Leonardo (of vergelijkbaar) onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Cygnet2, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hallo,

Zoon is afgelopen maandag begonnen in groep 3-4 binnen het Leonardo onderwijs en heeft het ongelofelijk naar zijn zin (in tegenstelling tot de kleuterklassen)..

Ik ben benieuwd of er hier meer mama's zijn met kinderen op vergelijkbaar onderwijs (De Leonardo stichting is failliet dus sommige scholen noemen het anders) en hoe jouw kind het ervaart en natuurlijk jij zelf.

Het is geweldig om te horen dat zoon al Spaans heeft gehad, schaakles, de meest leuke taakjes krijgt, ze samen een speciale dag hebben verzonnen (elke laatste vrijdag van de maand: verkleeddag maar met presentatie!) etc. En daarnaast hebben ze natuurlijk gesproken over de zomervakanties, gekeken waar de verschillende kinderen zich bevinden qua niveau (lezen, schrijven, rekenen). En vooral.. zo tevreden en blij. Hij is weer mijn lieve, gezeggelijk grote vent.

Een deel hoor ik van zoon maar ik kreeg vrijdag ook een nieuwsbrief: ontzettend leuk!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Geen ervaring op zo'n school.

Maar wel heerlijk dat je zoon zo op zijn plek zit daar. Moet een hele opluchting zijn om te zien dat je kind het leuk vindt nu.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De eerste week biedt veel hoop. Ik moet wel zeggen.. zoon ging best goed op het regulier onderwijs en we hebben echt lang getwijfeld. Toch de keus gemaakt en dat lijkt de juiste (al is een week wel wat snel natuurlijk om conclusies te trekken)

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Fijn dat je zoontje er zo van opgeknapt is!! Er is niets belangrijker dan dat ze goed in hun vel zitten.

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar de dochter van een vriendin gaat volgende week voor het eerst (1 dag per week). Hoop dat het voor haar ook een verademing is.

5. Astre

Astre Niet meer actief

Twee kinderen van goede vrienden van ons gaan er sinds een jaar heen. Ze vinden het geweldig en gaan eindelijk met plezier naar school. Ik hoor alleen maar positieve verhalen van ze. Fijn dat je zoon ook zijn plek gevonden lijkt te hebben.

Ik ben nieuwsgierig wat bij jullie uiteindelijk de doorslag heeft gegeven? Wij hebben er voor onze oudste ook wel eens over gehad. Ze doet het echter op dit moment best goed op het regulier, maar moeten we afwachten tot het niet meer goed gaat? Ik vind het lastig.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.077
    3.866
    113
    Wat fijn dat de eerste week zo goed beviel!
    Waar liepen jullie tegen aan, waardoor jullie toch voor deze vorm van onderwijs hebben gekozen voor hem als het op regulier onderwijs ook best aardig ging? Of is het gewoon een kind wat zich makkelijk aanpast en daardoor eventuele problemen minder zichtbaar zijn of wilden jullie liever problemen voorkomen?

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Astre en Jo79
    Voor ons was de ontwikkelingsvoorsprong niet de reden om voor speciaal onderwijs te kiezen. Ik denk dat onze school prima in staat is om kinderen te begeleiden die cognitief (sterk) voorlopen. Zo zit een vriendje van zoon in groep 3 regulier en leest vele malen beter dan mijn zoon (en zoon leest op niveau M4 of E4... :D) en die jongen zit daar helemaal prima.

Maar zoon is net een spons en hij leert naast lezen, rekenen en schrijven zo verschrikkelijk veel andere dingen. Het is ongelofelijk wat hij in de afgelopen 6 jaar allemaal aan kennis heeft opgedaan (en dan bedoel ik niet dat hij alles van Spiderman weet of alle automerken. Dit is ook kennis maar niet zijn ding zeg maar ;)
    Dit is wat hem beweegt.. leren en dan het liefst techniek.

Maar hij is ook een heel gezeggelijk kind en past zich dus snel aan en daarmee loert het risico van onderpresteren. Tot slot is hij een flinke einzelgänger.. omdat niet zo veel kinderen hem snappen, speelt hij het liefst alleen. Binnen Leonardo zijn er meer kinderen die hem snappen. Hij heeft vandaag zelfs aangekondigd verliefd te zijn ;) (lief!)

