Hoi, Ik ga in oktober beginnen aan een opleiding coach/counsellor en wil daarna ook voor mezelf beginnen op dat gebied. Wil tegelijk met de opleiding ook beginnen met het uitwerken van plannen daaromtrent. Ik weet al redelijk goed wat ik wil, maar niet zo goed wat ik allemaal moet doen om voor mezelf te beginnen. Ik ga uiteraard nog verder op onderzoek uit, maar vroeg me wel af of er hier misschien mensen zijn met een paar tips over wat ik moet regelen en waar ik aan moet denken. En weet iemand een site waar je een voorbeeld ondernemingsplan kunt zien? dank alvast! Groet Rosa
misschien kun je eens gaan informeren bij de KvK bij jou in de buurt. die weten alles van zelfstandige ondernemerschap. en ook over een ondernemersplan op te stellen. succes iig.
Hoi! Wat leuk! En toevallig, ik heb dezelfde plannen. Ga voor mezelf aan de slag als coach. Ga daarbij nog een cursus emdr volgen zodat ik dat ook kan toepassen. Tip: volg een cursusavond bij de kamer van koophandel. Ik reageer later nog even uitgebreid, ben druk.
Ik heb ook een paar jaar een eigen zaakje gehad en 2 van KvK cursussen gedaan waar ik wel wat aan heb gehad. Is vaak gewoon een avond of een middag.
Zijn er nog meer mensen die een eigen praktijk zijn begonnen? Ben heel benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt!
Zo, even iets meer tijd voor een reactie Ik ga deels noodgewongen een praktijk voor mezelf beginnen maar het is al heel lang een droom van me dus erg is het niet Ik ben maatschappelijk werker en kan geen werk vinden. Er wordt ontzettend bezuinigd in welzijnsland en kom gewoon niet aan de slag. Al sinds ik de opleiding MWD ben begonnen wil ik al wat voor mezelf maar ik had het pas in gedachten voor als ik een jaar of 40 zijn zijn. Nu ga ik het doen maar dan gewoon 10 jaar eerder Stiekem solliciteer ik af en toe nog op leuke functies en als er iets op mijn pad kom ga ik het combineren. Wat ik wil gaan doen is een meer 'algemene' coachingspraktijk. Niet gericht op een specifieke doelgroep of problematiek. Gewoon gericht op mensen die vastlopen op bepaalde fronten in hun leven, dat kan van alles zijn. Ik ben zelf vrij nuchter en wat ik zelf vervelend vond bij veel coaches (heb er zelf ook een paar gezien) is dat ze nogal zweverig zijn. Als je de webpagina opent, het eerste wat je ziet is wel iets van een boom, bloem, ster of vaag teken. Ik probeer me dus te onderscheiden door mijn nuchterheid en ik werk doelgericht. Ben ook geen therapeut. Maar goed, het is wel goed om je dat soort dingen af te vragen. Waarom gaan mensen naar jou en niet naar iemand anders? Heb je een specifieke doelgroep waar je je op wil richten? Zijn er mensen bij jou in de buurt die hetzelfde doen? Hoe ga je jezelf 'verkopen'? Denk daarbij ook aan je website. Wat mij zelf erg tegenvalt is de tekst voor op mijn site. Ik wil een pakkende tekst, dus niet te zweverig maar het moet wel aanspreken. Mensen moeten zich aangesproken en 'veilig' voelen. Zit eraan te denken om zo'n tekstvertaler/schijver (hoe heet zo iemand nog maar..?) om de teskt te maken. Dan vertel ik wat ik er in wil hebben staan, wie ik ben, wat ik doe, wat mijn manier van werken is, met welke zaken je bij mij kan komen etc. En hij/zij zet het op papier. Heb je een ruimte bij huis waar je gesprekken kan voeren? Of ga je naar mensen toe? Weet je hoe het werkt met de belastingdienst? Wat ook handig is, is om te gaan googelen op praktijken, mensen die hetzelfde doen. Wat spreekt je aan en wat niet? Denk ook aan je uurtarief, wat ga je vragen? En er zijn regelingen waarbij sommige trajecten vergoed worden. Als ze bijvoorbeeld via hun werkgever komen. Zoek uit op welke manieren klanten in aanmerking kunnen komen voor vergoedingen door dus bijv. via de werkgever of de verzekering. Wel spannend hoor! In welke regio/provincie woon je? Misschien kan je eens een gesprek aangaan met iemand in de buurt die ook zoiets doet. Waar liep hij/zij tegenaan. Wat valt mee, valt tegen en zijn zaken waar je rekening mee moet houden etc. Zijn er geen vernigingen waarbij je je kunt aansluiten? Dan heb je ook meer kans op klanten. Hoe ga je klanten werven? Netwerken is the keyword! Er zijn ook regelmatig georganiseerde beurzen speciaal voor vrouwelijke ondernemers. Hm, ik dacht dat ik wel klaar was net maar niet dus Ben heel benieuwd naar je plannen!
