We zijn ons AH oriënteren op een nieuw huis. Nu vragen we ons af hoe belangrijk het is om speelgelegenheid te hebben voor kids in de buurt? In de wijk waar we nu kijken veelal huizen met flinke tuinen maar geen grasveldje of speeltuin. Kids zijn onder de vijf.. Nu hebben we dat wel en genieten we enorm, ook om andere ouders te ontmoeten..
Ik vind dat wel heel belangrijk. Waar moeten ze anders straks spelen als ze groter zijn, altijd in de tuin of op straat? En via een speeltuin leren ze ook meer kindjes kennen. En als ze dan wel eens naar de speeltuin willen moet je mee omdat de afstand misschien te ver is voor ze om alleen te gaan.
Toen wij naar ons huis gingen kijken vonden we het toch wel belangrijk dat er iets van een speeltuintje in de buurt is. Tuurlijk kan een kindje in de tuin spelen maar een speeltuintje heeft (denk ik, eerste kindje is nog onderweg ) toch wel toegevoegde waarde. Andere kinderen/ouders maar ook later als ze wat groter zijn dat ze zelf met vriendjes kunnen spelen. En ik denk dat een buurt met speeltuintjes ook gelijk als kindvriendelijk word gezien.
Lastig. Ik heb in de stad (amersfoort en dat is niet eens zo'n grote stad haha) gewoond en daar hadden we het ook niet echt. Ja was er wel maar dan moest ik verder lopen. Maar eigenlijk denk ik niet zozeer dat het daar aan ligt maar meer aan de wijk verder. Ik woonde ook niet in een kinderwijk, helemaal geen kids om mij heen. Dus of het nu ligt aan het feit dat iedereen wat meer op zichzelf is, dat er geen speeltuin in het midden was of dat mijn wijk niet kindvriendelijk genoeg is kan ik niet zeggen. Nu wonen wij wel in een wijk met heel veel kinderen en vanaf dag één zijn er overal ouders in speeltuintjes en op straat en heb ik al heel wat contacten. Dus: ik denk dat het leuk mee kan helpen om mensen te ontmoeten. Maar als het een jonge wijk is spelen die kinderen ook ergens en kun je het ook op die manier opzoeken. Daarnaast woonde ik vroeger met mijn ouders in een vrijstaand huis ver van kids. Ik miste het wel op straat spelen maar andere kant hadden wij weer alle ruimte om met vriendjes en vriendinnetjes bij ons te spelen. dus als je een lekkere tuin hebt..?
Wij willen ook verhuizen naar een andere buurt en daar zijn wel twee speeltuintjes, maar allebei een paar straten verderop. Het laat ons niet tegenhouden. Het zal lang duren voordat onze zoon daar alleen naartoe mag, maar tot die tijd gaan we maar gewoon mee. En eerlijk gezegd, die speeltuintjes zijn toch niet altijd zo geweldig... ik ben opgegroeid op een industrieterrein, mijn man in een bosrijke villawijk (zonder speeltuintjes) en we weten dat elke omgeving wel interessant kan zijn voor kinderen om in te spelen, een ondergepiste glijbaan is niet essentieel
We hebben hier meerdere speeltuintjes in de buurt. Ik vind het ideaal. De kids ontmoeten veel kinderen hier en spelen veel in de speeltuin. Mocht ik verhuizen wil ik echt een speeltuin in de wijk.
Ik vind het wel belangrijk. In de wijk waar wij wonen is geen 1 speeltuin in de buurt waar mijn zoontje alleen kan spelen. Gelukkig hebben we wel een grasveld naast het huis, waar vaak kids spelen, maar geen speeltuin. Maar goed daar hebben wij niet bewust naar gekeken, we wilden weg uit de flat en de steeds duurder wordende huursector.
Ok vind het heel belangrijk ik zal niet zo snel verhuizen naar een buurt met weinig speel mogelijkheden.
Wij woonden tot anderhalf jaar geleden in een buurt zonder speeltuintjes. De enige speelplek voor de kinderen lag een paar straten verderop. Ik vond dat heel lastig. Wij woonden ook nog eens op een flat dus dan is het natuurlijk ook al anders omdat we geen tuin hadden, maar sinds anderhalf jaar wonen we in een buurt met heel veel speeltuintjes. Op elke hoek van de straat heb je er 1 bij wijze van spreken. En dat is zo fijn! Mijn kinderen zijn nu 7 en 5 en gaan steeds een speeltuintje verder Eerst kwamen ze alleen bij de speeltuin voor ons huis en maakten daar contact met andere kindjes. Toen na een half jaar gingen ze naar het speeltuintje aan de achterkant van ons huis en kwamen daar weer andere leeftijdgenootjes tegen. En nu gaan ze naar het basketbalveldje anderhalve straat verderop. En weer andere kinderen om mee te spelen. Kortom, ik vind de speeltuintjes geweldig. Het is een van de redenen waarom we uit onze oude buurt zijn vertrokken en voor deze buurt hebben gekozen. Als ik nu weer zou moeten verhuizen zou een buurt zonder speelgelegenheid cq. verzamelplek voor kinderen niet mijn voorkeur hebben.
