Afplatting - Redressiehelm?

Discussion in 'Verzorging' started by Within, Aug 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Within

Within Niet meer actief

Onze zoon heeft door een hardnekkige voorkeurshouding een ernstige afplatting aan de zijkant van zijn hoofd, en een milde afplatting op zijn achterhoofd. Ook staan zijn oren Asymmetrisch.

We hebben nu 3 afspraken gehad bij de kinderfysio, en vandaag kwam dan de redressiehelm ter sprake. Deze zou hij dan op latere leeftijd krijgen. Nu zijn we al bezig met andere houdingen enz. als ie wakker is.

Dan komt het bedrag; 1500 euro.... Er zijn maar weinig verzekeraars die de helm vergoeden, dus dat ben ik nu aan het uitzoeken maar is niet gemakkelijk, erg onduidelijk allemaal. Ik zit bij CZ en hij staat bij mij bijgeschreven.

Zijn er ouders met ervaringen hier?

2. Norge

Norge Fanatiek lid

Jul 29, 2011
    1,292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Ik zou je laten doorverwijzen naar een kinderarts.
    Bij ons waren ze bang dat ons zoontje Craniosynostose had en hij zou ook een helmpje moeten voor een erge afplatting vanwege voorkeurshouding. Uiteindelijk door veel fysio is hij voorkeurshouding af en is de afplatting ook weg. De arts zei dat het allemaal wel goed kwam en dat is het ook gekomen. Als je er vroeg bij bent en zorgt dat je kind van houding wisselt dan gaat het echt heel erg hard.

3. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    Hier nu ook 2 afspraken gehad met de fysio, gelukkig helpen de oefeningen die wij met hem doen goed. Ook wordt hij nu ouder, dus zijn voorkeur is er nu bijna helemaal uit. Wij zijn ook gelijk met hem begonnen toen hij net 4 weken was. Het viel mij gelijk op, dat hij dit deed, ondanks andersom verschonen en fles geven. Fysio heeft ook hier ook gezegd dat het echt wel even duurt voordat t helemaal weg is.

Redressiehelm zit eventueel wel in mijn pakket. Ik heb CZ met uitbreiding Gezinnen.

Overigens hebben sommigen het ook wel eens geprobeerd bij een osteopaat, maar dat moet je ook maar net vergoedt krijgen.

4. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Wat raar dat het 1500 euro kost! Het wordt inderdaad niet meer vergoed vanaf 2013 maar dat is niet voor niks. Er is namelijk niet aangetoond dat een kind een ronder hoofdje heeft met helmpje dan zonder.

Het is ook niet gevaarlijk voor het kindje om een plat hoofdje te hebben omdat de omtrek gewoon hetzelfde is als een kindje met een rond hoofdje.
    Er is dus geen medische indicatie voor.
    Sommige verzekeraars vergoeden een deel maar zeker niet meer alles.
    Ik zou met CZ dus ook even bellen.
    Overigens zijn er een aantal instrumentmakers rond Rotterdam die een helmpje maken voor rond de 1000 euro.
    Ik heb via PB eventueel wel een adres.

5. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

hier door de fysio niks over vermeld dat het niet vergoed word.
    wij hebben pas geleden een hoofdmeting gehad. ( doen ze soort lintje om het hoofdje heen en laten ze hard worden en dan meten ze hoever het afwijkt. bij een bepaalde waarde is een helmpje nodig.
    bij ons zoontje kwam eruit dat hij een milde afplatting heeft dus geen helmpje hoeft en het waarschijnlijk na 12 maanden weer helemaal bijgetrokken is dus g
    ( de meeste hoofdmetingen doen ze zo rond de 5 maanden omdat de meeste babys dan op de buik gaan spelen ) dan kunnen ze het beter beoordelen.

Share This Page