Wel / niet de combinatie test en waarom?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Johannal, Jul 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    wij hebben het bij de vorige zwangerschap niet gedaan, en doen het nu weer niet.
    Om dezelfde reden die al meer wordt gegeven: het zou voor ons geen consequenties hebben.
    Wij wachten de 20-wekenecho af, en zouden dan eventueel nog 20 weken hebben om te 'wennen' aan het idee.

we hebben het erover gehad, en alleen een niet-levensvatbaar kindje is voor ons reden om de zwangerschap af te breken. het blijft toch je kind, vinden wij.

2. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    @Isademi: wat vind jij onzinredenen?

3. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    redenen die niet van toepassing zijn of het wel of niet laten doen van een combitest zoals ; er zit geen down in de familie, dat heeft nergens mee te maken eigenlijk en heeft dus geen waarde om we of geen test te laten doen maar een reden die veel mensen zichzelf aanpraten.

4. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    ok, aha! mee eens.

5. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Wij gaan het waarschijnlijk niet doen. We vinden, tot nu toe, nog geen reden om er juist wel of juist niet voor te kiezen en steken dus liever onze kop in het zand (ik hoop maar dat we er geen spijt van krijgen). Ik vind voor veel redenen (voor en tegen) hier wel wat te zeggen en wist inderdaad niet dat 'gezonde familie' er niets mee te maken heeft.... Wat bij mij de (tot nu toe) doorslag geeft is dat je test op een van de zoveel? risico's. Aan de andere kant lijkt het (tot nu toe) echt niet in ons leven te passen.

Ik ga er totaal niet vanuit maar vraag me toch ook een beetje af hoe de meiden die zeggen dat elk kindje ontzettend welkom is zich voorstellen hoe hun leven gaat veranderen mocht er een gehandicapt kindje bij komen. Het lijkt me je hele leven op zijn kop zetten.

6. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

Jan 19, 2008
    6,317
    216
    63
    #26 Madeliefke, Jul 21, 2011
    Last edited: Jul 21, 2011
    Ik heb geen idee hoe we zouden reageren en het zou ons leven compleet op z´n kop zetten inderdaad. Maar dat zou ook zo zijn als er iets met onze `nu` gezonde dochter zou gebeuren. Als je kinderen hebt, is er altijd een kans dat er iets met hen gebeurt. Dat is het risico van ouder zijn. Dat risico loop je tijdens een zwangerschap, maar ook zeker daarna. Een aantal handicaps ontstaan bijvoorbeeld door zuurstofgebrek bij de bevalling om maar een buitenliggende factor te noemen die ervoor kan zorgen dat een gezond kindje ineens niet meer gezond is. Maar wij zouden er dan niet minder van houden.... Je houdt van je kindje met alle bagage die het met zich meebrengt.

7. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Ik sluit mij aan bij de reactie hierboven.
    Daarnaast werk ik niet, dus ik ben sowieso fulltime thuis. Hoewel ik bij de vorige zwangerschap nog wel 32 uur werkte, en we er dan ook wel een mouw aan hadden kunnen passen.

Ik ben absoluut niet gelovig oid, maar ik vind dat wij het 'recht' niet hebben om het leven af te breken van een mensje, omdat het niet goed 'in ons leven past' als er iets 'mis' is met dat mensje. Als ik morgen een auto-ongeluk krijg en in een rolstoel terecht kom oid, hoop ik toch dat mijn man me niet zomaar aan de kant zet! En dat zal ook echt een hoop aanpassing van hem vragen....

8. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja of je kan het andersom zien, heel vaak zie je een verdikte nekplooi bij hartafwijkingen die bij een 20 weken echo niet meer te zien zijn.

Dan had je dus eigenlijk in het ziekenhuis moeten bevallen (met een team erbij voor je baby) omdat het anders bv zuurstoftekort krijgt en hierdoor nog gehandicapter word als dat ie had geweest als je goed voorbereid had geweest.

Niemand zegt dat je je kindje meteen weg moet halen bij een slechte uitslag of een afwijking het geeft juist meer overlevingskans als je het WEL weet en hierop kan handelen.