De twijfel zat in de pathologie bij andere HB kinderen (zoon heeft geen bijkomende pathologie al ben ik de eerste die zal zeggen dat hij best een aparte is :)). Zo'n klas is niet bepaald doorsnee.. niet qua IQ maar ook niet qua gedrag. Dat was dit jaar niet erg extreem en dat is wel prettig. Dat heeft wel wat twijfel weggenomen. Terug kunnen we altijd nog (onze school heeft regulier en Leo onder één dak)

Verder niemand die hier kids heeft op het speciaal (HB) onderwijs?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Astre, ik denk dat je heel goed moet blijven kijken naar je kind. Onze dochter is ook niet bepaald een domme maar zij sluit enorm makkelijk aan bij de andere kinderen in haar klas. Ze is ook dol op alle gewone meisjes dingen (roze, Disney, prinsessen, loomen, etc etc)

Zoon is heel anders.. Voetbal? Daar kan hij niets mee. Auto's? Nee, hoog uit dingen aan vast te maken. Spiderman, Hulk, Superman, etc etc.. hij weet amper wie het zijn. Disney Planes of Cars? Ook niet.
    Hij begint nu Lego een beetje te ontdekken... een beetje.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat goed zeg dat hij het geweldig vindt op zijn school! dat is belangrijk! hier, geen Hb opleiding of zoiets. maar ik dacht tamio's dochter? even wachten totdat zij je topic ziet natuurlijk!
    heel veel succes op school voor je zoontje!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Jup!
    Maar heb tamio al heel lang niet meer op zo gezien.

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Fijn dat hij zo goed op zijn plek zit! Lijkt mij een hele opluchting, ook voor hem.

Hier geen speciaal onderwijs. Ook geen Leonardo of iets in die richting in de stad.
    Zoon doet het gelukkig prima op school, omdat hij ( net als je dochter ) goed mee kan doen met de rest. Hij sluit zich snel aan bij andere kinderen.
    Gelukkig gaat school goed om met zijn lezen en rekenen. Ze bieden hem apart meer uitdaging aan. Hij maakt opdrachten voor groep 5/6. Een klas hoger is niet aan hem besteed, sociaal en emotioneel is hij echt 'nog maar' 6.
    Maar hij heeft ook zo zijn dingetjes. Hij kan helemaal op gaan in bepaalde onderwerpen ( nu zijn dat walvissen ) . Zijn afgelopen weekend naar een natuurmuseum gegaan met een walvis skelet. Leest alles wat los en vast zit daar over en wil walvis filmpjes zien.
    Auto's, voetbal etc. boeien hem ook niet.
    Lego wel, en hij maakt hele constructies.
    Hij gaat trouwens op wedstrijdzwemmen als sport. Past ook helemaal bij hem.

12. Saskia78

Assz: natuurhistorisch museum in Rotterdam is dan wel echt een aanrader ook :)

Hangt een enorme potvis al bij de ingang.
    En nog heel veel andere interessante dingen incl fossielen en rariteitenkabinet :)

In Rotterdam is 1 school die "Leonardo"-onderwijs geeft.
    In de spits al gauw een uur met de auto. (Zeker als de brug open is of is geweest dan ben je alleen al met die brug 20 minuten zoet. En daarna zelf nog naar het werk natuurlijk)
    Dordrecht is ongeveer even ver voor ons vrees ik.
    Beiden niet echt een optie dus.

13. Astre

Astre Niet meer actief

Dank je voor je antwoord. Ik vind het ontzettend lastig. Juist, omdat ik merk dat onze dochter moeite heeft met aansluiting vinden met klasgenoten. Ze houdt wel van prinsessen etc, maar is ook zeer geïnteresseerd in alles wat met de natuur te maken heeft. Haar lievelingsboek is bijv. een natuurencyclopedie en ze begrijpt niet dat leeftijdsgenoten hier niet uren in kunnen bladeren ;). Ze is hier vaak erg verdrietig over, omdat ze haar hobby's graag met anderen wil delen.
    Daarnaast heeft ze ook een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel voor haar leeftijd en dat wordt door leeftijdsgenoten niet goed begrepen. Gevolg weer meer verdriet. Aan de andere kant heeft ze het vaak ook wel naar haar zin op school. Ze krijgt veel uitdaging aangeboden, indien het gestructureerd wordt vindt ze wel de aansluiting met leeftijdsgenoten en een praktisch punt is dat het Leonardo-onderwijs niet in de buurt is.

