Help, wil graag meer info over vroeggeboorte!

Discussie in 'Prematuur' gestart door ipad, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ipad

ipad Niet meer actief

Hoi

Ter voorbereiding van ons kleintje wil ik graag meer info over vroeggeboortes...

Ik denk dan aan:
    - overlevingskansen na bv 30/32 weken
    - complicaties
    - bijkomende problemen bij de mama
    - ziekenhuisverblijf....op suite bij mama of op speciale afdeling?
    - waar moet je allemaal aan denken

Klinkt misschien wat raar....maar omdat ik nu weer met vroegtijdige weeën lig (vanaf week 24) en ook al ontsluiting heb...was ik nieuwsgierig hoe het allemaal verder moet als de kleine toch eerder wordt geboren....

Ik ben zo bang dat ons kleintje voor de 36e week komt...weet ook niet waarom...maar dat droom ik steeds...

Als jullie goede site's weten waar ik deze en andere info kan lezen...hoor ik die ook graag hoor...

Ik probeer me er een beetje overheen te zetten...maar ik slaap er snachts zo slecht van omdat ik bang ben dat we niet voldoende ingelicht zijn/worden en straks voor grote verrassingen komen te staan......

Bedankt, meiden

groetjes christa

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    - overlevingskansen na bv 30/32 weken
    De overlevingskansen zijn groot
    - complicaties
    Helaas ook kans op complicaties, infecties lopen de kleintjes makkelijk op, organen zijn nog niet volledig ontwikkeld. Wat ze wellicht kunnen krijgen is niet voorspelbaar, het kan ook zonder complicaties verlopen.
    - bijkomende problemen bij de mama
    Ligt geheel aan de reden waarom je te vroeg bevalt.
    - ziekenhuisverblijf....op suite bij mama of op speciale afdeling?
    Komen op de couveuse afdeling, nu zijn er inmiddels ziekenhuizen met couveusesuites waarbij je als ouder bij je couveuse kindje op de kamer mag (in het CWZ in Nijmegen is dit in ieder geval al gerealiseerd) dit is vanaf 32 weken, daarvoor moet je naar een academisch ziekenhuis.
    - waar moet je allemaal aan denken
    Te veel waar je nu nog niet mee bezig wilt zijn, maar probeer wel zoveel mogelijk te praten met de artsen, vraag alles, en kom voor jezelf en je kindje op! Houdt vooral voor ogen, jullie zijn de ouders, en de artsen de medici. Zij weten veel, maar intuitie heb jezelf als geen ander!!!!!!

Handige websites:
    Kenniscentrum Prematuren
    Vereniging Ouders van Couveusekinderen

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik ben het eens met de antwoorden van Daphne78.

Lig je in het ziekenhuis? Als dat het geval is kun je daar eventueel vragen om een informatiemap. Ik zou destijds een rondleiding krijgen over de couveuse afdeling. Zodat ik met eigen ogen kon zien hoe alles daar er aan toe ging. Helaas ben ik op dezelfde dag bevallen dus heb de rondleiding niet meegemaakt.

De overlevingkans is zeer groot bij 30/32 weken. Wij waren zeer verbaasd over wat de artsen allemaal kunnen. Mijn zoontjes zijn geboren met 28 weken en hebben ook problemen gehad zoals bijvoorbeeld infectie. dat is iets wat veel prematuren oplopen. Dit was bij mijn jongens goed te behandelen met antibiotica.

Hoe moeilijk het ook is laat het over je heen komen. Het klinkt heel raar maar je hebt het niet in de hand, en nogmaals de artsen kunnen heel veel.

En voor nu probeer te genieten van je zwangerschap. Voor het zelfde geld hou je het wel heel lang vol en heb je je zorgen gemaakt om 'niks'. Hou goed bedrust en beweeg je zo min mogelijk.

Succes met alles, hopelijk blijft de kleine nog lekker lang in mama haar buik zitten!