Toen wij op huizenjacht gingen was 1 van de voorwaarden dat een speeltuin in directe omgeving aanwezig zou zijn. Nu hebben we in de nieuwbouwwijk gekocht en bewust gekozen goor het huis pal naast de speeltuin. Beste beslissing ooit! Hier in straat en op het speeltuin is er echt die ouderwetse bedrijvigheid, er zijn altijd kinderen aan het spelen, en buurtbewoners met kleine kinderen ontmoeten elkaar op de bankjes kijkend naar hun spelende kinderen. Ik kijk vanuit het keukenraam naar mijn kinderen als ze spelen en kan ondertussen koken. We zouden nu echt niet weten hoe het zou zijn zonder speelgelegenheid buiten. Kinderen alleen in eigen tuin? Of op de stoep?
Wij wonen in een achterstandswijk waar een nieuwbouwwijk tegen aan is geplakt. In de nieuwe wijk zitten meerdere speeltuintjes (waaronder 1 grotere) en in ons gedeelte zijn een jaar of 10 geleden allemaal nieuwe speeltoestellen geplaatst. Ik ben er super blij mee. De oudste kan inmiddels alleen naar meerdere speelplekken en zijn vriendjes ontmoeten. Ik vind dat ideaal. Tegelijkertijd, wij hebben achter ons huis nog een gezamenlijk pleintje. Het is afgesloten (wel meerdere ingangen, maar afgesloten met deuren) en alle achtertuinen komen erop uit. Dat is ook wel heel fijn. Ik gooi de achterdeur en poort open en hoef nauwelijks erbij te blijven. Daar ben ik misschien nog wel blijer mee, zeker omdat er nog wat meer kinderen wonen en ze allemaal achter buiten spelen.
Ik vind het heel belangrijk dat er speelgelegenheid is voor kinderen. Dit hoeft niet meteen een grote speeltuin te zijn maar een kleinveldje waar ze op kunnen voetballen, of een schommeltje ofzo. Wij hebben hier toevallig letterlijk voor de deur een veldje waar ook veel bosjes en bomen staan, kinderen kunnen daar dan ook lekker hutten bouwen enzo. Ik zou een huis dus echt afslaan als er niet in de directe omgeving speelgelegenheid is.
Speelgelegenheid wel heel belangrijk...een speeltuin niet per se hoor. Ik woonde vroeger op een woonerf...geen speeltuintje hoor en wij vermaakten ons prima. Maar er was wel veel plek om te spelen met kleden, stoepkrijten, springtouwen e.d. dus alleen omringd door drukke straten lijkt mij niks.
mjaa wij hebben ook het dilemma. We wonen nu aan een rustig pleintje met speelgelegenheid en 3 speeltuintjes in de buurt. Maar we willen graag een groter huis.. en alle grotere huizen die we vinden liggen in buurten die minder kindvriendelijk zijn, drukkere wegen, alleen een stoep voor je deur, ver lopen naar de speeltuin. Ik vind dat een lastige keuze hoor. Er gaat niets boven veilig spelen met de buurkindjes voor je eigen deur, waar je goed toezicht kunt houden als ouder
Wij zijn zoetjes aan ook aan het rondkijken. Het speelt bij mij wel mee, maar ik vind het huis & tuin zelf belangrijker. Het is maar een paar jaar dat je echt voordeel hebt van een speeltuintje heel dicht bij: je kinderen worden steeds zelfstandiger en kunnen dan ook naar een speeltuin verder weg of ze spelen helemaal niet meer in een speeltuin. Dus bij twee gelijkwaardige huizen, zou de omgeving een doorslag kunnen geven. Maar het is geen dealbreaker ofzo. Wat werd gezegd: wel een rustige plek. Dus geen speeltuintje maar wel een pleintje / (schoon) grasveld is ook prima. Maar ik wil zeker niet met ze een aan drukke weg wonen.
Ik vind het niet belangrijk. Maar het blijkt ook weer een verschil tussen België en Nederland te zijn. Hier spelen kinderen gewoon in de eigen tuin. En af en toe fietsen we samen naar de speeltuin.
jeej amersfoort! on topic. Het is heel persoonlijk en wijkafhankelijk. Als er 0 speelvoorziening is dan zal je ook nauwelijks de kans krijgen om in contact te komen met andere ouders.
Vind dat wel belangrijk, hier bij ons zijn er wel speeltuinen maar moet je wel even lopen. Als ik zou kunnen kiezen zou ik een speeltuin oid dichterbij willen hebben. Maar het huis zou ik velen malen belangrijker vinden...