Fijn voor jou dat jij de luxe heb om met die reden minder te gaan werken maar voor sommige mensen is "ik kan niet, omdat ik werk" wel een geldige reden.
Mijn mening over een moeder zoals jij. Iemand die blijkbaar de luxe heeft om minder te kunnen èn willen werken. Als moeders dat doen vind ik het prima, als moeders dat doen ander veroordelen omdat zij andere keuzes maken, dan vind ik je een arrogante, egocentrische bemoeial die blijkbaar te veel vrije tijd heeft. Het zijn ook vaak ool nog dexelfde types, als we toch lekker met vooroordelen gaan strooien.
Ik help waneer ik kan en zin heb. zoals verkeerslessen.. etenin de klas en dan school ontbijt etc. uitdelen klas schoonmaken. dit zijn vaste ouders maar ik heb ze nog niet horen klagrn. dit zijn de leukere dingen luizen begin ik niet aan. Waarom omdat zij het leuk vind je hoord nog eens wat. en we hebben ook een ouderkamer elke woendag lekker koffie en soms een thema,
Maar ook als het gaat om hygiene in de klas? Schoonmaakklusjes waar natuurlijk niemand zin in heeft, maar ook voor jouw kind wel heel fijn zijn als ze gedaan worden? Ik vind een schone klas geen luxe, maar een basisbehoefte voor het welzijn van je kind. Ben je daar als ouder niet allemaal verantwoordelijk voor? Of alleen de ouders die toch al de 'luxe' hadden om thuis te zijn?
Maar hoe kun je nou stellen dat er van elk kind , maar een ouder een half uur moet komen helpen om de klas te soppen? Soms is dat gewoon niet haalbaar. Simpel toch?
Ik denk dat deze discussie al enorm uitgekauwd is op door forum. Tientallen keren gevoerd. Ik hou het bij mezelf en doe wat ik wil/kan op school. Dan hoef ik dus niet naar anderen te kijken.
Wat een vooringenomen gelul zeg. Jij gaat er al van uit dat mensen die niet mee helpen wanneer jij ze ziet desinteresse hebben. Ten eerste: je kunt op veel verschillende manieren mee helpen op school, en dat is ook op manieren die jouw goddelijke zelf niet altijd ziet omdat JIJ ook niet altijd helpt. Ten tweede: jij pakt jouw normenpatroon en verwachtingen en plakt daar een mening over andere mensen aan vast. Misschien moet je niet gaan klagen over andere ouders maar gaan klagen bij de schoolleiding als JIJ vindt dat de hygiëne van het klaslokaal niet aan jouw normen voldoet. Ten derde: ik snap niet waarom andere ouders zelfs ook maar de moeite nemen om zich te verdedigen voor iets waarvoor ze zich niet te hoeven verdedigen. Misschien kunnen mensen financieel niet minder werken. Misschien willen ze dat niet. Misschien gaat het je geen ene bal aan. Maar werkelijk: als je tijd hebt om je hier druk over te maken moet je er misschien weer bij gaan werken.
ik weet niet op welke school jouw kind zit, maar dat is precies een heel slechte school... Als ze nog geen poetsvrouw hebben... Bah, daar komt mijn kind niet binnen! Luie en gemakzuchtige leerkracht bovendien... Af en toe zelf de klas helpen poetsen, hoort er ook bij hoor! En als ze niet kunnen functioneren zonder een leger ouders die helpt, zijn ze ook redelijk incompetent. En ik ben zelf leerkracht, dus ik weet waarover ik het heb. Als er ouders willen helpen: prima. Maar wie dat niet doet, even goed hoor. Een school die de hulp van ouders gebruikt om nog beter te functioneren en om alle taken te vergemakkelijken, is echt prima! Maar ze zouden al heel goed moeten zijn, zonder hulp van 1 ouder. Anders is er echt iets mis in de schoolorganisatie hoor... Verder vind ik je een vrouw met grote oogkleppen op.
Ik vraag me gewoon af waarom mensen verschillend over dit soort dingen denken. Dat doe ik natuurlijk omdat ik zelf een mening ergens over heb. Daar is een forum toch voor? Ik lees al een jaar of 6 mee op ZP, en ben in mindere mate actief met schrijven. Het lijkt alsof er steeds minder ruimte is voor discussie, en meer en meer maar geschreven moet worden wat het gros vindt. Ideeën ergens over uitwisselen kan nauwelijks zonder dat iemand meteen zich aangevallen voelt. Of dat je zo ongeveer een halve bijsluiter met uitzonderingen in je verhaal op moet nemen om maar niemand voor het hoofd de stoten. Op die manier vind ik er niets meer aan, en inderdaad zonde van mijn 'teveel' aan tijd.
Ik doe het luizenpluizen bij de jongens op school. Dat is elke woensdag na een vakantie. Verder doe ik niks. Want ik ben chronisch ziek en kan mijn eigen huis al amper bijhouden dus er zullen best ouders zijn die daar iets van denken. Dat laat ik bij hen. Elke ouder zal zijn redenen hebben, die wij niet kennen. En ik vond de vraag of je man helpt een goeie. We houden zelf ook wel heel erg de traditionele rol in stand zo door elkaar te veroordelen. Mijn man werkt fulltime en hij verdiend veel meer dan ik. Ik heb een eigen bedrijf en werk vanuit huis. Het is jammer dat mijn man nooit mee kan helpen op school en dat ik alleen naar de 10 minuten gesprekken moet. Dat zou ik graag anders zien vanuit werkgevers! Die optie zou er voor alle ouders moeten zijn.
Als jouw school nog niet aan die 'basisbehoefte' kan voldoen, snap ik echt niet dat jij je kind daar dagelijks heen laat gaan... Jij bent verantwoordelijk voor de hygiene thuis, de school is verantwoordelijk voor de hygiene daar. Echt, over welke school gaat het hier???
Subtiel verschil: Een discussie is het uitwisselen van standpunten met als doel tot het beste gemeenschappelijke standpunt te komen. Een debat is het poneren van een stelling om te proberen zo veel mogelijk mensen van je gelijk te overtuigen.
Wat jij wil is een leuke discussie en ik ben van mening dat dat nog steeds best kan. Ik denk dat je in dit geval ook even je hand in eigen boezem mag steken. Als je in je openingspost al zo negatief en vol vooroordelen begint, dan kun je toch verwachten dat mensen op dezelfde manier reageren?
Geen school, wel psz. We hoeven niet te helpen. Maar ik zou het wel doen. Ik ben thuisblijfmoeder en als het kan dan doe ik het. Ik ga overigens geen oppas inhuren om ergens anders schoon te maken. Maar in de avonduren kan altijd wel en anders neem ik iets mee naar huis. Ik verwacht niet dat fulltime werkende moeders vrij nemen. Maar als je parttime werkt en je bent om 14.00 thuis, dan kan je savonds ook poetsen, net als ik Als er mensen zijn (werkend of thuisblijf) die niet willen knutselen of voorlezen dan hoeft dat niet. Ik vind het toevallig leuk, maar als er iets voorbij komt wat ik niks vind doe ik niet mee. Ik hoef niet verplicht meer te doen omdat ik ervoor heb gekozen om thuis te blijven bij de kinderen.
En wat vind je dan van thuisblijfouders die niet helpen? Zijn zij nog een graad erger dan werkende ouders die niets doen?