Dus eigenlijk zou iedereen die vind dat iemand rechts heeft op leven (een gezond mogelijk leven) juist een test moeten doen omdat je dan veel beter erop af kan stemmen en meteen vanaf de eerste minuut de beste zorg kan bieden, ipv overwelmt zonder de juiste apparatuur e.d.

Zo zou je het ook kunnen zien (zeg niet dat dat moet) maar een vriendin van mij had hoogstwaarschijnlijk haar kindje nu nog gehad als ze hierop hadden getest (deze hartafwijking staat er namelijk om bekend dat ze goed te zien zijn in vroege zwangerschap maar niet met 20 weken.. (dit geldt uiteraard niet voor alle afwijkingen ;) )

9. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Jullie maken het me eigenlijk alleen maar lastiger;)

10. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    sorry ;)

Ach je hebt in elk geval alle info om een goede beslissing samen met je partner te moeten maken, want jullie moeten het toch voor jullie weten dat telt denk ik het allermeest!

11. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Sowieso moet ik in het ziekenhuis bevallen bij de gyn omdat mijn zoontje met een keizersnee is geboren

12. jenifer

jenifer Actief lid

Oct 9, 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb een combinatietest laten doen en de uitslag was 1:14000. Daarnaast heb ik met 20 weken een guo gehad ipv een seo, en alles zag er goed uit.

Maar sinds maart kreeg mijn zoontje epilepsie en allerlei neurologische problemen. Na 2 opnames en mri en eeg onderzoeken weten we sinds maandag dat mijn jongste een chromosoomafwijking heeft. Er ontbreekt een stuk van chromosoom 11. Dit word nu verder uitgezocht door de geneticus. Dus wat voor gevolgen het heeft weet ik nog niet. Ik las iets over verhoogde kans op kinderkanker en ben daar wel erg bang voor.

Het is zoals het is. Ik hou zoveel van mijn zoontje en qua ontwikkeling gaat het super goed met hem. Ik zou hem voor geen goud willen missen.

Dus ook al krijg je goede uitslagen, heb je alsnog geen garantie op een gezond kindje.

13. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Heb zojuist een afspraak gemaakt voor een termijn echo zonder combinatietest...

Sterkte Jenifer want een vreselijk bericht... en toch barst het ook uit elkaar van trots en liefde...

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb bij beide zwangerschappen een combinatietest gedaan.
    Ik was al wat ouder, dat telde wel mee. En wij wilden echt weten of het kindje down of andere chromosoomafwijking zou hebben, maar niet een te groot risico lopen op een miskraam door een onnodige vwp of vlokkentest.

Dus gekozen voor combitest. Bij uitslag slechter dan 1:200 zouden we wel een vwp hebben laten doen. (was gelukkig niet zo, dus daar hebben we het bij gelaten)

Garanties zijn er nooit, dus je weet nooit zeker of het goed zit, maar je kunt wel zeker weten dat het fout zit. En dat had ik willen weten, als dat zo was.

15. Anne1234

Anne1234 Actief lid

May 25, 2011
    346
    0
    0
    dutch capital
    Hoi,
    Ik heb van de week een combinatietest gedaan obv mijn leeftijd (39). Daaruit bleken verhoogde kansen op trisomie 13 en 18. Nader onderzoek gehad en vooralsnog ziet het er goed uit (ze kijken naar neusbotten, scheidingen van de hersenhelften).

Down (had ik geen verhoogde kans) vind ik nog een ander verhaal en zeker niet iets om de zwangerschap op voorhand af te breken. Maar bij de trisomie 13 en 18 is er geen leven mogelijk (statistisch gezien). Gezien mijn leeftijd en biologische klok heb ik er daarom voor gekozen wel de combin. test te doen.

Blijft toch een persoonlijke keuze.Ik weet wel dat als ik jonger zou zijn, ik het niet zou doen. Ergens staan al die technieken me ook een beetje tegen en kan het je ook weer onnodig ongerust maken.

16. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    Meiden heel erg bedankt voor jullie meningen.

Maarrr om nu geen spijt te krijgen of heel erg te blijven twijfelen... hef ik mijn abonnement op dit topic op. Want al jullie meningen doen me zeker wat (twijfel twijfel) Ik wil daarom liever stoppen met er over nadenken. Wat mij betreft mag er een slotje op maar hij mag ook open blijven voor discussie wellicht heeft iemand anders er nog wat aan.