14. Saskia78

Hier hetzelfde probleem maar nu 2 vriendinnen die allebei niks hebben met haar favoriete onderwerp (geschiedenisboeken) maar waar ze over andere dingen wel op haar eigen niveau mee kan praten.
    Dat is echt een wereld van verschil.
    Voor het eerst vind ze het niet extreem erg om naar school te gaan.
    Niet dat ze de lessen geweldig vind maar ze kan dan wel lekker met dr vriendin kletsen.

Typisch genoeg zijn ze qua intelligentie aardig aan elkaar gewaagd.. En verder niet zo.
    De ene is gek op sport, de ander op lezen...
    De ene is goed in rekenen, de andere in lezen.
    En als ze samen spelen? Dan spelen ze dat ze paw patrol zijn...
    Samen hebben ze bedacht dat ze de sheep patrol zijn (want schapen zijn veel cooler) incl alles erop en eraan..
    Ze zouden er een boek over kunnen schrijven want ze hebben een complete wereld voor zichzelf daarmee.
    Of ze spelen dat ze de wereld moeten redden.
    Geen extreme of vreemde dingen dus.

Maar als dochterlief zegt dat ze in zo'n cool museum is geweest dat weekend met bijv bovengenoemd potvissenskelet dan vind de ander dat cool of misschien niet interessant zelfs.
    Maar niet raar of vreemd of gek.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    @Saskia: Maar in de spits gaat die brug niet open. :p Neemt niet weg dat het vanaf jullie in de spits gewoon ver is...al zijn de schooltijden op zich wel gunstig. ;)

Mijn dochter zit op regulier onderwijs. We hopen het voor nu te redden met een groep overslaan, waarschijnlijk in combinatie met compacten en verrijken (school moet hier nog beginnen). Mocht dat niet het geval zijn, dan gaan we weer verder kijken. Eerste stap zal dan laten testen zijn, want met een IQ onder de 130 kom je bij "Leonardo"-onderwijs (het heet hier nu Da Vinci) niet binnen.

16. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik ben er nog :)
    Mijn dochter is nu aan haar tweede jaar begonnen. Groep 4 zit ze nu.
    Wij zijn ook erg tevreden.

17. Saskia78

Hmm ik moet zeggen dat ik geen idee heb van de schooltijden :)
    Is eht ook nog gunstig als je zelf ook een baan hebt? :)

Anyway.. Toen het bij ons echt nog een geoot probleem was zat ze nog niet in groep 3 en (toen in ieder geval) kon je er pas vanaf groep 3 naar een leo-klas.

Overigens is comoacten en verrijken wel noodzakelijk, ook als ze een klas overslaat.
    Als ze op hetzelfde doorleert als voorheen.. Kun je over 2 jaar nog een klas overslaan. Dat is toch niet zo practisch :)

18. Saskia78

Goed om te horen.

Hier genieten we nog vol van de vakantie.
    Hele gezin zou nog wel een paar weekjes erbij willen :)

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Saskia je weet dus van paw patrol..niemand kent het en mijn zoon is er gek op..

20. Saskia78

Hier op school is het helemaal hot!

Heel schoolplein vol met pawpatrols...:D

Moet zeggen dat ik het tekenfilmoje zelf niet echt geweldig vind teouwens.. Maar als je ziet hoe die kinderen er elke pauze weer druk mee zijn.. Dat is wel echt superleuk om te zien :)

Anne dr vriendinnetje wordt vaak om 17.00 opgehaald... Want dan zegt dr moeder: "als je opschiet.. Zijn we precies op tijd voor pawpatrol!"
    Iov 3 kwartier treuzelen zijn ze dan ineens zo weg :)

Deel Deze Pagina