Thnx voor de uitgebreide reactie! Lekker veel tips Ik ben zelf ook wel voor een bepaalde nuchterheid Ik wil wel ook mindfulness gebruiken, maar ook dat kan je met nuchterheid en op een praktische manier doen. Denk dat het verder ook van de persoon afhangt en wat diegene nodig heeft. Ik wil het in eerste instantie ook gewoon combineren met de baan die ik heb en dan kijken hoe het allemaal gaat lopen. Dat geeft ook een bepaalde rust, hoef ik er niet meteen mijn geld mee te verdienen. Ik heb wel een bepaalde doelgroep in gedachten, ik wil me echt richten op mensen die met problemen zitten rondom vruchtbaarheid, zwangerschap en de periode daarna. Bijvoorbeeld issues met ongewenste kinderloosheid, probleem zwangerschappen doorstaan of voorbereiden, verliesverwerking etc. Dit komt ook voort uit mijn eigen zwangerschap waarbij ik ernstige misselijkheid had. Dat ging gepaard met zo veel emoties waar ik toen helemaal niets mee kon, ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Daarom wil ik ook de combi van coach/counsellor maken. Bij die opleiding ga je iets dieper in op emoties en hoe je daar mee om moet gaan en kun je psychologische klachten herkennen (om dus evt te verwijzen naar een psycholoog). Mijn steunpunt voor vrouwen met hyperemesis gravidarum geeft me een soort springplank, al wil ik eea wel gescheiden houden. Ik vind schrijven altijd wel leuk, dat gaat wel goedkomen Wat helpt is om het gewoon een keer op te schrijven en dan kijken wat je daar mee kunt, het helpt ook om je gedachten te ordenen en zo te komen tot wat je echt bedoelt. Een van mijn professoren op de universiteit zei dat je opdracht eerst een keer moest schrijven en het daarna weg moest gooien om het dan nog een keer te schrijven. De tweede keer is het veel beter en duidelijker Kost alleen veel tijd. Nadeel van het uitbesteden is vaak dat het dan niet meer jouw 'stem' is. Qua locatie heb ik in huis een kamer over die ik hiervoor kan gebruiken. Ontdekte gister alleen dat dat niet zo simpel is als ik dacht! Moet je dus blijkbaar aanvragen bij de gemeente en dacht dat er ook evt iets is met je hypotheek enzo. Heb allerlei sites gevonden over het starten van een eigen praktijk en daar stonden wel veel van dit soort tips in (kan ze zo wel even geven). Heb ook wel wat mensen gevonden die hetzelfde doen, maar niet veel (en sommige zweven idd van de pagina af!). Ik woon in Zoetermeer, ga hier ook de opleiding doen en daar krijg je gelukkig ook eea over het starten van een eigen praktijk. Wil daarna idd ook een beroepsvereniging zoeken die me aanspreekt. De opleiding die ik ga doen werkt ook met Gcoach, daar kun je je gratis registreren als coach. Gelukkig heb ik ook nog een tijdje om alles op een rij te krijgen! Dit zijn dus die sites: Mijn eigen praktijk.nl - Home Rupz, website voor therapeuten Start je eigen praktijk Ik ga starten | Een eigen praktijk in 10 stappen Verklaring arbeidsrelatie (VAR) | Antwoord voor bedrijven KvK: Bedrijf aan huis
Ik ken nog wel iemand die je kan begeleiden bij starten van eigen praktijk. Ze biedt starterspakketten aan. Zelf is ze ook coach (vooral op het gebied van stress). Creatief je doel bereiken! Zelf heb ik voor haar, maar ook voor andere coaches sites gemaakt, totaal niet zweverig hoor haha. Maar ik heb inderdaad genoeg sites gezien die wel zweverig zijn.