Overschakelen van slaapzak op laken+deken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mcm78, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dag dames,
    zijn er hier misschien onder jullie mensen die ook overgeschakeld zijn van een slaapzak op gewoon beddengoed? Ik zal wel moeten, door omstandigheden, maar het blijkt nogal lastig, dus ik was benieuwd of iemand ervaring heeft.
    Mijn zoon van 15 maanden heeft bijna altijd in een slaapzak geslapen. Nu zijn wij in januari naar Canada verhuisd. Ik had vanuit Nederland winterslaapzakken meegenomen, maar nu begint het warmer te worden, en moeten we dus over naar iets dunners. Alleen: Zomerslaapzakken blijken hier gewoon niet te vinden (en die van vorig jaar past hij niet meer in), dus ik zal er iets anders op moeten verzinnen. We waren nu aan het proberen hem te laten wennen aan een laken (te beginnen met over z'n slaapzak heen), zodat hij straks met gewoon beddengoed kan slapen, maar hij raakt er helemaal overstuur van. Iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ik heb nog geen ervaring, maar ben van plan om deze zomer ook over te stappen van slaapzak naar dekentjes voor mijn dochtertje van nu 1,5 jaar. Vooral omdat de zomer me daar zo praktisch voor lijkt! Want als het warmer is, is het niet erg als je uk de dekentjes van zich af trapt. Als ik jou was zou ik gewoon even wachten tot het warm genoeg is, en dan in romper/pyjama in bed leggen. Zonder slaapzak, met een dekentje dat losjes is ingestopt. Grote kans dat de eerste paar slaapjes overdag niet super gaan, maar dat is een kwestie van wennen. Als je zoontje eenmaal is gewend, kun je het dekentje misschien wat strakker instoppen of een dikkere (dus zwaardere) deken gebruiken. Richting de winter is dat natuurlijk nodig, en dan leert hij dat het onder de dekens warmer is dan er boven. Heb je ook geen drama midden in de nacht als hij de dekens weer eens van zich af heeft getrapt en niet snapt waarom het ineens zo koud is ;)

Dit is pure theorie natuurlijk, maar ik vind het logisch klinken. Gewoon proberen, de aanhouder wint!

3. loekie1981

loekie1981 Bekend lid

1 sep 2008
    578
    0
    0
    Office team manager logistiek
    t westen van brabant
    Ben ook wel benieuwd naar ervaringen? Bruce reageert ook overstuur op een dekentje..

4. Flowergirl23

Flowergirl23 Fanatiek lid

22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    heb je niemand die anders tegen betaling uiteraard een slaapzakje op kan sturen?

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Idd, misschien familie in NL? Dan kun je wat rustiger oefenen met een zomerdlaapzak + lakentje oid.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook eentje die woest wordt van dekens/lakens...
    Slaapt dus al geruime tijd met alleen een romper+pyjama+slaapzak. Wel balen dat ze niet te krijgen zijn in Canada... (misschien wel een gat in de markt daar!!)

Wil hier van de slaapzak af als ze naar een groter bed gaat, dus nog niet geprobeerd om de dekens opnieuw te introduceren.
    Anders inderdaad iemand laten opsturen vanaf NL?

7. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties allemaal! Een paar slaapzakken over laten komen is misschien wel een idee, maar ja, dan komt het probleem weer later... al kan ik het dan misschien wel beter aan hem uitleggen, omdat hij dan wat groter is.

Amaryllis: lol, ik had dus precies dezelfde logische gedachtengang...alleen had ik er even geen rekening mee gehouden dat mijn zoontje er anders over zou denken, haha! Hij vindt zo'n laken echt niks, hij raakt niet gauw overstuur, maar als ik een laken in zijn bed leg wel... :S

8. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oeps, mijn dochtertje van 3,5 maanden slaapt vanaf een week of 8 in een slaapzak en dan onder een deken :) maar als ik jullie reacties zo lees, dan is dat helemaal niet de bedoeling??

9. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Oh dat deden wij in het begin ook hoor...alleen mijn zoontje ging op een gegeven moment zijn hele bed door, dus hebben we hem uiteindelijk maar alleen in een slaapzak gelegd.

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Bij mijn oudste was het niet te doen om over te stappen van slaapzak naar laken/deken. Met 2,5 jaar ging hij naar een 1-persoonsbed met een dekbed. Dat is de eerste week flink wennen geweest, hij bleef er moeilijk onder liggen. Misschien toch nog een slaapzak laten verzenden?

11. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ze deden dat trouwens bij ons op het kdv ook, slaapzak en dan dekentje.

12. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Waren dan wel zomerslaapzakken en dunne dekentjes trouwens, want anders krijgt een kindje het wel veel te warm.

13. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Niet vreemd hoor. Mijn zoontje slaapt met 7,5 maand ook in een slaapzak onder een dekentje. Als hij moe is gaat hij meteen slapen en blijft er netjes onder. Soms kruipt ie naar boven. Voordat we zelf gaan slapen kijken we altijd even hoe hij ligt. Evt. leggen we hem goed, maar is nog nooit nodig geweest. Zonder slaapzak gaat meneer wel zijn hele bed door. Van slapen komt dan helemaal niks, hoe moe hij ook is.

14. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    John slaapt ook in slaapzak met een lakentje erover, wij hebben het idee dat dat hem een fijner gevoel geeft, iets over hem heen (dat heeft maam namenlijk ook ;)) en hij slaapt daardoor beter, als hij naar een groter bed gaat, gaan we zonder slaapzak proberen

15. loekie1981

loekie1981 Bekend lid

1 sep 2008
    578
    0
    0
    Office team manager logistiek
    t westen van brabant
    Bruce ging ook zn hele bed door, óók mét slaapzak.
    Toen ik hem een keer vond met zn hoofdje onder het lakentje, heb ik het lakentje weggehaald! Maar ja, zie het nu maar eens terug te krijgen... Hij gaat trouwens nog steeds zn hele bed door, dus het zal weinig zin hebben denk ik.
    Denk maar wachten tot hij groot genoeg is voor een groter bed, en hij de uitleg zal snappen

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dat is hier ook het idee, om de slaapzak uit te laten als ze naar een groot bed gaat... Nu nog echt geen optie en ook nog niet nodig vind ik!
    Toen ze kleiner was lag ze ook met haar slaapzak onder de dekens, voor zolang het duurde! Na de zomer was niet meer gewenst om lakens/dekens in het bed te leggen, dat vindt ze echt niet fijn.
    Ze gaat overigens mét slaapzak ook heel het bed door!

17. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    hier wel een geslaagde overschakeling naar dekbedje/laken

mijn dochter heeft altijd in een slaapzakje gelegen, ze ging door het hele bed (van boven naar onderen en van links naar rechts ;)).
    inmiddels is ze wat rustiger gaan slapen en wij hebben best een koud huis. Ik heb haar laten wennen aan een dekbedje (ik heb een ledikant dekbedje, 4 seizoenen met overtrek).
    Ik heb haar iedere avond net zoals altijd in haar slaapzakje in bed gelegd en daar overheen een lekker dekentje.
    na een paar weken heb ik het slaapzakje weg gelaten en doet ze het nog steeds zonder slaapzak.
    Houdt niet in dat ik haar nooit lekker hoef in te stoppen :D. Ik heb een buikslaper dus ze ligt altijd op de buik met haar hoofd tegen de plank en vooral niet onder de dekens of net alleen haar voeten ;)

mijn zoon vindt ik 's morgens ook boven in bed dus die gaat ook een slaapzak in. ze slapen ik zal een proberen een foto te maken

18. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    zo slaapt mijn dochter op dit moment (vooral niet onder de dekens, oh en ze slaap toevallig vandaag voor de eerste keer zonder bedspijlen)

Bekijk bijlage 239507

en zo ligt mijn zoontje nu in bed:

Bekijk bijlage 239506

19. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Julia heeft een slaapzak omdat haar dat geborgenheid geeft. Een lakentje en dekentje erbij omdat ze wat over wik hebben (precies dr mama)
    Heb niet gemerkt dat dit te warm is. Ze kruipt lekker door haar bedje maar ik maak de deken dusdanig strak op dat ze er nog nooit onder is gekomen.

Ik zou gewoon wat op laten sturen, hij krijgt vanzelf de leeftijd dat hij niet meer in een slaapzak wil

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gaat ze misschien binnenkort zonder als ze naar een groter bed gaat. Maar ik kijk gewoon even hoe het gaat en anders koop ik 2 zomerslaapzakken.
    Hier allen de eerste zomer zonder dekentjes geslapen omdat ze eronder ging liggen en als het te warm was natuurlijk, maar anders met slaapzak onder dekentje. 't is hier winters ook flink koud boven.

Deel Deze Pagina