Wel/niet flesvoeding in huis als je borstvoeding wil geven?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door chanti1990, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Ik haal niks in huis, het is snel genoeg gehaald mocht je het nodig hebben :) .

2. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ben ik het niet helemaal mee eens.
    Die van mij zat na 6 dagen 10% onder geboorte gewicht en das echt niet goed, zeker dan moeten ze extra bij voeding hebben. ( anders wordt het een ziekenhuis opname als ze al zo ver onder gewicht zitten)

Ik was blij dat ik het in huis had.

Hier is op zondag niets open, en moet je naar een paar dorpen verder om iets te gaan zoeken.

3. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Maar binnen 6 dagen heb je toch allang wat kunnen kopen :) ?

4. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik heb 3 bussen/pakjes in huis als back-up. 1 busje kregen we gratis bij een informatieavond bij de verloskundige. En de andere 2 busjes kregen we gratis via de post omdat ik me had ingeschreven voor een baby nieuwsbrief.

Ik koop er zelf niets bij. Mede ook omdat de supermarkt die hier om de hoek zit 24 uur per dag open is, dus mocht ik ook maar iets nodig hebben voor de baby dan is het zo gehaald.

5. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    ik zou even chekken of dat inderdaad nummer 1 is, die mág namelijk niet gratis weg gegeven worden. Proef pakjes zijn dus eigenlijk altijd nummer 2 (voor na 6 maanden...)
    hier alle proef pakketjes weg gegeven. Heb niets in huis, vertrouw op de bv, en anders, ik beval op medische indicatie, ziekenhuis heeft altijd spul, en desnoods is eht 20 min naar een 24 uurs apotheek....

6. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Ik had het wel in huis, het gaf mij rust dat ik iets achter de hand had, en mijn vriend niet direct naar de winkel hoefde te sturen mochten we het nodig hebben. (die papa's rennen toch al wat af de eerste dagen. Dat wat ik van te voren in huis kon halen had ik dus ook al gehaald, denk aan vitamine k en d, extra kraamverband ed)
    We hebben het niet nodig gehad, maar het idee dat het gewoon in dr kast stond vond ik heel prettig

7. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    ik zou het niet doen,
    je krijgt een moment dat je denkt ik doe het niet meer omdat het een dag niet lekker gaat, de regeldagen.
    dan pak je sneller een fles denk ik.
    als de bv goed gaat is het ook niet handig om in de 1ste 6 weken fv te geven.
    ik zelf heb ruim 6 maanden bv gegeven en pas rond maand 4-5 voor het eerst fv in huis gehaald voor tussendoor als ik niet genoeg gekolfd had.

8. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Niet doen.

Wel doen: een goed borstvoedingsboek aanschaffen en het telefoonnummer van een goede lactatiekundige paraat hebben. Vraag bij je kraamcentrum ook naar een goede kraamverzorgster met veel bv-ervaring.

9. wondertje1985

wondertje1985 Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.123
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hadden het ook niet in huis. En dat ga ik nu ook weer niet doen. Het is idd zo gehaald.

10. mariss

mariss Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.587
    0
    0
    Ja.... Daar staat je vent in de etos, ik in het ziekenhuis na keizersnede en bv voor zo'n grote kerel lukte nog net niet helemaal... "nee meneer, hypoallergeen bestaat echt niet hoor!" de domme muts heeft hem de gewone standaard aangesmeerd! Gelukkig kon ik toen ik op de 3e dag naar huis mocht hem volledig voeden. Bij de 2e zo'n miniverpakking hypoallergeen gehaald, hij ligt nog in de kast! Misschien toch maar opruimen na haar 1e verjaardag volgende week!

11. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hier eerste keer wel in huis gehaald (en helaas ook mislukte bv, wel een poos gekolfd met ellendige enkle kolf..)

Nu: goede kolf in huis, tepelhoedjes in huis, lk in consult in ziekenhuis en thuis, we gaan er voor!

12. Lady7

Lady7 Niet meer actief

ik had het niet gedaan en had er echt spijt van!
    ik was na de keizersnee echt heel beroerd en het liep niet als gepland. Toen moest ik nog gaan nadenken over welke voeding en t moest nog gehaald worden.

ik kwam thuis uit t ziekenhuis en had nix in huis.. kraamzorg was er nog niet, was echt stressen!

13. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Normaal gaan ze vanaf dag 5 weer omhoog in geboorte gewicht, dus dan denk je daar helemaal niet aan. Tot op dag 6 blijkt dat het niet het geval is.

14. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    15% afvallen is al te veel!!!

