Beste mama's, Wij verdenken verborgen reflux bij ons zoontje. Ik heb met het cb gebeld en die vonden de symtomen er ook wel erg op lijken. Zei vertelde dat wij niet meer konden doen dan dat wij al deden. Rechtop voeden, veel pauzes inlassen, goed laten boeren, bedje scheef zetten etc. Nu lees ik wel eens over johannes brood pitmeel door de voeding zodat de voeding iets dikker word en daardoor minder makkelijk omhoog komt. Ik geef borstvoeding, en vroeg mij af of dit ook samen kan gaan met borstvoeding? Dus dat ik het afkolf en dan via de fles geef. Ik hoor graag van mama's met ervaring.
Heb je al eens en lactatiekundige gecontacteerd? Door kleine aanpassingen in je borstvoeding kan je vaak refluxsymptomen vermijden. Dus veel meer dan de klassieke leefregels waar het cb over sprak. Heb je bijvoorbeeld overproductie? Dan kan je die door enkele ingrepen verminderen. Of misschien een te snelle toeschietreflex. Dan helpt het om de eerste melk op te vangen in een tetradoek voor je je kindje echt laat drinken. Of Google eens op biological nurturing: liggend voeden zodat je baby tegen de zwaartekracht in moet drinken en de melk dus sneller stroomt. Probeer eerst die zaken te overleggen met een lk voor je aan jbpm begint, want daar kunnen heel wat nadelen aan verbonden zijn.
Het beste is om eerst een LK te contacteren. Bij fv is rechtop voeden inderdaad het advies, maar ik weet dat in sommige gevallen bij bv het juist beter is als je ligt op je rug en je kindje op zijn buik bij jou drinkt. Dat is echt niet mogelijk bij flesvoeding. Er zit echt wel een aantal verschillen hoor en een goede LK kan met je mee kijken om gericht advies te geven. CB geeft meestal algemeen advies. Als je dat hebt gedaan kan je even kijken naar alle leefregels, zie ook in mijn weblog (even rekening houden dat het een aantal adviezen gericht is op fv). Pas als je die 2 dingen hebt gedaan kan je jbpm gaan proberen, maar dan zou ik het niet uit een fles gaan geven. Je kan ook jbpm met wat water of wat moedermelk mengen en vooraf (en indien nodig achteraf) een beetje geven in de mond. In de maag mengt het zich wel weer. Uit de borst drinken is doorgaans beter dan uit een fles, als dit een optie is. Een fles heeft een constante flow van begin tot einde. Een borst werkt gewoon anders, je hebt eerst toeschietreflex, daarna een rustigere afgifte welke steeds langzamer gaat. Dit zorgt ervoor dat jouw kindje weet dat het einde komt.
JBPM bindt bijna niet met bv en is niet anders dan bijvoeding. Daarbij is JBPM bij reflux echt achterhaald. Het dikt de voeding in waardoor het als een steen op het maagje ligt en niet meer omhoog kan. De reflux is niet weg, dus de maag probeert nog steeds de voeding de verkeerde kant op te krijgen, wat met de dikke voeding dus niet lukt en het lang duurt voor het maagje dan tot rust komt. Je zou even op de site van de LLL moeten kijken naar de het achteroverleunend voeden, zoals @Averlhach hierboven beschrijft. http://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/187-reflux-of-een-mondje-terug http://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/91-achteroverleunend-d-natuurlijke-voedingshouding
Ik ben geen voorstander van jbpm en over wel of geen bijvoeding, dat laat ik even in het midden. Maar jbpm dikt ook bv in. Het kan namelijk ook gewoon kraanwater indikken. En in bv zit uiteindelijk ook 'water'.
Ja en ik ben dat ook. Bv staat er om bekend dat het zich moeilijker kan laten indikken, maar ik ken (persoonlijk) meerdere moeders die hun eigen bv hebben ingedikt met effect. Dus zij geven geen bv?
Nee, dat beweer ik toch ook niet? Ik gaf aan dat bv met bijna niets in te dikken is en als het indikt snel weer dun wordt.
En ik zeg dat het wel kan. Ik heb het niet over van alles, ik heb het over jbpm en dat het wel mogelijk is.
En toch zegt ook la Leche League dat moedermelk nauwelijks in te dikken is met jbpm, Averlhach. De enzymen in de moedermelk breken de binding quasi meteen weer af.
Op de Facebookpagina van de Vlaamse LLL komt de kwestie van het nauwelijks indikken met jbpm wel vaak aan bod. Aangegeven door de leidsters dus.
Maar weet je wat het is? Als 1 iemand roept 'het kan niet' staan er altijd 10 mensen op die dat zonder nadenken, zonder proberen, na roepen. Een heel mooi domino effect. Dat zie je ook bijvoorbeeld in de discussies die we hier hebben over warm kraanwater. Er hoeft maar 1 kraamverzorgster te zeggen "het kan en mag". En de rest weet je net zo goed als ik, afhankelijk van hoe vasthoudend die moeder is blijft deze roepen dat het mag en kan. Het stukje wat ik heb gequote kwam rechtstreeks van de LLL site af. Mijn kennis gaf bv maar kreeg het kindje absoluut niet aan de fles, dus dan zou het 8 uur niets te drinken hebben. Dus dan maar met een lepeltje. En ingedikt ging dat gewoon vele malen beter. En dit verhaal lees ik ook op meerdere fora. Dat het moeilijker gaat? Kan ik mij iets bij voorstellen. En of je het wel of niet goed vind, tja dat is ook een mening. Mogelijk met onderbouwde feiten. Maar "het kan niet" is geen feit. En dat is wat ik zeg. Net zoals jbpm nooit bewezen werkzaam is bij reflux, maar ook nooit bewezen is dat het juist niet werkzaam is. Ik vind het troep, maar betekend dat dat het nooit werkt? Er zullen altijd ouders zijn die hebben ervaren dat het wel helpt.
Maar Averlhach, ik zei dus expliciet dat het niet op aangeven van een van de moeders is, maar informatie is die komt van de LLL leidsters zelf.
En ik zeg kraamverzorgster? Ik heb zelf gezien dat het wel mogelijk is. Dus ik verzin het maar? En andere moeders die aangeven dat ze het wel doen ook?
Ik heb toch nooit gezegd dat het niet mogelijk is? Alleen dat moedermelk moeilijk bindt en die binding in de maag weer verliest. En een LLL leidster weet toch écht wel meer van bv af dan een kraamverzorgster hoor.
Waarom ga je dan tegen mij in? En nergens beweer ik dat een kraamverzorgster meer van bv weet dan een LLL leidster, mijn woorden worden nu verdraaid. Ik maak een vergelijking die nu uit zijn verband word getrokken.