Bedankt voor jullie antwoorden.

17. Sic

Sic Bekend lid

Dec 17, 2010
    777
    691
    93
    #37 Sic, Jul 22, 2011
    Last edited: Jul 22, 2011
    Anne1234, Jenifer en Foxter, veel sterkte!

Johanna, succes met het maken van een beslissing.

Wij hebben wel gekozen voor de combinatietest. Van te voren zijn we samen gaan zitten om te bespreken wat we zouden doen bij een niet positief resultaat. Toen kwamen we er al snel achter dat we dan eerst meer zouden moeten weten van de eventuele afwijking(en). Vaak gaat Down samen met andere afwijkingen etc. Er waren zeker scenario's waarbij we bij een niet positief resultaat de zwangerschap niet zouden afbreken, maar er waren ook enkele scenario's waarbij dit wel het geval zou zijn.

Ik krijg soms het idee dat door veel mensen wordt aangenomen dat bij een negatief resultaat altijd gekozen wordt voor het afbreken van de zwangerschap. Ik vind dit een onterechte aanname.

De redenen waarom wij hebben gekozen voor de combinatietest.

Ik ben 36 dus verhoogd risico op afwijkingen.
    Bij afwijkingen kan ook de juiste zorg worden geboden. Bevalling ziekenhuis, eventuele operaties etc.
    Ik en vriend werken beiden met mensen met beperkingen. In veel gevallen kan ook met een beperking een mooi leven worden geleid, maar soms zijn situaties wel erg schrijnend. En dan heb ik het niet per se over de gevolgen voor de ouders, maar voor de gevolgen voor het kind.

Wij waren ons ook erg bewust van het feit dat nog steeds geen enkele garantie kan worden gegeven na een positief resultaat van de combinatietest. En dat tijdens de bevalling dingen mis kunnen gaan en dat tijdens het leven het kind ziek kan worden of een ongeval kan krijgen. Maar voor ons was alle informatie die wel beschikbaar kon zijn, zeer welkom.

18. Dot

Dot Fanatiek lid

Nov 18, 2007
    1,958
    0
    0
    Oei sorry, na een heel verhaal zie ik dat je een slotje op het topic wil.
    Alles maar gewist.
    Succes met je keuze.;)

19. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Wij hebben ervoor gekozen om geen combinatietest te doen. Ik ben nog vrij jong en val niet onder de risicogroep, maar als er een slechte uitkomst uit zou komen, zouden we namelijk toch geen vruchtwaterpunctie laten doen.

Ten eerste omdat ons kindje hoe dan ook welkom is en ik de kans op een miskraam niet wil riskeren. Ik zou de zwangerschap ook niet laten afbreken, tenzij er echt geen kans op een goede kwaliteit van leven is. Maar dit is op de 20 weken echo ook te zien.

Ten tweede omdat ik van dichtbij heb gezien hoeveel kwaad een vwp kan. Mijn moeder heeft dit namelijk bij mijn zusje laten doen, waarna de vk haar steeds niet serieus nam als ze aangaf dat er iets mis was omdat ze haar steeds minder voelde, met als gevolg dat mijn zusje lange tijd bijna zonder vruchtwater heeft gezeten en ernstig ziek geboren is.

Mijn gynaecoloog zei dat we dan ook de test niet moesten laten doen, omdat je anders geen zorgeloze zwangerschap meer hebt als er uitkomt dat de kans op het downsyndroom groot is.

Een combinatietest of vwp geeft in mijn ogen ook geen garantie op een gezond kindje, nog een reden waarom ik het niet heb laten doen. We laten met 20 weken wel een extra uitgebreide medische echo maken, mocht er dan iets mis zijn met ons kindje, dan kunnen we ons er in ieder geval op voorbereiden.

20. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Wij hebben ervoor gekozen om de combinatietest niet te doen. Ik zou geen vwp willen laten doen ivm risico's dus wat konden wij dan verder met een kansberekening. Volgens de echo's is ons kindje gezond en mocht bij de geboorte blijken dat het kindje down heeft dan is dat zo.

Share This Page