Mocht je nog meer vragen hebben stel ze dan gerust

4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ook ik sluit me aan bij voorgaande dames.
    Blijf je vragen stellen aan de experts (in de eerste plaats natuurlijk de artsen, maar wij weten er hier ook wel wat van... ;)).
    Ik zie dat je, net als ik, in Zeeland woont (ik ga er even vanuit dat je de provincie bedoelt). Dan zul je, als je te vroeg bevalt, hoogstwaarschijnlijk in Antwerpen of Rotterdam (zoals wij) terechtkomen. Laat je informeren over deze ziekenhuizen en spreek eventueel af om een rondleiding te krijgen over de NICU daar, want daar zal een te vroeg geboren kindje als eerste terechtkomen in de couveuse.

Als je nog meer vragen hebt kun je ze altijd stellen hier. PB'en mag ook.

Sterkte en blijf bovenal genieten van het wonder in je buik!! En hopelijk blijft dat nog lekker even zitten waar het hoort!

5. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Na 32 weken mag een kindje in principe in een streek ziekenhuis geboren worden. Het is vaak nu al mogelijk om in het ziekenhuis waar je ligt een rondleiding over de couveuse afdeling te vragen. Dat heeft ons erg veel goed gedaan. Ik wist toen waar mijn kindje waarschijnlijk kwam te liggen, en had al kennis gemaakt met enkele verpleegkundigen. Ons kleintje werd ingeschat op 1500 gram en de verpleging heeft ons ook een kindje laten zien van ongeveer dat geboorte gewicht. Zo hadden wij van te voren ook een beetje een idee van de grootte van ons ukkie.
    Ook kun je vaak een gesprek met de kinderarts/neonatologe aanvragen die een beetje met je door kunnen spreken wat je ongeveer kunt verwachten met een bepaalde termijn.
    En verder is het, hoe moeilijk ook, vooral afwachten en je niet te gek maken. Je moet ook gewoon een hoop geluk hebben. Misschien niet het juiste voorbeeld, maar ons zoontje is met 34 weken geboren en heel ziek geweest en er lagen ook kindjes van bijvoorbeeld 28 weken die het veel beter deden. je kunt er niet altijd wat van zeggen.
    Maar de artsen en verpleegkundigen zijn zo ontzettend kundig tegenwoordig en de mogelijkheden voor prematuren zijn echt heel groot. Probeer vertrouwen te hebben in je kindje en iedere dag dat je je kindje langer in je buik hebt is winst.

Hou je taai,

Liefs, Josie

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

veel sterkte gewenst,
    onze kleine heeft er niets aan overgehouden.

7. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Onze kleine kwam met 35 weken en doet het fantastisch. Dus zelfs al zijn ze te vroeg, dan zegt het niks over de ontwikkeling die ze al hebben doorgemaakt. Onze meid lijkt niet eens een prematuurtje. Ze was gewoon 48cm en ruim zes pond! Ze heeft wel een opstartprobleem gehad, maar dat had niks te maken met wanneer ze geboren is, dit had ze ook gehad als ze wel 37 weken of meer was geweest (alleen had zij dat niet volgehouden).
    Geniet van je zwangerschap en maak je niet druk wanneer ze wat eerder komt! Heb vertrouwen in je kleine en in de medische wereld, want de neonatologie doet fantastisch werk!

8. Dingetje2

Dingetje2 Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    weet je, alles kan positief zijn.. maar ook negatief.. het is enorm afhankelijk van het aantal weken zwangerschap en de toestand van je kindje. Het schijnt dat als je een moeilijke zwangerschap hebt, het kindje ook soort van voorbereid wordt op eerder geboren worden. Kindjes die onaangekondigd zich plots melden hebben het vaak moeilijker heb ik gehoord.
    Mijn zoontje meldde zich na een probleemloze zwangerschap onaangekondigd bij 32 weken. Hij heeft het best moeilijk gehad, moest toch naar een NICU. Maar er is nu niets meer van te merken, het is een sterke kerel geworden!
    Maar laat je idd anders voorlichten door de vakkundigen.. misschien kunnen zij je gerust stellen?

9. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

sluit me hierbij aan.
    onder andere ook doordat je (ik denk het wel) longrijpingsprikjes hebt gehad, hierdoor wordt de overlevingskans van je kindje ook veel groter.

Deel Deze Pagina