Ik denk erover om mijn ogen te laten laseren. Iemand daar ervaringen mee? Zowel positief als negatief!
Ik was er vorig jaar om deze tijd mee bezig om het uit te zoeken. Uiteindelijk bleken mijn ogen niet geschikt voor laseren (dat kan dus ook nog, wist ik helemaal niet vantevoren). Mijn hoornvlies was te dun en te onregelmatig om iets vanaf te kunnen halen. Ik heb toen gekozen voor lensimplantaten. Dan krijg je in feite een soort voorzetlens in je oog ingebouwd. Voordeel hiervan is dat het omkeerbaar is, dus als het echt niet bevalt kunnen ze er weer uit. Of als je ogen toch nog achteruit gaan, kun je ze laten vervangen, maar het is wel een dure grap. Ik was in totaal ruim 4000 euro kwijt. Begin januari ben ik "geopereerd" en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik had maar 5% zicht en -8 en nu heb ik 120% zicht. Echt geweldig, ik kan van bomen die tientallen meters verderop staan elk afzonderlijk blaadje zien, haha. En 's ochtends/'s avonds nooit meer gepiel met lenzen. De ingreep duurde ca 40 minuten en viel me ontzettend mee. Ik voelde er eigenlijk vrijwel niets van, behalve wat geduw en getrek. Daarna wel ca 30 uur erg veel hoofdpijn gehad, maar toen dat en de mist in mijn zicht wegtrok was het echt geweldig. Wel wat kleine bijverschijnselen, maar daar valt goed mee te leven (wat flikkeringen aan de uiterste zijkanten van mijn beeld en halo's).
Ik heb ook lensimplantaten laten zetten. Al een paar jaar geleden. Ben er nog steeds erg blij mee. Bij mij kwam het daarop in verband met mijn sterkte (-14), ik kon daardoor niet gelaserd worden. Ik heb de ingreep onder narcose gehad, dat vond ik erg prettig Wordt het wel een iets langere ingreep van, maar ik vond het zo'n eng idee dat ze in mijn ogen gingen prutsen.
Ik heb 2 jaar geleden mijn ogen laten laseren. Ik zag er heel erg tegenop, maar wat ben ik blij dat ik het heb gedaan! Ik kwam er eerst niet voor in aanmerking omdat vooral mijn cilinder erg slecht was.. ze hadden hier nog niks voor. Uiteindelijk door een oogmeting bij een opticien in het ziekenhuis terecht gekomen omdat mijn ogen achteruit bleven gaan. Die oogarts kwam met het idee om mijn ogen te laseren ( hy deed dit ook zelf, en zag mij als uitdaging ) eindelijk was er een apparaat wat mij wel kon helpen. Van het laseren zelf voel je helemaal niks.. je voelt thuis pas alsof er zand in je ogen zit. Ik lag met een zonnenbril op en een deken over mijn hoofd voor het felle licht. Savonds deed ik mijn ogen een heel klein stukje open ( voor zover het kon ) en toen kon ik de ondertitels al lezen! De volgende dag kon ik mijn ogen weer open doen. Het is gewoon een heel vervelend gevoel alsof je zand in je ogen hebt zitten.. ik kreeg druppels mee voor de pijn ( deze remt wel het herstel ) , maar deze heb ik niet hoeven gebruiken. Ik heb geen moment spijt gehad en zou het zo weer doen.
Ik heb in 2008 mijn ogen laten laseren. De eerste dag vond ik het echt behoorlijk vervelend, maar de 2e dag ging al veel beter. Mijn ogen zijn onveranderd gebleven en heb dus nog steeds goed zicht. Heel blij mee dus. Mijn man heeft eerst lensimplantaten genomen, omdat het niet anders kon ivm zijn ogen. Later heeft hij het nog bijgelaserd, maar hij twijfelt ondertussen wel weer over zijn zicht. Hij had extreem slechte ogen. Wij zijn bij vision clinics, nu bergman, geweest. In die periode waren er een aantal prijsvechters die goedkoop waren, maar soms ook mindere kwaliteit leverden. Wij hebben toen gekozen voor een die goed aangeschreven stond.
Ik ben ook gelaserd, alweer 11 jaar geleden inmiddels en nog iedere dag blij mee. Hele slechte ogen en daarbij nog een flinke cilinder. Net wat hierboven beschreven wordt, het voelt na de tijd een beetje alsof je zand in je ogen hebt en heb een poosje moeten druppelen maar na een paar dagen had ik heel goed zicht en was de irritatie voorbij. Heb ook wat last van halo' s maar het is absoluut de moeite waard!