Ik ben 1e kerstdag bevallen en had de pech dat ik 2 verschillende kraamhulpen had en er geen controle was op BV...

Dat een baby wel reserves heeft klopt wel, maar als je kindje 3 dagen helemaal niks binnenkrijgt, meer dan 15% afvalt en zelfs lusteloos en slapt wordt....

Het is per kind verschillend hoeveel reserves het na de geboorte heeft. Toch blijf ik het van een kraamzorgorganisatie onverantwoordelijk en ook onterecht vinden dat ze afraden iets in huis te halen... Zie in een boeren gehucht tijdens de feestdagen maar eens iets in huis te krijgen!

We gaan het nu de 2e keer gewoon weer proberen met de BV, maar gezien de familiegeschiedenis en het ontbreken van BV (zowel bij moeder als bij zus als bij mij en geen lactatiekundige die daar verandering in heeft kunnen brengen!), heb ik toch weer een pak in de kast staan.

15. Chrisie

Chrisie Fanatiek lid

16 mrt 2010
    1.010
    0
    0
    utrecht
    Ik heb het niet gedaan bij de eerste, haal het nu weer niet in huis.

16. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

Ik lees veel over dat de baby de eerste dagen 'niets' binnen krijgt, ook al sabbelt het de eerste dagen alleen maar, de baby heeft genoeg aan maar een heel klein beetje colustrum. Die colustrum is zo voedend dat je dat echt niet als 'niets' kan zien. Dit is in geen honderd jaar te vergelijken met bewerkte koeienmelk. Sorry dames maar vertouw op je eigen lichaam en is er echt iets waardoor het niet lukt dan is de kraamverzorgster er, de verloskundige is altijd bereikbaar en iedereen weet dat je het als net nieuwe moeder heel spannend kunt vinden dus er staan echt wel mensen voor je klaar die je kunnen helpen bij het aanleggen. En anders gewoon om vragen!

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wat betreft het eventueel opgeven van borstvoeding zie ik echt geen verschil in flesvoeding in huis hebben of in de winkel verderop. Als jij echt wilt stoppen, is een bus zo gehaald. Als jij jezelf niet eens kunt bedwingen de poeder uit de kast te pakken wanneer het eventjes iets tegenzit, klopt er iets niet. Mijn inziens moet je zo graag willen stoppen dat je zelfs 100 km zou rijden voor een bus flesvoeding... ;)

Als het echt nodig is, zorg je er namelijk wel voor dat je het koste van het kost ergens vandaan haalt. In dat geval is het een stuk fijner als je gewoon je kast kunt opentrekken. Er gaan altijd wel een paar dagen overheen als de borstvoeding niet lukt, dus in principe tijd zat om een bus te (laten) halen.

Het "ik ben blij dat ik het niet in huis had, anders had ik het gebruikt en ik geef nu al x maanden borstvoeding" vind ik heel vreemd.... Dan wordt ook helemaal voorbij gegaan aan het feit dat je ook x maanden borstvoeding kunt geven als je wel even tijdelijk hebt bijgevoed...

Ik heb het in huis gehaald en niet nodig gehad.

18. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Helemaal mee eens, maar ik denk dat het er vooral aan ligt of je een doorzetter bent of niet.
    Ik ben in het zh bevallen, en daar is mijn zoontje wel bijgevoed toen hij net geboren was, omdat zijn suiker heel erg daalde (erg groot kind). Hierna ben ik bv gaan geven, maar dit was een ramp in het begin, maar gelukkig toch doorgezet! :)

19. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Inderdaad een goede reden om het toch in huis te halen vantevoren.

Ik vertrouw mezelf prima als het even tegenzit (KV in huis is voor mij echt geen verleiding), maar mijn man die de juiste voeding moet vinden... :p

20. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    En als er zelfs geen colostrum uitkomt????? Dat was dus hier het geval. Zelfs hulp van de VK, Kraamhulp en een lactatiekundige mocht niet baten....

Geen vrouwenlichaam en geen baby is met elkaar te vergelijken.

Iedereen moet uiteindelijk doen wat voor haar het fijnst voelt...

Uiteindelijk moest mijn LC toegeven dat er tegenwoordig vaak teveel druk op het geven van BV wordt gelegd. Daardoor wordt er vergeten dat er vroeger ook al genoeg vrouwen waren die geen BV konden geven (en dus hun melk bij een "min" of een borstvoedingbank haalden of de baby geitenmelk gaven).

Tuurlijk, het allermooist is dat de BV lukt... maar als het niet zo is, wil ik geen 100 km moeten rijden voor een pak flesvoeding.

Deel Deze Pagina