er worden ook veel tweedehands luiers aangeboden, mocht ze het wel willen proberen maar de investering te groot vinden. En sommige webshops hebben ook huurpakketten, zodat je het even kunt proberen.

Deel Deze Pagina