Over een maand gaan we op vakantie naar Frankrijk (zuiden, Provence). We rijden met een dochter van bijna 2,5 en zoon van 8 maanden. Beide kinderen slapen goed in de auto maar we hebben nog nooit een lange rit gemaakt. Is het verstandig om in twee keer te rijden of lukt het in een keer? Rij je dan s nachts of overdag? Graag wat advies en eventueel tips in welke plaats te stoppen voor overnachting?
Hangt van verschillende dingen af: hoeveel uur is het totaal rijden, rijden jullie beiden, of maar 1 persoon. Vaak kun je als je 's nachts gaat rijden, bijv om 00.00 uur een stuk doorrijden en lijkt de rit voor de kinderen omdat ze slapen minder lang.
Wat wij altijd doen is om 03.00 gaan rijden en dan ben je er aan het einde van de middag. Wij vinden dit het fijnste eerste jaar wel met overnachting gedaan Maar vonden dit niet fijn dan zit je 2 dagen in de auto. Moet wel zeggen dat wij een makkelijk kind hebben die vind auto rijden niet erg en hoor je echt niet
Wij deden de kinderen gewone bedtijd naar bed en dan zelf van 20 tm 23 uur slapen daarna dus rijden. De eerste chauffeur ging al eerder slapen.
als je idd al een deel s nachts rijd zullen de kinderen slapen, tegen de tijd dat ze wakker worden stop je voor een uitgebreid ontbijt en ff flink spelen en rennen. dan weer de auto in en met de lunch weer ff flink spelen en eten. dan nog een paar uur en ben je er al! hoeveel km is de reis ongeveer? en ik zou nooit een overnachting vooraf boeken, langs de snelweg genoeg hotelltjes en stel dat je net van te voren in een mega file komt ben je pas heel laat in je hotel voor je overnachting.
Wij zijn in juni naar Frankrijk geweest, voor ons ruim 900 km. Met onze dochter van toen 8 maanden die amper slaapt in de auto Heen hebben we een hotel genomen en het lekker op ons gemakje gedaan! Lekker lang stoppen! Terug hebben we het in 1x gedaan en dat ging ook prima!
Haha grappig wij zitten ook in dubio. Voor ons is het ongeveer 1100 km. Wij twijfelen of; rond 22:00 uur 's avonds rijden en dan in 1x door en dan HOPEN dat Ivan 's nachts goed slaat in de auto. Of we vetrekken direct na het ontbijt en dan overdag rijden naar parijs en daar overnachten en 's ochtends na het ontbijt weer verder. Dan rij je dus 2x overdag. Ik neig meer naar in 1x doorrijden. Ik kan je dus nu nog niet verder helpen sorry
wij gaan vanuit brabant naar de cote dazur. volgens onze tom tom een uurtje of 12 rijden. we hebben bij macon, tussen dyon en lyon in een hotel geboekt met zwembad. bedoeling is dat we sochtends rond een uur of 6 vertrekken en dan in de middag aankomen bij het hotel welke ook een zwembad heeft dus dan kunnen we daar nog even zwemmen, eten en dan naar bed. volgende dag op ons gemak ontbijten en opstarten en weer vertrekken naar de camping waar we tussen 4 en 6 smiddags zijn. we hebben gedacht om in 1x te rijden, dus bv om 12 uur snachts vertrekken, dan ben je al een heel eind als de kinderen wakker zijn. maar ja, zoon is altijd om half 6 wakker dus dan zit je daar toch mee qua voeding etc.. en dan heb je beide snachts gereden en zijn de kinderen de volgende dag vol energie en wij beiden brak. dus vandaar de beslissing om te overnachten.. of het iets is ?? geen idee... we zullen zien.
Wij hebben het in het verleden ook nooit gedaan. Op de dag dat we gingen inpakken, stonden we om 04.00 uur op. Dan een "gewone" dag er van maken en dan om 18.00 uur naar bed tot 00.00 uur. Daarna in de auto en lekker rijden naar het zuiden van Frankrijk. Wij rijden beide, dus je kunt dan aardige stukken rijden. Nu zou ik óf vaker en langer stoppen óf een overnachting boeken omdat onze dochter nu nog in de maxicosi zit. Ik lees verschillende verhalen op internet van mensen die met een jong kind in de maxicosi ver weg gaan, dus dit zou mij nu ook niet tegenhouden om ver te gaan. Maar wel in een ander tempo dan dat we vroeger deden.
Wij deden het altijd zo: man ging om 16:00 slapen en ik auto inpakken. Rond 22:00 gaan rijden en dan waren we er volgende morgen 10:00 uur. Onderweg het rijden afwisselen en de ander tijdens rijden weer slapen. Tent opzetten en dan had je nog stukje dag over om wat eten in te kopen etc.
Wij overnachten altijd! Ik heb geen zin om half slapend achter het stuur te zitten of in de stress te zitten dat mijn man in slaap gaat vallen. We vertrekken 's ochtends op een normaal tijdstip en rijden dan ongeveer 600 km. We boeken een leuke chambre d'hotes van Nederlanders en eten daar mee. Vaak hele leuke contacten gehad op die avonden. De volgende morgen rijden we relaxed richting het zuiden. Dit doen we op de terugweg precies hetzelfde. Je hebt een leuk begin en afsluiting van de vakantie!
Wij zijn vorige week naar Vasteras in Zweden gereden. Zijn om 01:00 aangereden en waren om 18:30 op de lokatie. Met onze zoon ging het goed,hij werdt om 08:00 wakker toen we op de boot van Duitsland naar Denemarken gingen en daar hebben we lekker ontbijt gehad.. Hij was erg moe dus sliep door de dag veel omdat we de dag ervoor zijn verjaardag gevierd hadden. We hadden een dvd speler voor in de auto meegenomen wat ook voor genoeg afleiding zorgde.. Als ik jullie was zou ik lekker in de nacht aanrijden zodat de reis voor de kinderen korter lijkt...overnachting zou ik niet doen persoonlijk...
Ik vind in de nacht rijden niks. Begin je helemaal verrot aan je vakantie. Vorig jaar eerste dag 7 uur gereden, overnacht en dag erna 5 uurtjes. Dit jaar gaan we 8 uur rijden, blijven een week op een camping en gaan dan verder zuidelijk om nog 2 weken te verblijven.
Zo doen wij het ook. Alleen geen chambre d'hotes, maar wel een hoteletje. Ik kom zelf ook uitgerust aan op vakantie en hoef niet te stressen over het 's nachts rijden en in slaap vallen....