wel/niet inenten voor de mexicaanse griep

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kiezelsteentje, 20 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, die tendens was mij ook al opgevallen, eerst waren er meer tegen, nu minder tegen.
    Ik was al niet tegen, maar twijfelen blijft het altijd natuurlijk, maar ik denk dat misschien net als de griep, ook de hetzes om het medicijn overdreven wordt, dus ik probeer het nu wat luchtiger te zien.
    Ik ent mezelf in omdat: ik als zwangere in het 3e trimester een risicogroep ben, ik heb het een beetje gevolgd in de VS en australie en NZ en vond dat niet grappig hoeveel zwangeren er ernstig ziek werden, ten 2e ons hele gezin omdat ik het eng vind voor de baby voor na de geboorte. Het zal je maar gebeuren dat je pasgeborene die griep krijgt!
    In alle andere gevallen zou ik me niet in laten enten. Ik word tegen seizoensgriep ook niet ingeent, heb zelf weinig medicijnen gekregen in mn leven en reageer over het algemeen goed op bijv. antibiotica als ik dat eens nodig heb, maar in deze situatie, en als moeder van kleintjes, vind ik het toch eng.

2. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    En in vind vaccinatie dus minder eng, heb het gevolgd op de officiele websites en geloof niet in complottheorien of mensen die van 'prikken af moeten' en dat soort theorien. Ook dat de farma industrie er aan verdient intereseert mij niks. Who cares? Zij kunnen genezen en daar moet je voor betalen. Ieder zn job toch?
    Hier lees je mensen die allerlei enge vaccinatie verhalen vertellen, maar de wereld is gewoon eng, alles kan je gebeuren. Hier hoor je ook wel eens verhalen van mensen die niet kiezen voor inenting, bijv. tegen mazelen en dan krijgt dat kind dat en gaat er aan dood. Ja, elke kant heeft zn verhalen, maar risico's en kansberekeningen tegen elkaar afgewogen denk ik dat ik liever de prik haal!

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    En hoeveel weken ben je zwanger Ninette?

Zou je het ook doen als je net 4 maanden zwanger bent? Ik heb ook een dochtertje van 17 maanden, zouden die straks ook mogen enten?

4. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 34 weken zwanger.
    Bij 4 maanden zwangerschap zou ik minder haast hebben dan nu voor mn gevoel, ook omdat je longen dan gewoon nog meer plek hebben, maar ik blijf bij het principe dat als het door de officiele organisaties wordt aangeraden het te doen, dat het dan waarschijnlijk toch de beste keuze is.

Over je kindje van 17 maanden, ja, die zou ik ook laten inenten, ik zou alleen niet staan dringen vooraan de rij, maar ik zou haar wel laten inenten. Ik heb een kindje van 2 en die laat ik ook inenten. Hij heeft in zn 1e jaar een paar keer een virus gehad wat op de luchtwegen sloeg en dat was bepaald niet grappig. + dat hij daarna dus een babietje in huis heeft, en hij zit op de creche dus tja, toch een beetje een broeinest van virussen.

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja ik heb af en toe nog weleens last van hyperventilatie en heb door alle commotie toch wel een angst ontwikkeld voor de mexicaanse griep. Mag al een prik bij de dokter halen ,dus bel ze morgen voor een afspraak. Eens even vragen wat nu het beste is.

Mijn dochter gaat ook naar de opvang, daar vangen ze zo snel iets op. Eng is dat, maar kan haar niet ineens thuis gaan houden.

6. liebrando

liebrando Niet meer actief

Hier is het dubben. Ik ben niet zwanger dus ik hoef daarna niet over na te denken, wil wel een 4e maar durf het op dit moment nog niet. Maar mochten ze de kinderen gaan inenten dan denk ik wel dat ik me kids wil inenten, maar me man wil dat weer absoluut niet, dus dat is hier echt even dubben en goed nadenken. Je vergeeft het jezelf nooit weer als je kind ziek word en overlijd, maar je vergeeft het jezelf ook nooit als je kindje overlijd door het vaccin.

De kinderen worden pas over 4 weken geent als het doorgaat, dus dan hebben de eerste hier de prikken al gehad, dan weten we ook een beetje wat het vaccin doet. (op korte termijn dan wel) We zeggen wel allemaal dat ze niet genoeg weten voor kinderen te prikken, maar ik neem aan dat in de risicogroepen die van de week geprikt worden ook wel kinderen zitten met bv astma of wat ook maar. Die moeten ook geprikt worden, daar denken ze toch ook niet na of het wel verstandig is??? Waarom dan wel over de rest van de "gezonde" kinderen? beide keren zijn het kinderen die het vaccin krijgen. Maar goed dus even afwachten allemaal. Al vind ik het wel een beetje belachelijk dat kinderen zolang moeten wachten, op dit moment zijn het veel kinderen die overlijden of in het ziekenhuis liggen door de Mex griep maar toch wachten ze lekker nog even 4 weken tot ze echt willen gaan enten omdat er niet genoeg vaccin zijn. Laat de oudere dan even wachten, en laat de kinderen dan eerst gaan. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar er moeten schijnbaar dan eerst meer slachtoffers vallen voor ze echt ingrijpen.

7. Eliza1986

Eliza1986 Bekend lid

12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    #447 Eliza1986, 1 nov 2009
    Laatst bewerkt: 1 nov 2009
    Dat van die oudere hoe je daarover denkt vind ik terecht hoor ik denk er net zo over.

Oke wat ik net had geschreven was te hard heb het dus maar even weggehaald.

8. liebrando

ik vind ook dat ze de oudere wel even kunnen laten wachten. Niet dat de ouderen van mij dood mogen gaan helemaal niet, maar de jongeren hebben nog een hele toekomst voor ze, en het blijkt dat de kleintjes op dit moment het gevoeligst zijn voor de MEX griep dus geef die de prikken dan vanaf deze week (voor degene die willen dat ze ze krijgen dan) en laat die ouderen eind van de maand dan prikken. Maar nee laat de kinderen nog maar even 4 weken wachten op hun prik, belachelijk voor woorden!! Ik hoop van harte dat er niet meer slachtoffertjes vallen, maar mocht het wel zo wezen, wat zeggen ze dan tegen de ouders?? ja sorry, kan gebeuren, nou dat gaat er bij mij dan echt niet in!!

Plus heel veel ouderen hebben al gezegd geef onze prik maar aan me kleinkinderen of kinderen wij kunnen nog wel even wachten, dus waar is het wachten dan op?

9. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, eerst de risicogroepen neem ik aan he, geen paniek. Eerst de mensen die het meest risico lopen hier een ernstige versie van door te moeten maken, dus bijv. eerst de zieke kinderen en dan pas de op het oog gezonde kinderen. Maar wel ook eerst wat oudere mensen met een longziekte bijv en dan pas de gezonde kinderen.
    Dat gezonde 65 plussers in de eerste inentingsgroepen zitten snap ik verder ook niet zo. In andere landen is dat volgens mij niet zo.

10. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ja, dat idee krijg ik ook.

Toch weet ik het nog steeds niet.
    Het blijft kiezen en wellicht achteraf 'ja maar, had ik maar.... ' enz.

Mijn man is heel stellig: niet doen.
    Ik begrijp hem wel, nog niet alle neuzen staan dezelfde kant op, dus blijkbaar is nog niet alles bekend. Logisch overigens.
    De andere kant denk ik.... maar het gaat hier ook om mij.
    Ik heb met de reguliere griepprik nog nooit problemen gehad, ja, een keer een hele pijnlijke arm. Soit... als dat alles is.
    En ik vind de mexicaanse griep gewoon eng, om heel eerlijk te zijn.
    Ook dat het vaccin wat kan aanrichten,maar dat lijk ik iets minder eng te vinden.
    Toch hou ik mijn pet met 'nee' nog even op, ik vind dat ik er zelf volledig achter moet staan. Meer dan volledig.
    Als ik dat niet doe, dan weet ik zeker dat ik na de inenting geen moment rustig meer ben, mij veel zorgen zal maken.
    En stress...is ook niet goed...:)

11. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Ik vind het heel vreemd dat ouderen de prik als eerste krijgen. Want ze zeggen toch steeds dat deze groep immuun is vanwege de spaanse griep in 1957? Ik vind het heel vreemd...

Wie weet wanneer er een beslissing wordt genomen over het inenten van kinderen? En vallen pasgeboren baby's daar ook onder?

Ik laat mezelf overigens (als ik nog niet bevallen ben, kan ik donderdag de prik halen) wel inenten. En als de kids een prik kunnen krijgen, dan ga ik ook. Over dktp-inentingen doen ook veel verhalen de ronde, maar daarover twijfelt bijna niemand. Waarom nu wel? Die adjuvans zit in heel veel andere vaccins, zelfs in make-up las ik net. Het is uitgebreid getest op verschillende groepen mensen, zonder schokkende conclusies. Dit vaccin in deze combinatie is nog niet uitgebreid genoeg op zwangeren en kids getest en daardoor ontstaat de twijfel.

Ik snap het wel hoor, dat mensen twijfelen. Het gaat toch over de gezondheid van jezelf en je kind, dus het is geen makkelijke beslissing. Persoonlijk ga ik graag af op wat het RIVM zegt. Die dienen de volksgezondheid, hebben geen winstoogmerk. Welk doel dienen zij om een vaccin uit te geven dat niet veilig genoeg is? We leven gelukkig niet in een bananenrepubliek... Nederland is normaal gesproken extreem terughoudend met het goedkeuren van medicijnen, zeker als je het vergelijkt met andere Westerse landen. Niks is honderd procent veilig, dus het vaccin ook niet. Maar de kans dat mijn gezonde peuter overlijdt aan de Mex.griep is veel groter dan dat ze overlijdt of iets over houdt aan het vaccin.

12. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mikki, nee, het vaccin is voor baby's vanaf 6 maanden, dus niet voor pasgeborenen. Hebben ze tegen jou iets gezegd over of je na je bevalling de prik alsnog kunt krijgen?
    Want nog zoiets waar Nederland het volgens mij nog anders doet is dat de risicogroep hier niet alleen zwangere vrouwen is maar 'zwangere vrouwen èn vrouwen in de post-partum fase'.

13. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    En overigens ook de familie van een pasgeborene wordt in andere landen wel de prik aangeboden, om de baby te beschermen, dus ook de pappa en andere kinderen dan.

14. liebrando

ja eerst de risicogroepen uiteraard maar ik vind wel dat ze de gezonde ouderen daar wel even buiten kunnen laten en de kinderen daarvoor moeten inenten eerst. Aangezien zij zo gevoelig voor de MEX griep zijn.

15. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Ik kan bij mij ha ook de inentingen krijgen als ik al bevallen ben. Dat was wel na een beetje bluffen (ik zei dat mijn vk dat ook een goed idee vond, gelukkig is ze heel meegaand haha). Persoonlijk heb ik het liefst de inenting ná de bevalling. Vorige keer voelde ik me de laatste weken van mijn zwangerschap een stuk fitter dan tijdens de eerste weken met de baby. Je weerstand is dan zó laag! Bovendien kan ik dan via de borstvoeding de baby toch antistoffen meegeven en kolf ik dan af voor onze dochter.

16. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je weerstand is dan inderdaad laag, in andere landen horen net bevallen vrouwen gewoon net zo goed bij die risicogroep nog! Goed dat je gebluft hebt dus!

17. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Vandaag was op het nieuws dat de Amerikanen zich massaal laten enten. Een arts zei dat iedereen een enting moet gaan halen, zelfs als dat pas in januari of februari zou zijn, omdat men verwacht dat deze griep zeker tot juni zal duren ... puf ... we zijn er dus voorlopig nog niet vanaf.

Zegt mijn man "o, dan laten we ons toch gewoon allemaal enten dan", hij heeft maar weinig nieuws over het vaccin gevolgd ... ik heb hem dus uitgelegd dat het zo "gewoon" niet is ... ik ben benieuwd wat we uiteindelijk doen ... hij laat me nu weer twijfelen ...

Als je in aanmerking komt voor het vaccin, mag je het zetten ervan dan uitstellen ? En hoe lang ?

@ All, even iets heel anders ... willen jullie op mijn buikje stemmen ? Dank jullie wel ! :) :) :)

Groetjes,
    Nikki F

18. jojo29

jojo29 Bekend lid

4 feb 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    vorige week was een familie lid van ons echt ziek hij zat dus op visite en wij waren daar ook ik zei nog misschien heb je de mex griep hij zei nee hoor nou dus wel en wat ik niet snap wij zaten daar en het is toch zo besmettelijk mijn zoontje kwam echt bij hem op schoot wij wel telkens gezegd kom maar hier maar wij hebben niks gekregen geen griep niks anders hadden we het al gehad nou heb ik het vermoeden dat mijn zoontje het misschien al gehad heeft een tijdje geleden.

hij was echt toen ziek hoge koorts hooftpijn misselijk overgeven hoesten die nog lang aan hielt daarna zijn wij toen ook wel wat ziekerig geweest maar niet om te zeggen heeeel ziek.
    we zijn toen met hem wel naar de ha geweest omdat we het toen vermoeden maar goed we mochten komen maar ze testen niet meer zeiden ze hij moest uitzieken.

dus ja nu zit ik met de vraag heeft ie het nou al gehad.

ik vind dat ze moeten testen als iemand het vermoeden heeft.
    nu zitten we nog in de onzekerheid.

want als we het al hebben gehad dan hoeven we ook niet meer te prikken.

en sommige worden echt ziek zoals mijn zoontje toen alleen wij hadden bijna niks en sommige hebben het zo licht dat ze denken dat het om de gewone griep gaat.

en wat ik me ook afvraag als je zwanger bent en je laat je prikken dan is je baby maar voor een paar maanden er tegen beschermd daarna niet meer en moet het alsnog gevaccineerd worden lijkt mij niet goed krijg je kind eigenlijk een dubbele dosis van die zooi. en als ze niet weten wat het doet op langere termijn dan heb ik mijn vraag tekens daar over.

ik denk dat ik me niet laat vaccineren zolang het niet veilig is.

gr jojo29

19. liebrando

20. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor degenen die dat gerust stelt: de dochters van Obama zijn inmiddels ingeent...

Deel Deze Pagina